A cukormentes rágók és a friss lehelet, valamint a lyukmentes fogak kapcsolatát már világszerte sikeresen az emberek fejébe sulykolta a Wrigley rágómulti. Egy újabb amerikai kutatás szerint azonban a rágózás javítja a koncentrációs képességet és csökkenti a feszültséget. Ennek tudatosítására pihenőhelyeket alakítottak ki több amerikai egyetemen, ahol a betérők ingyenes masszázsban részesülhettek, zenét hallgathattak és persze rágózhattak. Az eredetileg várt 30 ezer helyett 363 ezer diákot elérő kampányt szervező Edelman ügynökség – rendezvényszervezési kategóriában – „PR-Oscar” díjban részesült, a nemzetközi PR-es szakmai szövetség által szervezett idei versenyen.
A november eleji díjátadón ott volt a magyar Noguchi Porter Novelli PR-ügynökség is, ugyanis a Környezetért kategóriában pályázatukat találták a legjobbnak. Ez a magyarországi szelektív hulladékgyűjtést koordináló ÖKO-Pannon Kht.-nak készített „Újrahasznosított ország” kampányukat mutatta be. A nemzetközi PR-megmérettetésre 46 országból 405 nevezés érkezett, s 21 kategóriában hirdettek győztest.
Parlamenti kukák
Tudta-e…?
Hamarosan kapható lesz a magyarországi PR-szakma történetét elsőként feldolgozó könyv. Nagy-Britanniában, angol nyelven. A kelet-európai PR-piac fejlődéséről szóló kötet szerzője ugyanis a Manchesteri Egyetem egyik oktatója.
Az első, a környezetvédelmi világnapra időzített „Hozd vissza, Sam!” akció volt, amelynek keretében a gyűjtőszigeteknél leadott szelektív hulladékért cserébe különféle ajándékokat lehetett kapni az ország tíz pontján. A második projekt részeként több mint száz óvodában színészek adtak elő 45 perces műsorokat, amelyekben játékos formában mutatták be a szelektív hulladékgyűjtés fontosságát. „Az előadásokkal évente tízezer kisgyereket tudunk megszólítani” – említi Takách Zsuzsanna, a Noguchi ügyféligazgatója, aki szerint a helyi médiumok is előszeretettel számoltak be ezekről az eseményekről. A harmadik, „Zöld Parlament” címet viselő akció keretében szelektív gyűjtőedényeket helyeztek el az Országházban, így tették a környezetvédelmet a döntéshozók mindennapjainak részévé.
A Noguchi kalkulációi szerint az akciók által generált sajtómegjelenések az ország lakosságának 60 százalékához, azaz hatmillió emberhez jutottak el. „A nyugati PR-szakemberek számára ez meglepő lehet, ott ugyanis az emberek elutasító magatartása miatt óriási sikerként kezelnek egy olyan kampányt is, amely mondjuk megjelent tíz lapban és elért 60 ezer embert” – vélekedik a sikerük egyik lehetséges okáról Szántó Péter.
Az ügynökség 2001-ben és 2002-ben már szerzett PR-Oscart. Először a Dorogi Hulladékégető megbízásából a tiszai ciánszennyezés után szervezett gyűjtőakciójuk és halbetelepítési programjuk nyerte el a zsűri tetszését. Egy évvel később pedig a Mol pusztaszőlősi gázkútjának kitörésekor végzett lakossági válságkommunikációjukat tartották díjra érdemesnek. „Az OMV felvásárlási kísérlete is egyfajta válságkommunikációt igényel a Mol részéről. Bár most emberélet nem forog veszélyben, viszont amíg a gázkútnál lehetett tudni, hogy előbb-utóbb megoldódik a probléma, a jelenlegi helyzet akár évekig is elhúzódhat” – von párhuzamot régi és új feladatuk között Szántó Péter, aki kedvenceként említi az egyik tavalyi PR-Oscar díjazottat. A Cadburynek szervezett különös divatbemutatón folyékony csokoládéval leöntött, majd megszárított és csokipapírba bugyolált manökeneket küldtek a kifutóra.