Nézni, vagy nem nézni – tehetik majd fel maguknak a kérdést a televíziós műsorok rajongói, amikor lapunk megjelenésével párhuzamosan kezükbe veszik a kábeltévé-tarifák változásáról tájékoztató levelet. Igaz, megszokhatták már, hogy a „csatornadíjak” januártól mindig felszöknek, hiszen a szolgáltatók zöme évről évre jelentősen növeli az árakat.
Emelt „adás”
A szolgáltatók szerint elkerülhetetlen az áremelés, igaz, a lapunknak nyilatkozó cégek az inflációnál kisebb mértékű drágítást terveznek. Az áremelés okaként általában az inflációt jelölték meg a kábeltársaságok (amely 7-8 százalék körül alakul az idén a Központi Statisztikai Hivatal előrejelzése szerint), de a költségek, a műsor- és szerzői jogdíjak emelkedése is szerepet játszik a drágulásban. Érdeklődésünkre a kábelpiac két vezető szolgáltatója, a UPC Magyarország Kft., a T-Kábel Magyarország Kft., illetve a közepes cégek közé tartozó PR-Telecom Zrt. jelezte, hogy emeli kábeltévés szolgáltatásának előfizetési díját.
Pedig rendkívül kiélezett a verseny a hazai fizetős tévészolgáltatási piacon. A korábban a kábelcégek által uralt szegmenst szinte sokkolta 2006 februárjában a Teszári Zoltán nagyváradi milliárdos érdekeltségi körébe tartozó DigiTV megjelenése. Az azóta több százezer ügyfelet gyűjtő társaság az összes nagy hazai kábelszolgáltatótól csábított el előfizetőket egy évig nullaforintos előfizetési díjjal, majd az azt követően is igen kedvező áron kínált akciós csomagjaival.
Vándorló nézők
A DigiTV elsősorban a korábban még fizetős televíziós szolgáltatással nem rendelkezők körében tudott előfizetőket gyűjteni, és csak kisebb arányban csábított át már meglévő kábeltelevíziós felhasználókat – közölte érdeklődésünkre Szűcs László, a UPC Magyarország Kft. média- és sajtókapcsolati igazgatója. A szokásos piaci áraknál alacsonyabb díjak, a más típusú, alacsonyabbra pozicionált kínálat megjelenése a piac eddigi szereplőitől is megkövetelte, hogy ezt valamilyen módon figyelembe vegyék, reagáljanak rá. Ezért több kábelszolgáltató is a korábbi alapcsomagnál alacsonyabb díjú és kisebb kínálatú csomagot alakított ki, illetve akciós, kedvezményes előfizetési lehetőségeket hirdetett meg – vázolta a helyzetet Szűcs László. (Az internetes és telefonpiacra jellemző akciós értékesítés korábban nem volt jellemző a kábeltévés szolgáltatásoknál.) Emellett a UPC szakembere szerint egyre többen ismerik fel a három szolgáltatást – internet, telefon és televízió – egyben kínáló triple play csomagok ügyfélmegtartó szerepét, ezért a kisebb társaságok is sorra vezetik be ezt a konstrukciót.
Tudta-e?
Bár a piac konszolidációját a kormányzat vagy a hatóságok adminisztratív eszközökkel nem segítették elő, az elmúlt időszakban minden nagyobb piaci szereplő (UPC, T-Kábel, Fibernet) és a közepesek (Zelka, PR Telecom, Tarr) is vásároltak kisebb társaságokat.
Kábeltévé-előfizetők Magyarországon
(ezer darab)
2000 1 605 000
2003 1 903 000
2004 1 964 000
2005 2 028 000
Forrás: KSH
Lépéskényszer
Lehet versenyezni a DigiTV-vel, de ez elsősorban nem direkt árversenyt jelent – közölték érdeklődésünkre a T-Kábelnél. A hagyományos kábeltévés szolgáltatás esetében a tartalom és a műszaki minőség jelenti a versenyképesség alapját, valamint azok a szolgáltatások, amelyeket az ügyfelek igénybe vehetnek.
Szűcs László szerint a kábeltelevíziós szolgáltatók úgy állhatnak helyt az erősödő versenyben, ha az eddigi tömeges jellegű szolgáltatásukat jobban differenciálják, és nyitnak mind az alsó (kisebb igényű), mind pedig a felső (különlegesebb, nagyobb igényű) kategóriát képviselő előfizetők felé. Az új piacra lépők (DigiTV, IPTV) ugyanis elsősorban ezekben az irányokban próbálnak eltérni, mást nyújtani, mint a hagyományos szolgáltatók. Tehát a kábelcégeknek olcsóbb és egyszerűbb, valamint új többletszolgáltatásokat is be kell vezetniük.
Új sávok
Mégsem megy tőzsdére Teszári cége
Elmarad a DigiTV-t is jegyző RCS & RDS társaság tőzsdei bevezetése. A Teszári Zoltán erdélyi milliárdos által jegyzett cég azt tervezte, hogy a különféle alegységeinek fejlesztéséhez és a román 3G-hálózat kiépítéséhez szükséges 500 millió dollárt a londoni tőzsdén való megjelenéssel teremti elő – írta a romániai BusinessMagazin. Végül azonban indoklásuk szerint a kedvezőtlen londoni pénzügyi körülmények miatt elálltak szándékuktól. Vélhetően erre azért került sor, mert a tervezett bevételtől elmaradt volna a kibocsátott részvények összértéke. A tavaly 297,1 millió dollár bevételt elérő társaságra egyébként korábban olyan nagy világcégek is szemet vetettek, mint a Magyarországon is érdekelt Deutsche Telekom vagy a UPC.
A mintegy 68 ezer kábeltévé-előfizetővel rendelkező PR-Telecom ügyfeleinek 12 százaléka már jelenleg is a digitális szolgáltatást használja, és 85 százalékuknak van lehetősége az új technológia igénybevételére – mondta Fojt István, a társaság vezérigazgatója. A cégnél egyébként folyamatosan növelik a szolgáltatások számát, jelenleg 105, januártól pedig 130 műsort továbbítanak digitálisan. A vállalat tervei szerint 600–800 millió forintos beruházás révén két éven belül az összes szolgáltatási területen elindítják a digitális műsorterjesztést.
Milliárdos átállás
Digitalizál a Fibernet is, december első napjaiban elindítják digitális kábeltelevíziós szolgáltatásukat a budapesti központi fejállomás által ellátott területeken – közölte Minda László. Az új technológia bevezetésével kapcsolatban a társaságnál több százmillió forintos költségre számítanak.
A legnagyobb hazai kábeltársaság, a UPC 2008 első felében tervezi elindítani a digitális műsortovábbítást, először a nagyobb településeken, köztük a fővárosban – közölte Szűcs László. A teljes szolgáltatási területre kiterjedő bevezetés határidejét egyelőre nem határozták meg véglegesen, de a tervek szerint 2008 végére a társaság előfizetőinek túlnyomó többsége számára elérhető lesz a digitális szolgáltatás. A UPC-nél milliárdos nagyságrendű beruházással számolnak, elsősorban a műszaki állomásokon szükséges fejlesztések miatt (digitális fejállomás kiépítése, ezek áramellátásának, klímarendszerének átalakítása-cseréje), illetve a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges jelátalakító eszközök (set-top-box) beszerzése miatt. (A cég egyébként műholdon már hét éve kínál digitális csomagokat, a UPC Directnek jelenleg 160 ezer előfizetője van.) Az új technológia bevezetése azonban nem jelent „teljes” átállást, mivel a digitális mellett a UPC hálózatain továbbra is elérhető lesz a jelenlegi analóg szolgáltatás. Hasonló elképzelések vannak a Fibernetnél is, az analóg elosztás hosszabb távon szintén megmarad a vállalat kínálatában a digitális mellett.
Arról egyelőre nem hallani a kábelpiacon, hogy csődbe mentek, vagy eladósodtak volna szolgáltatók. Lehetnek olyan kisebb cégek, amelyek a jelentős fejlesztéstől és bevételeik csökkenésétől tartva inkább azt választják, hogy kiszállnak az üzletből és értékesítik a hálózatukat, de egyelőre ez nem jellemző piacon. Sokkal valószínűbb forgatókönyv a jövőre nézve, hogy a kisebb társaságok megpróbálnak előre menekülni, és újabb szolgáltatásokat (telefon, digitális tv) vezetnek be annak reményében, hogy ezt követően kedvezőbb feltételekkel értékesíthessék majd cégüket, vagy akár el is kerülhetik ezt.
A piac konszolidációjára évek óta várnak a szakértők, jelenleg több száz cég versenyez az előfizetőkért. Az, hogy meddig maradhat ennyire széttagolt a kábeles piac, jelenleg megjósolhatatlan, sőt a GVOP és a GOP pályázatnak köszönhetően várhatóan tovább gyarapodik a csupán egy-egy kis településen vagy kistérségben működő szolgáltatók száma.