Világszerte publikálták a sajtópiac első féléves adatait, melyből kiviláglik, hogy a fejlett országokban idén is folytatódik a nyomtatott újságok példányszámának visszaesése. Az Egyesült Államokban átlag 1, 9 százalékkal csökkent a példányszám, de az EU országaiban is léket kaptak az írott sajtó zászlóshajói, és a MATESZ adatai szerint nálunk is komoly gondban vannak az országos politikai napilapok.
E hírek hallatán sokan hajlamosak legyinteni, mondván, régóta temetik a print médiát. Most azonban a Wall Street pénzügyi elemzői is borúlátóak. Alapvetően megváltoztak a médiafogyasztási szokások, a sajtópiac fogyasztói egyre inkább online keresik az információkat. Philip Meyer Eltűnő újságok című tanulmányában ezért is jutott arra a következtetésre, hogyha a trendek így folytatódnának, akkor 2040-re az olvasóközönség – az idősebb olvasók kihalásával – csaknem teljesen elfordulna a hagyományos, nyomtatott napilapoktól. Ennek következtében immár a hirdetők is elmaradoznak. A print média részesedése az amerikai reklámtortából 1994 óta 22,4 százalékról 17,7 százalékra csökkent.
A McKinsey tanácsadó cég áprilisban közzétett elemzése szerint 2007-ig csaknem 4 milliárd dollárt, a reklámbevételek 9 százalékát fogja elveszíteni a nyomtatott sajtó (elsősorban az országos lapok), s ez az összeg nagy valószínűséggel az internetre fog átvándorolni. 2004-ben 9, 6 milliárd dollár volt az internetes reklámokból adódó összbevétel, ami csaknem 33 százalékos növekedést jelent az előző évihez (7, 2 milliárd) képest Az Interactive Advertising Bureau jelentése szerint.
A hagyományos print média számára tehát nem megoldás a passzív, költségcsökkentésre alapozott túlélési stratégia. A korábbi években több lapkiadó is a print újságmodellt adaptálta az internetre, ez azonban kevésbé sikeres, mert nem érdekli a fogyasztókat, akik állandóan frissülő információkat, interaktivitást, széles körű (és ingyenes) szolgáltatásokat várnak az internetes újságoktól.
Sok lapkiadó ezért újabban nemcsak bővíti portfólióját az online lapokkal, de a jövőre gondolva – jókora késéssel – elkezdte internetes stratégiájának a kidolgozását. Menekülési útvonalnak a print és online újságok előnyeinek egyesítése látszik, mert így nemcsak szélesebb olvasóréteg érhető el, de mód nyílik a reklámbevételek diverzifikálására is.
Barbara Cohen, a Kannon kommunikációs tanácsadó cég elnöke szerint a sajtó dinoszauruszainak nincs más választása: vagy csatlakoznak az új trendhez vagy kihalásra vannak ítélve. A média birodalmak természetesen az első megoldást választják, s ennek tudható be, hogy az elmúlt évben megkezdték a régóta működő, sikeres internetes lapok, több száz website-ot összefogó gyűjtőportálok felvásárlását. A Washington Post megvette a Bill Gates által alapított Slate-et, a New York Times Company az About.com tematikus tanácsadó portálban látott fantáziát, a Dow Jones Company pedig a CBS MarketWatch.com pénzügyi híreket közlő internetes oldal megvásárlásával növelte internetes jelenlétét. A bizonytalanoknak a legkomolyabb jel mégis az lehet, hogy a korábban szkeptikusnak mutatkozó Murdoch is az online-osodás mellett tette le voksát a News Corp. birodalom jövőbeni fejlődését megalapozandó.
Ahogy amerikai és brit szakértők összegezték a print és az online média lehetséges jövőjét: „A napisajtó halott, de még időbe telik, amíg kihűl a tetem”.