A televíziók működésének keretfeltételeit meghatározó uniós szabályozás tervezett módosítását megelőző iparági egyeztetés befejezéséhez közeledik. Az Európai Bizottság várhatóan az év végéig elkészíti, és elfogadásra beterjeszti javaslatát.
A tervezett szabályozás legnagyobb újdonsága, hogy a televíziókra vonatkozó szabályokat valamennyi audiovizuális tartalomszolgáltatásra kiterjeszti. Ez megteremti a piaci esélyegyenlőség feltételeit a televíziók és a műszaki fejlődés előrehaladásával egyre nagyobb teret nyerő egyéb, audiovizuális tartalmat úgynevezett nem lineáris (non-linear) módon nyújtó szolgáltatók között.
A hagyományos televíziózás szempontjából lényegi változások várhatóak a reklámszabályozás tekintetében.
Körülírják a szponzorációt
A termékszponzoráció, azaz a nem reklámjellegű műsorok marketingcélú támogatása jelenleg olyan terület, ahol nincsenek a tevékenységet egyértelműen szabályozó részletes előírások. Ugyanakkor a reklámtartalom reklámként való világos megjelölésére és az egyéb tartalomtól való elkülönítésére vonatkozó általános előírások a klasszikus termékszponzorációt lényegében a meg nem engedett reklám kategóriájába helyezik.
Ebben a tekintetben változást hozhat az új irányelv, és a szponzorációt mint a reklámozás sajátos formáját elismerve meghatározza majd az ilyen jellegű reklámtevékenység jogi kereteit. Minden valószínűség szerint mennyiségi, és emellett vagy e helyett műsortípus szerinti korlátozásokat is bevezetnek majd a szponzorációra. Vélhetően a reklámként való egyértelmű megjelölés követelménye is kötelező előírás lesz.
A reklámidőre vonatkozó jelenlegi mennyiségi korlátozások enyhítése is várható, elsősorban az amúgy is irreálisan magas – így funkció nélküli – napi reklámidő-korlátozás eltörlésével.
Több műsormegszakítás várható
Sok vitát váltott ki az előzetes egyeztetés során, hogy a műsorok reklámmal való megszakításának jelenlegi szabályain kell-e változtatni. Nem kizárt, hogy ezen a téren is könnyítéseket fog az új irányelv bevezetni, például a sportműsorok reklámmal való megszakíthatóságának engedélyezésével.
Bizonyosra vehető, hogy továbbra is fennmarad a dohány- és alkoholtermékek, valamint a vényre kapható gyógyszerek reklámozásának a tilalma. Egyelőre azonban bizonytalannak tűnik a gyógyszertermékekkel kapcsolatos szponzoráció sorsa.
Összességében a reklámkorlátozások tekintetében az új jogi keretek a szabályozás enyhítésével nagyobb teret szándékoznak engedni a szakmai szervezetek által bevezetett és felügyelt önszabályozásnak az egységes jogszabályi előírások szerepének egyidejű csökkentésével.
Nálunk még várni kell
Hazánkban az új szabályozás nem fog azonnali hatást kiváltani, mivel az irányelv nemzeti jogba való átültetése előreláthatólag csak a 2007 és 2010 közötti időszakban lesz kötelező a tagországok számára.
dr. Terényi Attila az Oppenheim és Társai Freshfields Bruckhaus Deringer Ügyvédi Iroda ügyvédje és szakértője