A lapkiadók versenyében a szavazatok 56 százalékát söpörte be a Sanoma. Rajta kívül egyetlen cég sem kapott jelentősebb mennyiségű voksot, és nem voltak ritkák az olyan válaszok sem, hogy „egyik sem innovatív”.
Ez nem jelentett meglepetést a kutatást készítőknek, hiszen a Sanoma az egyetlen olyan kiadó, amely intenzíven fejleszt a mobil területen, emellett tévével, online portfólióval rendelkezik, és a print szegmensen belül is a biztosabb jövőképpel bíró magazinokra épít. Így elég hitelesen hangoztathatja a „kiadóból multimédia vállalattá” sajtópiaci jelszavát – áll a Mediainfo.hu és a Marketinginfo.hu interaktív magazinjának, az @M-nek az elemzésében.
A televíziós piac leginnovatívabb szereplőjének a válaszadók fele az RTL Klubot tartotta, főként az internetes videooldalának, az RTL Mostnak az elindítása miatt. A második helyen befutó TV2 eredménye ennek az aránynak mindössze a harmada. Úgy tűnik, a piacvezető annak ellenére is meggyőzőbb e téren, hogy versenytársa az utóbbi években látványosan kommunikálta innovativitását.
Egyetlen közszolgálati médium került be
A rádiós piac legtöbb újat nyújtó cégeként a legtöbben (25 százalék) a Rádió1-et nevezték meg. Éppen ennyi voksot kapott együttesen az Est Media Group portfolió (NeoFM és a radiocafé), amelyet azóta részben eladtak a rádiós pályázaton vállalt kötelezettségek miatt. A harmadik helyen, a szavazatok 16 százalékával az MR2-Petőfi Rádió, azaz egy közszolgálati médium is képbe került.
A tartalom számít
A válaszadóknak a három legfontosabb területet kellett megnevezniük, ahol szerintük a médiacégeknek innoválniuk érdemes.
Messze a legtöbb voks a tartalomra érkezett, melyet a háromnegyedük emelt ki. Ezt követte az értékesítés (53 százalék) és a marketing (45 százalék).
A másik végponton a pénzügy, a beszerzés és a HR funkcionális területei álltak, amelyek nem bizonyultak olyan izgalmasnak innovációs szempontból.
Az online piac sajátosságából ered, hogy 31 százalék külföldi szereplőt nevezett meg a hazai szcéna leginnovatívabbjaként; itt a Google és a Facebook vitték a prímet. A győztes azonban egy ízig-vérig hazai fejlesztés, az Index (36 százalékkal), melyet az Origo követ a válaszok közel negyedével. Az Index sikerében jelentős szerepet játszik a blog.hu stratégiai szintű kezelése, mellyel a felhasználók generálta tartalmak terén jó időre elébe vágott hazai versenytársainak.
Mivel a kérdés nyitott volt, így az egyes médiatípusok percepciójáról is mond valamit, hogy egyáltalán hány említés érkezett azok kapcsán. E téren nem kapott cáfolatot a magyar piac tévéorientáltsága, mivel a legtöbb voks e médiumnál érkezett, melyet az online és holt versenyben a lapkiadói és rádiós szegmens követett. A legkevesebb válasz a mozi és az out-of-home szegmens kapcsán érkezett. A mozik közül a Palace kapta a szavazatok felét, s ezzel az első helyen zárt. A közterülettel kapcsolatban még a vezető szakemberek nagy része is meg volt lőve, aláhúzva, hogy ez rendkívül speciális és szegmentált terület.
Miben lehet innovatív a média?
A definíciók többsége három főbb vonal mentén ragadta meg az innovációt. A titok a @M szeptember-októberi száma szerint a fogyasztói igények jobb kiszolgálása, illetve az elébük vágás, a hirdetők jobb kiszolgálása, hatékony, célzottabb eléréssel, valamint a jobb üzleti pozíciók elérése médiacég számára.
A technológiai és tartalmi fejlesztés mellett az alkalmazkodást legalább annyira kiemelendőnek tartották, mint az üzleti modellek, az üzleti működés fejlesztését. Bár a „proaktivitás” fogalma néhol előjött, mégis messze nagyobb hangsúly esett az igény kielégítésre, mint az igényteremtésre, bár a nemzetközi piacok jelentős és valóban mások előtt járó szereplői – mint a Google vagy a Facebook – épp ez utóbbiban erősek.
A válság nyomán nagy szerepet kapott a célszerűség, mégis mindössze egy válaszadó emelte ki azt, hogy a valódi innováció nem egy „nice to have”, hanem nagyon is célszerű folyamat.