Szeptember 30-án, vasárnap meglepő módon – a UPC+ csatorna helyén – az Eurosport 2 adása volt látható a veszprémi kábelhálózaton. Az angol fociliga közvetítési jogával a kábelkínálatokba magát betuszkolni próbáló sporttévé adása azonban néhány óra múlva eltűnt a csatornakiosztásból. A UPC központjában nem tudtak a történtekről, így két eset lehetséges. Az egyik az, hogy még ugyan nem publikus, de valójában már megállapodtak az Eurosport 2 továbbításáról, és óvatlanul a beállításokat próbálgatták. Ám persze az sem zárható ki, hogy egy hétvégére beosztott, unatkozó alkalmazott volt elégedetlen a sporttévék aznapi kínálatával, és behangolta magának az új tévét, csak véletlenül kiment adásba a műsor.
Az mindenesetre biztos, hogy az Eurosport 2-nek a megszerzett fociközvetítés révén jó tárgyalási alapja lett a kábelszolgáltatókkal szemben. Sőt, ezt a hazánkban a SportKlub által meghonosított „focival tukmálós” módszert alkalmazza majd a Viasat is a jövő év elején induló Tv 6 nevet viselő csatornájánál. Szükségük is lesz erre, hiszen ősszel, illetve 2008-ban soha nem látott tülekedés várható a kábelszolgáltatóknál, hiszen összesítésünk szerint a következő hónapokban legalább 30 csatornával bővül a magyar nyelvű televíziós kínálat. Az aspiránsok vélhetően úgy kalkulálnak, hogy a digitális átálláskor sokat nyom majd a latban, ha valaki a jelenlegi nagyokat jócskán megelőzve tért át a jövő technikájára. Ugyanakkor a televíziós és kábelszolgáltatós szakemberek többsége is csak találgatja, vajon képes-e a hazai piac eltartani ennyi csatornát, hiszen már most is mintegy 40 magyar nyelvű adó üzemel. Ráadásul a hagyományos analóg rendszer alkalmatlan a további bővítésre, a legnagyobb kábelszolgáltatók többségének viszont továbbra sem elsődleges szempont a digitális átállás.
Helyhiány
Barátkozó konkurensek
A kábeltévés piac jövőjét meghatározhatja, hogy két domináns befektetői kör van kialakulóban. Az egyik a UPC-hoz kötődő Chellomedia, a Sport 1–2 mellett a Zone-csatornák tulajdonosa, amely tavaly elindította az MGM mozicsatornát, és felvásárolta a Filmmúzeum, Paprika Tv, Tv Deko hármast. A másik a tévéket tucatjával indító IKO Romania, amelynek anyacége a T csoporttal együtt résztulajdonos az RTL Klubban. A piac felbolydultságát és a szereplők egymásra utaltságát jelzi ugyanakkor, hogy egyáltalán nincs „hadiállapot” a két nagy hal között. „Mostanában nagyon is barátkozik az IKO és a UPC” – fogalmazott némi keserűséggel a televízióját a kábelrendszerekre bejuttatni kívánó egyik cég vezetője. A (kényszerű) haverkodás oka lehet, hogy a korábbi törvényi szabályozás miatt egyik kábelszolgáltató sem ért el akkora lefedettséget, hogy erőből tárgyalhatna a konkurenshez kötődő televíziókkal.
Tudta-e…?
2002-ben a 18–49 éves lakosságon belül a kábel- és tematikus csatornák teljes napon mért közönségaránya 22 százalék körül volt. Jelenleg ez az arány 40-42 százalék.
Plazmafogyás
Nem vitás, a nagy kábelszolgáltatóknak előbb-utóbb digitalizálniuk kell rendszerüket, ennek idejére azonban megkérdezett szakértőink sem tudtak konkrétummal válaszolni. Kéry Ferenc úgy látja, ha lenne fizetőképes kereslet a digitális tévézésre, és annak köszönhetően több száz csatorna elérésére, persze a korábbiaknál magasabb áron, akkor a kábelesek nem halasztanák tovább az átállást. Egyelőre azonban úgy tűnik, a hazai fogyasztók nem akarnak többet költeni a televíziózásra, sőt a megszorító intézkedések miatt további megtakarításokra törekszenek.
Az átállás szükségességének indikátora lehet a kábelszolgáltatók számára a plazmatévék elterjedése, a digitális adások előnyeinek megtapasztalására ugyanis főként ezek a készülékek alkalmasak. Az egyik újonnan induló csatorna első embere szerint ugyanakkor egy-két éven belül a hatalmas kínálat kikényszeríti a kábelhálózatok digitalizációját. A csatornáknál példaként a T-Kábelt hozzák fel, amely az általa elért 300 ezer háztartás felében elérhetővé tette a digitális szolgáltatást, és az elmúlt kilenc hónap alatt már 25 ezren át is tértek a „set-top-boxos” tévézésre. A 180 ezer háztartást lefedő Fibernetet némileg sötét lóként kezelik tévés berkekben, ugyanis a nagy szolgáltatók közül egyedül nekik nem szakmai, hanem egy kockázatitőke-befektető a tulajdonosa. „Amennyiben a tulajdonosuk, a Warburg Pincus rövid távon eladást tervez, akkor nem invesztálnak a digitalizációba” – fogalmazott forrásunk.
Tíz új adójával a csatornaindításban élen járó IKO Romania Srl.-nek kifejezetten bizakodó tervei vannak televíziói jövőjével kapcsolatban. Ráadásul azonnal a jelenlegi analóg rendszerbe szeretnék bejuttatni adóikat, mert mint Kökény Tamás ügyvezető igazgató jelezte: ez az alapja a sikeres üzleti működésnek. Persze – mint mondta – szívesen adják terméküket a digitális kínálatba is.
A társaság új televíziói közül kettő – a SportKlub+ és a Doq – már meg is jelent több szolgáltató kínálatában. Az összes adójuk fogható lesz Romániában is, emellett a régió más országaiban is megjelennek. A beruházással kapcsolatos költségekről a vezető nem nyilatkozott, jelezte azonban: azt várják, hogy új csatornáik egy éven belül egymillió háztartásban lesznek jelen, ahogy ez meglévő csatornáik esetében követelmény volt, végül pedig sikeresen meg is valósult.
Az egymilliós előfizetőszám ugyanakkor a jövőben egyre több kábeltévé számára csak vágyálom lesz, pedig a szakértők szerint legalább ennyi szükséges a nyereséges működéshez. Pláne, hogy hirdetői szemszögből is irrelevánsak az egy-két százezer háztartást elérő „minitévék”.