Marketing
Több fronton támad Norbi
Egészségközpont nyitásával, új biotermékcsalád bevezetésével és tévéspottal reagál Schobert Norbert a válságra. A fogyásközpont a margitszigeti Danubius Thermal Hotelben nyitja meg kapuit április folyamán. Ugyan a fitneszguru módszerével sokaknak sikerült megszabadulniuk fölös kilóiktól, akadnak olyanok, akiknek a program nem hozta meg az áhított sikert. „Nem mindenkinek sikerül könyvből fogynia” – fogalmazott Lakos Gábor, a központ koordinátora és szakmai vezetője, aki elmondta: nekik szeretnének segítséget nyújtani a személyes konzultáció lehetőségével. A központban teljes labordiagnosztika, dietetikai tanácsadás, számítógépes szűrővizsgálat és személyre szabott étrendprogram várja az érdeklődőket. „A fejlesztések során kamatoztathatjuk a központon keresztül nyert adatokat és tapasztalatokat” – fogalmazott Schobert Norbert, aki csak a rentábilis működésre törekszik, a terjeszkedés nem szerepel jelenlegi tervei között. A több éve kapható Update termékpaletta ellenben tovább bővül a tavasz folyamán. Négyféle sportitallal, ízesített vizekkel, tisztító-, méregtelenítő kúrával, reggelizőpehellyel jelennek meg, valamint készen van egy új biotermékcsalád is harmincféle cukormentes és nem hízlaló biotermékkel. A fitneszguru egy rövid televíziós „műsorral” is jelentkezik a közeljövőben, „Egy perc egészség” címmel. A 60 másodperces spot a TV2-n fut majd.
Az év leghaszontalanabb termékei
A brit Marketing Magazin összegyűjtötte az idei év leghaszontalanabb árucikkeit. Úgy tűnik, a gyártók a lusta háziasszonyok és az elfoglalt szinglik életét szeretnék leginkább megkönnyíteni, legalábbis erre utal, hogy a lajstromban csak az FMCG-szektor képviselteti magát. Jó hír a kiadós reggelire vágyóknak, hogy nem kell többé a tojás feltörésével bajlódniuk, ha a klasszikus sonka-tojás párosításra vágynak. A brit Wem cég ugyanis instant tojást dobott piacra, amely már feltörve, folyós állapotban kerül a speciális dobozokba. Nagy-Britannia tradicionális áruháza, a Marks & Spencer exkluzív csomagolású lekváros kenyérrel rukkolt elő, amelybe a britek kedvencének számító eperlekvárt tették. Aki inkább amerikai típusú reggelire vágyik, annak jól jöhet a műanyag palackos palacsintatészta-mix. A termék még nem „tökéletes”, de lehetséges, hogy a cég csupán további innovatív fejlesztéseknek hagyott teret, mivel a jelenleg kapható kiszereléshez a felhasználónak vizet kell töltenie. Igaz a flaskán azt azért jelzik, hogy mekkora mennyiséget. A Tesco ellenben nem bízta a háziasszonyokra a szintén hagyományos kemencés burgonya elkészítését, és rögtön sajttal töltve kínálja az előre csomagolt változatot. Az élelmiszeripar azokra is gondolt, akiknek csupán egy ital felhörpintésére van idejük. Az egészségmegszállottaknak ajánlják a már előre bekevert zabitalt, amely leginkább a magyar kása vagy a tejbegríz folyós változatának felel meg, míg a kóláról lemondani nem tudó, de egészségtudatos vevőket koffeinmentes diétás nedűvel kecsegteti a piac. Ha a praktikus késztermékek ellenére valaki mégis összekoszolná konyhája padlóját, annak a Dettol cég antibakteriális törlőkendője ajánlott, amelyet kifejezetten padlótisztításra fejlesztettek ki.
Mobilkuponnal támadnak a marketingesek
Komoly marketingeszközzé válhat az évtized végére a mobiltelefonra kapott mobilkupon a Juniper Research piackutató cég előrejelzése szerint. A társaság jóslata alapján 2010 végére 30 százalékkal nő a mobilkuponok értéke, és mintegy százmillió mobiltelefon-tulajdonos él majd az általuk nyújtott kedvezményes vásárlási lehetőséggel. A tanulmány szerint főként az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában, a Távol-Keleten és Kínában lesz népszerű a megoldás. A konstrukció elterjedésének kedvezhet a gazdasági válság okozta helyzet, hiszen mind a kiadásaik csökkentésére törekvő fogyasztók, mind a visszaeső kereslet miatt aggódó kereskedők számára jó megoldást kínál. A vásárlók a hagyományos ajándékkuponokhoz hasonlóan kedvezményekhez juthatnak a konstrukció révén. A kereskedőknek ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a korábbi hagyományos, papíralapú kuponokhoz képest jóval pontosabban szólítsák meg a számukra fontos vásárlóközönséget. A Juniper Research kutatása szerint a mobilkupon hatékonyabb marketingeszköz, mint a hagyományos, mivel sokkal nagyobb arányban váltják be a fogyasztók. Emellett költséghatékonyabb is, hiszen nem kell kinyomtatni. Peter Johnson, a Mobilmarketing Szövetség alelnöke szerint a Juniper kutatása egybecseng egyesületük álláspontjával, miszerint a fogyasztók többsége reagál a mobilmarketing-ajánlatokra, például az említett mobilkuponokra, amelyekkel a vásárló kézzel fogható kedvezményt kap egy adott termék árából. Az előnyök mellett akadályai is vannak a mobilkuponok széles körű elterjedésének, például az, hogy egyelőre kevés üzletben áll rendelkezésre a gyors és kényelmes beváltáshoz szükséges infrastruktúra.
Média
Kína tovább korlátozza a sajtószabadságot
Egyre nehezíti a külföldi újságírók munkáját Kína azzal, hogy újabb korlátozásokat vezetett be a médiában. Az új szabályok szerint a tudósítók helyi segítőit – asszisztenseket és háttérmunkásokat – arra késztetik, hogy kizárólag pozitív információval lássák el a külföldi sajtó képviselőit – írta a New York-i székhelyű Bloomberg. Mindez megnehezíti a tudósítók munkáját, mivel jelentősen rá vannak szorulva a helyi segítőikre, akik a hírek összegyűjtésében és lefordításában pótolhatatlan munkát látnak el. A február 13-án kiadott rendelkezés szerint azok az asszisztensek, akik nem a pozitív hírszolgáltatás érdekében tevékenykednek, elveszíthetik sajtóakkreditációjukat vagy akár munkájukat is. Az olimpia előtt és alatt valamelyest csökkent a sajtó korlátozása az ázsiai országban: a külföldi tudósítóknak például megengedték, hogy bárhová utazzanak és szabadon készíthessenek interjúkat. A jogvédő szervezetek ezzel párhuzamosan szerették volna még tovább tágítani a sajtószabadság kereteit az országban. Ugyanakkor az olimpia évében is folyamatos zaklatásnak voltak kitéve a külföldi hírügynökségek és médiacégek alkalmazottai, sokszor zavarták a vételt és nemritkán erőszakra is sor került. Legalább hat nemzetközi hírügynökség sajtómunkását tartóztatták le, fordították vissza a tibeti határról, vagy vették el tőlük a kazettákat. A külügyminisztérium szóvivője is elismerte, hogy a jelenlegi szabályozás miatt a kínai médiások nem tudják hatékonyan segíteni a külföldi tudósítók munkáját. Az újságírók tevékenységét várhatóan kiemelten ellenőrzik majd az idén, mivel két véres történelmi eseményre is emlékeznek Kínában: 20 éve verték le a Tiananmen téri tüntetést, a tibetiek felkelése pedig éppen 50 éve volt.
Akcióban a PLT
A Pannon Lapok Társasága (PLT) lapjai az olvasók segítségével indították el a Szereljük le együtt! közlekedésbiztonsági akciójukat, amelynek célja a terjesztési területükön – Vas, Zala, Veszprém és Fejér megye – „kint felejtett” táblák eltüntetése, illetve a nem egyértelmű közlekedési megoldások felülvizsgálata. A januárban indított kampány során a szerkesztőségek arra kérték olvasóikat, hogy a kint felejtett táblákról küldjenek fotókat, a lapok munkatársai pedig ezek segítségével keresték fel a rendőrséget és az útfenntartókat, hogy tegyék meg a szükséges lépéseket az adott helyzet normalizálása érdekében. A PLT az akció legnagyobb sikerének azt tartja, hogy a Fejér Megyei Hírlap közreműködésével az M7-es autópálya főváros felé tartó oldalán az illetékesek eltávolították a 100-as sebességkorlátozó táblákat, amelyek indokolatlanul lassították a forgalmat. Az említett megyékben az olvasók sok tisztázatlan helyzetre hívták fel a szerkesztőségek figyelmét: a Fejér Megyei Hírlaphoz, a Vas Népéhez, a Naplóhoz és a Zalai Hírlaphoz összesen 260 bejelentés érkezett, az olvasók 202 fotót küldtek, ennek eredményeként a négy lap újságírói 81 cikkben foglalkoztak a problémás közlekedési helyzetekkel. A szerkesztőségi helyzetfeltárások eredményeként 77 fölösleges közlekedési táblát szereltek le, illetve jó néhány esetben új táblákat helyeztek el a hatóságok. A PLT lapjai mindaddig életben tartják az akciót, ameddig jelzéseket kapnak olvasóiktól. Egyelőre úgy tűnik, még mindig foglalkoztatja az embereket a kint felejtett táblák ügye.
Perelnek az American Idol készítői
Egykori munkatársai perelték be az American Idolt gyártó Fremantle Mediát. A magyar Megasztárhoz hasonló, az Egyesült Államokban mind a mai napig az egyik legnépszerűbb, nyolcadik évadjánál tartó műsor egykori stábtagjai a sanyarú munkakörülményeikre hivatkoztak. Rendszeresen előfordult, hogy túlórára kötelezték őket, amelyek kifizetése helyett főnökeik meghamisították a munkaidő-nyilvántartást. Gyakran megtagadták tőlük az ebédidőt és a kötelezően előírt pihenőt, illetve több ponton megsértették Kalifornia állam munkaügyi törvényeit. Az amerikai precedensjog miatt egyébként jó esélyei vannak a sérelmeik miatt perre menő volt munkatársaknak, ugyanis az idei év elején két hasonló ügyben is elmarasztaló ítéletek születtek. Egy Los Angeles-i bíróság a Fox televíziótársaságot 2,57 millió, az ABC-t és a CBS-t pedig 1,54 millió dollárra büntette a nekik dolgozó produkciós cégekkel együtt. A televíziók és műsorgyártók ellen még négy évvel ezelőtt nyújtott be keresetet több száz stábtag, miután a The Bachelor és a Trading Spouses – nálunk A nagy Ő és az Anyacsavar címmel futó – produkció esetén rajtuk akarták megspórolni a műsor-előállítás költségeit. Megesett, hogy egyhuzamban 18 órát kellett dolgozniuk mindenféle pluszjuttatás nélkül. A volt stábtagok szerint a feszített költségvetések miatt az utóbbi években meglehetősen gyakorivá vált Hollywoodban a produkciók háttérmunkásainak hasonló jellegű kizsákmányolása.
Hitel nélkül maradhat az Advertum
Információink szerint a pénzügyi válság miatt mégsem juthat 5,2 milliárd forintnyi, államilag garantált kölcsönhöz a nyíregyházi székhelyű Advertum Kft. A hitel folyósításához már csak arra lett volna szüksége a cégnek, hogy Veres János pénzügyminiszter aláírja a kezességvállalási okiratot, ám a romló gazdasági kilátások miatt valószínűleg visszavonják a kormánygaranciát. Az Advertum Kft. azért akarta felvenni a milliárdos hitelt, hogy abból törleszthesse a Magyar Hivatásos Labdarúgó Liga 3,1 milliárd forintos tartozását, a maradék 2,1 milliárdból pedig megyeszékhelyi adók felvásárlásával országos rádióhálózatot építettek volna ki. A cégnek jelen pillanatban egy tatabányai és egy egri rádiója van. Korábban a tulajdonukban volt a Gold FM néven Nyíregyházán, Miskolcon és Debrecenben rádiókat működtető MTC-Jonathán Kft. is, ám tavaly ősszel ezt a százmillió forintnyi adósságot felhalmozó céget eladták. Ugyanakkor a gyakorlatban továbbra is ők irányítják az említett rádiókat, amelyek egy jogerős bírósági ítélet szerint hónapok óta engedély nélkül működnek. A három kalózrádió közül a debrecenit a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szakemberei pár héttel ezelőtt elhallgattatták, a rádióberendezéseket lefoglalták, az antennacsatlakozókat lepecsételték. A nyíregyházi és a miskolci adót viszont többszöri próbálkozásra sem sike-
rült elnémítania a hatóság embereinek. A kalózrádiókat működtető cég stratégiája az, hogy az NHH megjelenésekor a jogkövető magatartás látszatát keltve lekapcsolják az adóberendezéseket, majd a hatósági emberek távozása után újrakezdik az adást.
Online
Hódít a fizetős közösségi oldal
Március végén Nagy-Britanniában is elindították a közösségépítő portáloknál szokatlan módon előfizetéses modellt alkalmazó Yoursphere-t. Az USA-ban tavaly év végén indult oldal különlegessége, hogy az internetezők előfizetési díj ellenében használhatják a portált, amelynek üzemeltetői cserében garantálják, hogy közvetlen reklámok nem jutnak el a tagokhoz. Az elképzelések szerint az első hónapban mindenki ingyen csatlakozhat a közösségi oldalhoz, azonban ezt követően havonta 3,50 fontos díjat kell fizetni. Aki nagyon megkedveli az oldalt, 27,50 fontért akár egy egész évet is kifizethet előre. A Yoursphere működtetői amellett, hogy reklámmentességet ígérnek, létrehoztak egy külön szekciót a gyermekek számára, amely a szülők megnyugtatására biztonságos netes ismerkedést tesz lehetővé. A Csak fiataloknak! elnevezésű zónába 18 évesnél idősebb felhasználók nem léphetnek be. Az új közösségi oldal üzemeltetői nagy hangsúlyt fektetnek a gyermekek megóvására, így számos biztonsági alkalmazást vetnek be a rosszindulatú felhasználók távoltartása érdekében. Az egyik révén például a 13 évesnél fiatalabbak csak legfeljebb három évvel idősebbekkel barátkozhatnak. Az előfizetési díjak mellett a portál üzemeltetői szponzorokat keresnek, a tőlük befolyt összegből a tervek szerint a Yoursphere keretében indított különböző versenyek jutalmazására költenének, emellett pedig a fiatalok tanulási lehetőségeit javító programokat támogatnának, ösztöndíjakat hoznának létre. A Yoursphere a tervek szerint még az idén megjelenik Írországban, Ausztráliában és Új-Zélandon.
Ügynökségek
Ügynökséget választott a Reebok
A DDB Worldwide nyerte el a Reebok International globális kreatívmegbízását. Az ügynökséghálózat három központból, Berlinből, Chicagóból és Hongkongból látja majd el a feladatokat.
Klímavédő akcióban a Saatchi
A Saatchi & Saatchi és PR-divíziója, a Publicis Consultants Budapest is csatlakozott a Föld órája elnevezésű globális klímavédelmi akcióhoz. Ennek keretében március 28-án, 20.30-kor 60 percre sötétségbe borult Budapest számos pontjának díszkivilágítása és világszerte több ezer település. Az ügynökség nemcsak lekapcsolta az irodaépület világítását, hanem egy e-DM-en keresztül ügyfeleit, partnereit is erre mozgósította.
Young & Rubicammel a Vodafone
A Young & Rubicam nyerte a Vodafone Alapítvány Többet érsz programjának 2009-es kampányára szóló megbízását. A program önkéntesek közhasznú munkavállalását támogatja egy évre szóló piacképes havi fizetéssel. Az áprilisban induló kampányt offline és online megjelenések mellett gerillaelemek alkotják és egy a művészeti főiskolák között kiírt tervezési pályázat is kiegészíti.
Nagyra növő Akció PR
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet az idén is folytatja társadalmi célú kezdeményezését, a 4–12 éves gyermekek egészséges fejlődését segítő Nagyranövök Mozgalmat. A tavalyi sikeres együttműködés után az idei kommunikációt is az Akció PR bonyolítja.
A MOM az IMG-vel dolgozik
Az IMG nyerte a MOM Park éves médiatervezésére és -vásárlására kiírt tenderét. Emellett a Park magazin és a MOM saját indoor felületeinek fejlesztését és értékesítését is segíti a bevásárlóközponttal eddig is együttműködő ügynökség. A tender kitért a PR-feladatokra is, ennek értelmében az IMG PR-csapata segíti a MOM Park éves nagy eseménye, a Divatterasz sajtómunkáját.
Technológia
Tarol a Skype
A teljes telefonforgalomból tavaly 417 milliárd percre nőtt a nemzetközi beszélgetések összideje. A telefontársaságok között a legnagyobb növekedést a Skype mutatta fel (41 százalék), s ezzel vezetővé vált a nemzetközi hívások piacán. A felhasználók az összes nemzetközi beszélgetéssel töltött idő nyolc százalékát a Skype online szolgáltatásán intézték 2008-ban.
Kutatás
A T-márkák a legmegbízhatóbbak
A Reader’s Digest hazai olvasóinak véleménye szerint továbbra is a T-Mobile az első a megbízható mobilszolgáltatók rangsorában és a T-Home vezeti a megbízható internetszolgáltatók listáját. A magyarországi felmérés alapján eddig minden évben a T-Mobile (korábban Westel) és a T-Home (korábban Axelero, illetve T-Online) volt kategóriájának győztese.
Karrier
Krecz Tibor a Figyelő élén
Krecz Tibort nevezte ki a Figyelő új főszerkesztőjévé a Sanoma Budapest Zrt. A szakember április 15-től irányítja az üzleti-gazdasági lap szerkesztőségét. Korábban már dolgozott a Figyelőnél, 1992 és 1995 között a lap rovatvezetőjeként, majd két évig felelős szerkesztőjeként tevékenykedett. Ezután három évig az RTL Klub hírigazgatója, később vezérigazgató-helyettese volt. 2000-től az Axelero Zrt. médiaüzletágának ügyvezető igazgatói pozícióját töltötte be, 2003-ban saját médiaprodukciós és tanácsadó céget alapított. A hetilap előző főszerkesztője, Martin József Péter tavaly év végén távozott a Népszabadsághoz. Azóta Simon Ernő megbízott főszerkesztőként gondozta a Figyelőt, ő a továbbiakban ismét főszerkesztő-helyettesként dolgozik.
Változás a Magyar Telekom felső vezetésében
A Magyar Telekom igazgatósága Pataki Róbert stratégiai igazgatót bízta meg az új üzleti területek és üzletfejlesztési üzletág vezetésével, miután az eddigi vezető, Simó György vezérigazgató-helyettes munkaviszonya 2009. március 31-i hatállyal – közös megegyezéssel – megszünt. Pataki Róbertet 2006 szeptemberében nevezték ki a Magyar Telekom stratégiai igazgatójává. Jelenlegi feladatainak megtartása mellett az új üzleti területek és üzletfejlesztési üzletág vezetését látja el, ezzel egyidejűleg a Magyar Telekom ügyvezető bizottságának is tagja lesz. Simó György 2006 szeptemberétől töltötte be a Magyar Telekom vezérigazgató-helyetteseként a vezetékes szolgáltatások üzletág vezetői, majd 2008 januárjától az új üzleti területek és üzletfejlesztési üzletág vezetői pozícióját. A Magyar Telekom csoporthoz 1998-ban csatlakozott. A Portfólió.hu szerint Simó távozásánák hátterében „az online tartalomszolgáltatási érdekeltségek gyenge eredményessége állhat”.
Új igazgató a Borsnál
Március közepétől Mester Sándor tölti be a Bors szórakoztató napilapot és a www.borsonline.hu weboldalt üzemeltető Híd Rádió Zrt. hirdetési igazgatói posztját. A szakember vezette az Axel Springer-Magyarország Kft. női magazinok online divízióját, korábban pedig az Origónál tevékenykedett hat éven át, ebből négy évig hirdetési igazgatóként irányította az online médiafelületek értékesítését. 1987-től tíz évig dolgozott az IDG Magyarország Lapkiadó Vállalatnál, ahol főszerkesztőként előbb a Mikrovilágot, majd a Computerworld informatikai hetilapot és a PC World havilapot jegyezte. A nemzetközi üzleti tapasztalatokat szerzett szakember egyaránt felel a Bors nyomtatott és online változatának hirdetési bevételeiért.
Erősít az Mmd
Márciustól új ügyvezető igazgatóhelyettessel erősíti budapesti csapatát az Mmd Corporate, Public Affairs & Public Relations. Benyó Zsuzsanna – az Mmd vezető kommunikációs szakértője a kelet-közép-európai régióban – pályafutása során vezette már a cég román és a bolgár irodáját, mielőtt a magyar kirendeltség ügyvezető-helyettese lett. Jelentős szerepe volt a hazai vállalati és B2B kommunikációs szakértői csapat felállításában, valamint az Mmd nemzetközi hálózatának kiépítésében és kiterjesztésében. Benyó Zsuzsanna szakterületei közé tartozik a stratégiai kommunikációs tanácsadás, a válságkommunikáció, a vállalati márkaépítés, valamint a vállalati társadalmi felelősségvállalás.