Üzleti tippek

Húzó név Skandináviából

Egy kivételesen kreatív reklámfilm csak felerészben múlik a reklámügynökség munkatársain. Olyan produkciós cégre van szükség, akik ugyanolyan egyedi látásmóddal vannak megáldva, mint az ügynökség. Ilyen a svéd Traktor.

A Traktor alapítói:


Patrik von Krusenstjerna, Sam Larsson, Mats Lindberg, Pontus Löwenhielm, Ole Sanders, Richard Ulfvengren.

A Traktor videoklipjei:
Basement Jaxx: Plug It In
Madonna: Die Another Day
Basement Jaxx: Where’s your
Prodigy: Baby’s Got A Temper
Fatboy Slim: Ya Mama

Svédország nem csak az ABBA hazája: innen származik a világhírű Traktor cég is, amely már több mint 400 leforgatott reklámfilmmel dicsekedhet. Ezek között olyan alkotások találhatók, amelyek az összes létező, rangos reklámfesztiválon díjat nyertek, méghozzá a fődíjakat – Cannes, Clio, New York Festival, hogy csak a legismertebbeket idézzük. Sőt, mint a korszellem és a tehetség diktálja, nem álltak meg csak a reklámnál, hiszen több, népszerű videoklipet is gyártottak.

A Traktor 1992-től fogva létezik. Tagsága a Bergh Kommunikációs Főiskola hallgatóiból verbuválódott. Nagy szerencséjükre már viszonylag hamar összefutottak a Paradise DDB svéd ügynökséggel, akik a Diesel-spotokhoz kerestek filmprodukciós céget. A Paradise DDB és a Traktor ezekkel a sehova sem kategorizálható, „For Successful Living”-spotokkal történelmet írt.

A szerencse is melléjük szegődött és a hazaszeretet is előnyükre vált. Akkoriban ugyanis a Fallon Minneapolis egyik ügyfelétől, az MTV-től kapott megrendelést új imázs filmekre, és a Fallon két szövegírója szintén svéd volt (Linus Karlsson és Paul Malmstrom). A Jukka Brothers néven elhíresült filmek különc humorukkal arattak nagy sikert. Már ezen a sorozaton megfigyelhető a Traktor erős atmoszférateremtő képessége, a tökéletes casting, és a vizuális humor izzadságszag-mentes keveréke. A casting kapcsán érdemes azt is kihangsúlyozni, hogy átlagos, hétköznapi emberekkel dolgoznak, a szupermodellek univerzuma nem az ő világuk.
Vonzódnak az életszagú, szinte dokumentarista feldolgozáshoz. Ennek ékes példája a Nike-nak készített, díjnyertes „Angry Chicken” című spotjuk is, amelyben egy csirke üldözi a reklámozott lábbelit viselő főhősünket. Traktorék ügyes húzással nem animálva, rajzfigurával oldották meg a csirke ábrázolását, hanem valódi állatot szerepeltettek! Felejthetetlen lett így például az a snitt, amikor egy mozgólépcső tetején hősünk egy szusszanásnyira megáll, és reménykedik, hogy lerázta üldözőjét. De a veszély nem múlik el: a mozgólépcsőn már fel is bukkan a vérszomjas fenevad.
Az ügynökségek egyszerűen imádnak velük dolgozni. Ez a hattagú csapat, akik a székhelyüket pár éve Kaliforniába tették át, mindig fiatalosan dolgoznak. Munkáikban nyoma sincs a manírnak, és igyekeznek történetmesélési képességeiket is filmről filmre tökéletesíteni.

Nem akarnak Traktor-látásmódot kialakítani; filozófiájuk része a tökéletes adaptáció, annak a módnak a megtalálása, ahogy a reklám a legjobb lehet. Nem primadonnák, hanem iparosok, hihetetlen aprólékossággal rakják össze filmjeiket.
Nemrég ráadásul a mozira is szemet vetettek: elkészítették a Chain of Fools (magyarországi forgalmazásban: Kötöznivaló bolondok) című nagyjátékfilmjüket, és reményeik szerint ezt több is követni fogja majd.

Persze nem mind arany, ami fénylik, de tőlük független okok miatt: a Fox Sport-kampányban (2001, Cliff Freeman reklámügynökség) ugyanis olyan nem létező, elmaradott országokban dívó sportágakat „mutattak be”, amelyet szembeállítottak a Fox Sport televízió valódi sportkínálatával. Bár a reklám fődíjas lett Cannes-ban, ellentmondó értékelések születtek a spotról – nem a kivitelezés, hanem az üzenetben rejlő rosszindulat: a más, szegényebb ország rovására történő viccelődés miatt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik