Több boltból álló országos üzlethálózat, kutatóintézet több városban jelenlevő irodákkal, vidéki vállalat budapesti képviselettel – a több telephellyel rendelkező vállalatok palettája igen széles Magyarországon is. E cégek igényei ugyanakkor sok szempontból hasonlóak: a cél tulajdonképpen az, hogy a munkatársak úgy tudjanak dolgozni valamilyen hálózat segítségével, mintha az összes telephely egyetlen nagy irodában helyezkedne el. Persze bizonyos korlátok még a videokonferencia-beszélgetések korában is megmaradnak, mégis elmondható, hogy ma már kis- és közepes vállalkozások számára sem elérhetetlen álom, hogy munkatársaik minden telephelyen azonos feltételekkel dolgozhassanak. Mindez nem csak annyit jelent, hogy a telephelyeken levők azonnal értesülnek a központi döntésekről: legalább ilyen hasznos lehet a gyors információáramlás fordított esetben is. Képzeljük el például a már említett üzlethálózat esetét: ha a központ mindig látja a raktárak aktuális állását, gyorsabban utánrendelhet a fogytán levő áruból – vagy átszállíthatja az egyik üzletben nagyobb mennyiségben megmaradt termékét oda, ahol abból hiány van.
Nem mindig a net a nyerő
Első látásra kézenfekvőnek tűnik a megoldás, hogy telephelyeinket az interneten keresztül kössük össze – „második látásra” azonban már jóval összetettebb a kép. Az egyik kulcskérdés a biztonság: felmérések szerint egy netre frissen csatlakoztatott számítógép 20-40 perc alatt megfertőződik, ami adott esetben hamarabb bekövetkezik, mintsem hogy a legfrissebb kiegészítőket letölthetnénk. Ezután is százas nagyságrendben kell számolnunk behatolási kísérletekkel minden egyes gépen minden nap – és azt ugye nem kell külön kiemelni, mennyire kínos lehet, ha valaki például módosítja vagy letörli belső nyilvántartásunkat, illetve megszerzi a cég belső dokumentumait.
Problémát jelenthet a megbízhatóság is – egy lakossági felhasználónak megfelelő lehet egy 98%-os rendelkezésre állás, azonban minél több céges alkalmazás használja ki a közös hálózat előnyeit, annál kínosabb lehet egy-egy hosszabb-rövidebb leállás. Végül, de nem utolsó sorban gondot okozhat az is, hogy a kapcsolat sebessége eltérő lehet attól függően, hogy fel- vagy letöltünk és hogy sebességünk attól is függhet, hogy mások éppen mennyit töltenek.
A bőség zavara
Nem mindig egyszerű eljutni a felismerésig, hogy az internet mellett vállalatunknak szüksége lenne egy megbízható és biztonságos, lehetőleg minden irányban gyors belső hálózatra is telephelyei között. Az igazi problémák azonban gyakran csak ezután jelentkeznek: a saját bérelt vonal túl költséges, a legtöbb alternatív megoldás viszont nem feltétlenül elég biztonságos. Ezen felül gondot okoz az is, hogy nehéz olyan szolgáltatót találni, aki minden telephelyen jelen van – és még ha sikerül is, a sok opció megnehezíti a döntést a különféle csomagok, szolgáltatások, technológia megoldások között. Sokszor ez az a pont, ahol a vezetés lezárja a témát: „lehet, hogy az internet nem a legjobb megoldás, de nem akarunk százezreket költeni egy saját hálózat kiépítésére vagy hetekig elemezgetni, hogy mi lenne a legjobb.”
Mi lehet a megoldás?
A T-Com Datalink szolgáltatását úgy tervezték meg, hogy az összes bemutatott problémára megoldást jelentsen. Lényegében zárt, kívülről elérhetetlen (így fel sem törhető) kapcsolatot biztosít X.21 vagy Ethernet interfészen keresztül, 99.5%-os rendelkezésre állással bárhol az ország területén – függetlenül attól, hogy kinek a szolgáltatási területén helyezkednek el az egyes telephelyek. A havidíj mindössze két tényezőtől függ: a választott sávszélességtől – mely fel- és letöltési irányban is azonos – és a telephelyek elhelyezkedésétől.
Mindezt ráadásul most minden eddiginél elérhetőbb áron kínálja a T-Com: 2005. szeptember 15-ig egyrészt elengedik a kiépítés díját, másrészt kedvezményt adnak a havidíjból, amennyiben a megrendelő legalább egy éves elkötelezettséget vállal. A kedvezmény 1 éves elkötelezettséggel 15%, 2 éves szerződéssel 25%, 3 év esetén 35% – ez azt jelenti, hogy a szolgáltatás már havi nettó 40 950 Ft-tól elérhető két telephelyen (telephelyenként nettó 20 475 Ft-tól).
A T-Com tanácsadói szívesen válaszolnak a szolgáltatással kapcsolatos kérdéseire, észrevételeire a 06-80-400-300 ingyenesen hívható zöldszámon vagy e-mail-ben, az adatkommunikacio@t-com.hu címen. (Ugyanitt kérhet ingyenes, kötelezettség nélküli árajánlatot is – mindössze a telephelyek és a kívánt sávszélesség megadásával.)
További információk >>