„A tény nemes egyszerűséggel az, hogy globális viszonylatban a nyomtatott sajtó olvasótábora tovább növekszik”, mondta Gavin O’Reilly, a WAN elnöke és az Independent News and Media vezérigazgatója. „Erre persze mondhatják, hogy ez a növekedés a fejlődő piacokon jelenik meg, és így elfedi a fejlett piacokon tapasztalható folyamatos visszaesést. És ez részben igaz is, de ennél bonyolultabb a történet, mert a lapkiadók ezeken a piacokon a digitális technológiák adta lehetőségekkel is élnek az olvasótáboruk növelése érdekében,” mondta a spanyolországi Barcelonában megrendezésre kerülő WAN Power of Print Conference nyitóbeszédében.
„Úgy tűnik, hogy az újságok elmúlásának jövendölése egy új sportággá kezd válni,” fogalmazott O’Reilly. „Az, hogy az ágazatunk megválaszolatlanul hagyta ezeket a világvége-hangulatú jelentéseket, számomra a lapkiadás történetének legsúlyosabb szándékos öncsonkításának esete.” mondta. „És mindez tovább folytatódik, amikor a riporterek elfelejtenek túllépni saját retorikájukon és egyszerűen csak csatlakoznak a kórushoz, hogy a jövő az online, online, online és minden más lehetőség szinte kizárt. Ez pedig hiba. Ez egy igen bonyolult dolognak a túlzott mértékű leegyszerűsítése.”
Hamburger vagy újság?
O’Reilly beszédében kiemelte, hogy a világon naponta 1,9 milliárd ember olvas fizetős napilapot, az újságok pedig 40 százalékkal több felnőtthez jutnak el, mint a világháló. Az elnök furcsa hasonlattal is élt, mikor a hamburger evéshez hasonlította az újság olvasást, azaz több olyan felnőtt van, aki minden nap olvas újságot, mint ahány évente eszik egy Big Mac szendvicset.
„Igaz ugyan, hogy vannak olyan régiók, ahol a példányszám nem növekszik éppen ugrásszerűen, de az újságokkal, mint globális tömegkommunikációs eszközzel továbbra is számolni kell, mert globális szinten a Föld népességének átlagosan több mint egyharmadához eljut.” hangsúlyozta. „Ha tehát egy hanyatló iparág vagyunk, akkor igen furcsa a hanyatlás definíciója. Olyan iparág vagyunk, mely hihetetlen embertömegekhez jut el és hatalmas bevételeket termel.”
És bár a pénzügyi válság igen komoly hatással volt az újságok bevételeire nézve, a hatás mégsem rosszabb, mint az egyéb ágazatok tekintetében. „Ezzel természetesen nem a probléma komolyságát kívánom elbagatellizálni, mert az bizony igen komoly, de tény, hogy a többi médium is ugyanúgy szenved, akárcsak az összes többi ágazat.” mondta.
A világsajtó trendjei
O’Reilly beszéde nagyrészt a jövő hónap folyamán megjelenő World Press Trends (A világsajtó trendjei) c. jelentés adataira épült. Az adatok azt mutatják, hogy az újságok példányszáma 2008-ban 1,3 százalékkal nőtt és elérte a majdnem 540 milliós napi eladási értéket, mely ötéves viszonylatban + 8,8 százalékot jelent. Az ingyenes lapokkal együtt a példányszám 1,62 százalékkal nőtt 2008-ban és 13 százalékkal az elmúlt öt év során. Az ingyenes újságok melegágya Európa, itt 2008-ban a napilapok 23 százaléka ingyenes volt.
Az elmúlt évben a felmérés szerint az újságok példányszáma 6,9 százalékkal nőtt Afrikában, 1,8 százalékkal Dél-Amerikában és 2,9 százalékkal Ázsiában. Ezzel szemben 3,7 százalékkal csökkent Észak-Amerikában, 2,5 százalékkal Ausztráliában és Óceániában, és 1,8 százalékkal Európában. A hirdetési bevételek a 2008-as évben ugyan 5 százalékkal csökkentek, a nyomtatott sajtó azonban továbbra is 37 százalékban részesedik belőle.