Mindenkiből lehet coach?
Mindenkiből lehet coach, aki felelősséggel teremt kapcsolatokat, és tudását ügyfele javára fordítja, valamint a lexikális tudáson kívül empatikus is. A másik nagyon fontos dolog a coachingolt területen való jártasság, vagyis a szakmai kompetencia. Az üzleti világban dolgozó coachnak üzleti, mikro-, makrogazdasági, piaci ismeretekkel kell rendelkeznie, és a saját vezetői tapasztalat sem árt. A szakmai kompetenciával rendelkező coach töredék idő alatt tud eredményt elérni kérdéseivel. Az üzleti élet vezetőinek az egyik legdrágább dolog az idejük, ezért csak méltó partnerekre szeretnék „pazarolni”. Gyakran nem az üzleti tanácsadókból válik a legjobb coach, mivel az új munkakörben nem a megfelelő választ kell tálcán kínálni, hanem a megfelelő kérdést.
Szükség van a coachokra?
Számos felmérésből kiderült már, hogy a vezetők csaknem fele nem érezte magát eléggé felkészültnek új vezetői szerepére, és meglepő módon minden második pár év múlva is bánta, hogy elfogadta a kinevezést. A frissen kinevezett vezetők esetében ugyanis leggyakrabban nem a funkcionális ismeret vagy az elméleti vezetői felkészültség hiányzik, hanem a tapasztalat egy csapat irányítására, saját feladatainak ellátására. Ennek a hiányát segíthet gyorsan, hatékonyan pótolni egy coach.
Az új feladatokba való gyors beletanulás azért is fontos, mivel a szervezetek egyre kevésbe engedhetnek meg hosszas türelmi időszakot új vezetőiknek. Míg régebben egy-két év türelmi időt is kaptak, mai felgyorsult világunkban alig pár hónapot.
De nem csak a frissen kinevezett vezetőknek van szükségük coachra. Sok vezető legtöbb idejét már csak a tűzoltás foglalja le, ezért jól jön neki valaki, aki segít újra látni a fától az erdőt. Ha problémáját feletteséhez viszi, felmerülhet az alkalmatlansága, ha beosztottjaival beszél, a tekintélye csorbulhat, ezért kiemelten hasznos számára egy megbízható külsős.
Mit is csinál a coach?
A szakirodalomban számos definíció létezik a coachra, de a szakma talán kicsit túlmisztifikált helyzetében könnyebb megfogni arról az oldalról, hogy mit nem csinál a coach. A coach nem ad tanácsot, hanem segít felismerni az ügyfél rejtett, belső forrásait, amelyek saját legjobb megoldásaihoz vezetnek. A coach nem oldja meg a vezetők problémáit, de segít megtalálni a megoldáshoz vezető első kis lépéseket.
A coach nem attól coach, hogy néhány technika, vagy jól strukturált kérdés van a fejében, amit fel tud tenni. Ennél sokkal fontosabb a másik ember iránti odafigyelés és a megértés képessége. Ehhez van, akinek nincs szüksége tanfolyamra, van akinek a 2 éves intenzív képzés is kevés. Ha valaki a megfelelő készségekkel rendelkezik, a módszereket tényleg elsajátíthatja egyszeri elolvasással, és persze utána sok gyakorlással.
Miért misztifikálják ennyire a coachságot?
Csakúgy, mint a kilencvenes években az üzleti tanácsadók piacán, ezen a területen is kezd sok lenni a fóka és kevés a hal, de a halak nagyok és nagyon jóízűek. A védekezés, misztifikálás legfőbb oka az elérhető honoráriumnak a bővülő kínálatból adódó csökkenése. A coachság ugyanis egy nagyon jól fizető szakma. Míg az üzleti tanácsadók magánzóként – azaz nem valamelyik nagy cég szárnyán befutva – a napi 100 ezer forintot tekintik átlagosan elérhetőnek, addig itt coaching-alkalmanként, azaz napi 1-2 órányi munkával is elérhető azonos jövedelem, sőt esetenként több is. Persze ennek is megvan a maga ”árnyoldala”. Hiszen míg egy üzleti tanácsadó el tud adni heti negyven munkaórát, addig a coach csak körülbelül tízet, hiszen az ügyfelek joggal várják el az exkluzivitást. Nem örülnek neki, ha egy coach 3-4 vezetőnél többel foglalkozik párhuzamosan.
A coachságnak további előnye a nagyfokú a szabadság, a kötetlen munkavégzés. Persze ennek is megvan a maga fonákja, hiszen az ügyfelek gyakran variálják az időpontokat, és a késő esti találkáknak is bele kell férniük.