TV2 a 222. napon címmel jelentetett meg a Blikk egy elemzést az MTI fizetett közleményei között, amelyben nézettségi és olvasottsági adatokat vetett össze. A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete több ponton is megkérdőjelezi a benne foglaltakat.
Aggályosnak tartjuk, hogy 2009. november 19-én a Ringier szakmailag megalapozatlan információkat tartalmazó elemzést adott ki, így próbálva alátámasztani a Blikk hatékonyságát a hirdetők felé. A Ringier elemzése több ponton is téves alapfeltevésekből indul, és megtévesztő következtetéseket tartalmaz, melyek a következő alapvető szakmai tényeket és szabályokat hágják át:
1. A televíziók nézettsége (AMR, avarage minute rating) nem egyenlő az eléréssel (Reach). Két különböző mutatószámról van szó, melyek összekeverése nagyon súlyos szakmai hiba.
2. A televíziók nézettségének és elérésének mutatószámai műszeres közönségmérési rendszer segítségével nyert, percpontosságú adatok, ezzel szemben a napilapok elérési számai nem műszeres és nem napi frissítésű információkból származnak.
Két különböző forrásból származó és különböző eljárással rögzített adat összehasonlítása nagyon súlyos szakmai hiba, az ez alapján felállított hamis érvrendszer kommunikálása etikátlan és szándékosan megtévesztő magatartásra utal.
3. Egy országos kereskedelmi televízió napi elérése többmilliós nagyságrendű, mely percpontosságú, műszeres közönségmérésből nyert adatokkal bizonyítható.
A Ringier közleményében hivatkozott napon (2009. november 12.) a 18-49 éves korosztályon belül hat olyan televíziós csatorna szerepel az AGB adatbázisában, amelynek a napi elérése meghaladta a 641 ezer főt, melyek közül három csatorna még csak nem is országos lefedettségű.
A fentiek értelmében nyilvánvaló, hogy a Ringier közleményében súlyos szakmai hibákat vétett. A szakmai hitelesség fenntartása érdekében nyomatékosan felszólítjuk a Ringier vezetőségét, hogy vonják le a megfelelő következtetéseket és függesszék fel a szakmai hibákkal teli, egyoldalú és megtévesztő kommunikációs tevékenységüket.
A Blikk november 18-án megjelent közleménye (MTI-OS) és a hozzá kapcsolódó grafikon:
TV2 a 222. napon (Sic!)
Köztudott, hogy a TV2 már jó ideje csak a 2. helyezett a nézettségi versenyben, a tágabban értelmezett médiumok között pedig már nemcsak az RTL Klub-bal kell megküzdenie a fogyasztókért folytatott versenyben, hanem Magyarország legolvasottabb napilapjával, a Blikkel is. 2009-ben ugyanis 222 olyan nap telt el az évből, amikor a TV2 nézettsége a 18-49 éves korosztályban egy percig sem lépte át a Blikk napi olvasottságát. Ez azt jelenti, hogy ezeken a napokon adott hirdetőnek a print hirdetését többen látták a Blikkben, mint ugyanennek a hirdetőnek egy spot-ját a TV2-n.
A nézettség és olvasottság összehasonlítása bár nem teljesen releváns, azért annyit elárul, a TV2 komoly bajban van, hiszen ez azt jelenti, hogy számos napon nincsen egyetlen egy olyan műsora sem, amelyik ebben a korosztályban legalább egy percig magasabb elérést ad 641 ezer főnél. Ugyanakkor a konkurens sem lehet büszke eredményeire, hiszen ezt a nézőszámot reklámblokkban általában az RTL Klub is csak a húzóműsor Barátok Közt alatt képes elérni.