A Nemzeti Médiaanalízis nyomtatott sajtós adatain alapuló vizsgálat arra volt kíváncsi, egy lap nevének megváltozása milyen módszertani nehézségeket okozhat a megváltozott nevű lap olvasottságának mérésében, és az eredmények értelmezésében.
Fejfájós vizsgálat
A felmérés készítői szerint a hatások vizsgálata módszertanilag is nehéz. Ennek oka, hogy a névváltás tiszta hatásának meghatározásához minden más szempont hatását ki kellene szűrni, ami ebben a helyzetben igen nehéz, mivel a legtöbb esetben a névváltáshoz például reklámkampány is kapcsolódik, ami szintén befolyással bírhat az olvasottsági mutatókra, illetve fennáll egy általános médiapiaci trend is, ami önmagában is okozhat csökkenést/növekedést az olvasottsági számokban. Azért egy-két hazai példát áttekintettek a kutatók a jelenség kapcsán.
A 2008-as évben váltott nevet például a Metropol napilap, ami korábban hasonló logóval, arculattal és tartalommal, de Metro néven szerepelt. E lap esetében a névváltást követően csökkenni kezdtek a negyedéves olvasottsági mutatók, bár az észlelt csökkenő tendencia a közéleti napilapokra vonatkozó általános piaci trendtől nem tért el jelentős mértékben, a névváltás vélhetően erősítette ezt a folyamatot.
A Borsnak bejött
Ezzel szemben a Bors című napilap 2007. májusi névváltása nem okozott ilyen jellegű változást, sőt az olvasottsági mutatók növekedtek, de a médiapiaci környezet is egészen más volt, mint 2008 második felében. A havilapok közül legutóbb a Fürge Ujjak magazin váltott nevet, és a 2008. októberi megújulása óta Amelie néven jelenik meg. Az Amelie lap kapcsán a névváltást követően kismértékben növekvő olvasottsági tendencia érvényesült, melynek oka valószínűsíthetően a névváltáshoz kötődő sikeres reklámkampány, és a lap kedvező formai-tartalmi átalakulása, sikeres piaci pozicionálása volt.
Metropolos nehézségek
A Metropol napilap esetében a névváltás valószínűsíthetően inkább a negatív tendenciákat erősítette fel – ingyenes napilapról lévén szó, ahol a márka nevének, logójának beazonosítása nehezebb és hosszabb folyamat a befogadók/olvasók részéről, mint egy nem ingyenesen osztott lap esetében, ahol a vásárlási helyzet mindig folyamatos megerősítést eredményez a lap nevének rögzülésében.
A bemutatott példák alapján látszik, hogy a vizsgált jelenség összetett, hatása objektív számokban nehezen kimutatható, és laponként egyedi helyzetek adódnak.