Üzleti tippek

Nem csökken a halott sztárok reklámértéke

A világgazdaság aggasztó jeleiből a felszín alatt semmi nem látszik. A néhai sztárok soha nem látott összegeket termelnek jogutódaiknak.

Valószínűleg már sokan eltöprengtek azon, mit tennének, ha egyszer öttalálatosuk lenne a lottón. Bizonyára jóval kevesebben gondoltak bele abba, mennyivel könnyebb lehetne az életük akkor is, ha a nagypapa vagy a dédnagymama híres előadóként, netán feltalálóként futott volna be karriert, és sikerüket a halál sem törte volna ketté. A Forbes magazin nemcsak egyszer játszott el a gondolattal, hogy számszerűsítse, mennyit keresnek a sztárok a másvilágról örököseiknek, az idén nyolcadik alkalommal szedte lajstromba a 13 legtehetősebbet.

Morbid biznisz

Jimmy tarol

A hazai viszonyok jóval szerényebbek, a jogdíjakból származó jövedelmek nyomába sem érhetnek a nemzetközi exsztárok gázsijának. Hasonlóság csupán abban mutatkozik, hogy néhány ág képviselőinek örökösei még hosszú évekig, évtizedekig komoly jogdíjakat kapnak. Itthon ebbe a kategóriába illenek a népszerű, sokkötetes művek szerzői: Szabó Magda, Janikovszky Éva, a könnyűzenei műfajban pedig Zámbó Jimmy Imre. A Mahasz történetének legnagyobb, több százezres lemezeladásai a “király” nevéhez fűződnek. Vele csak Máté Péternek sikerült felvenni a versenyt.

Bármilyen abszurd kijelentés is, remek üzlet elhunyt sztárok rokonának lenni, amennyiben a tulajdonjogok is minket illetnek. A 2008-as listán szereplők az elmúlt 12 hónap alatt mintegy 194 millió dollárt kerestek jogutódaiknak. A dobogó legfelső fokán az immár harmincegy éve eltávozott Elvis Presley áll, akinek egyetlen alkalommal kellett átadnia helyét „fiatalabb vetélytársának”, Kurt Cobainnek. A Nirvana egykori frontemberének özvegye 2006-ban hagyatéka jelentős részétől megvált, amelyet az új tulajdonos olyan jól hasznosított, hogy a néhai sztár rögtön a lista élére került.

A Primary Wave kiadó befektetése tiszavirág-életűnek bizonyult, az idén Kurt már be sem került a 13-ak társaságába. A rock and roll királya ellenben az elmúlt évben is mesés bevételhez juttatta örököseit, akik mintegy 52 millió dollár jogdíjat tehettek zsebre.

Az összeg napjaink nagy csillagjainak keresetével összevetve is bámulatos. Nyolcmillióval több, mint a lányok jelenlegi nagy kedvence, Justin Timberlake jövedelme, de Madonna 40 milliója sem vetekszik a „Királyéval”. A figyelemre méltó bevétel a slágereknek köszönhető, de a zarándokhellyé vált egykori otthont, Gracelandet látogatók is jelentős összeggel járulnak hozzá az első hely megtartásához. Emellett Elvis nevét többek között gitár és pénznyerő automata öregbíti, s új elemként megjelent a portfólióban az Elvis Sirius Satellite Radio show is.

Snoopy verhetetlen

A listán évek óta állandó szereplő az idén a második helyet elérő Charles M. Schulz, akinek munkái 33 millió dollárnyi jogdíjat hoztak. Elvisszel ellentétben az ő neve kevésbé közismert, fotóját pedig tényleg csak néhány bennfentes tudná azonosítani, ám az általa megálmodott figurák annál közismertebbek. Az ő fejéből pattant ki Snoopy és Charlie Brown alakja, akikkel a közelmúltban új film is készült. A rajzfilm a maga módján reagált az amerikai elnökválasztásra (You’re Not Elected, Charlie Brown), tovább gyarapítva a Schulz-örökösök bevételeit.

Végtelen siker

Új név a listán a szakma által rendkívül tehetségesnek tartott színész, Heath Ledger. A 28 évesen kábítószer-túladagolásban elhunyt művész már nem élvezhette azt a húszmillió dollárt, amelyet a nyáron óriási sikerrel vetített új Batman-epizóddal keresett. A filmben Joker szerepét alakító színész (illetve jogutódja) a mozibevételek mellett egyéb jogdíjak alapján (például a Joker figurák értékesítéséből) részesült a film anyagi sikeréből. Hogy Ledger jövőre is ilyen előkelő helyen lesz-e, az kérdéses, egy befejezetlen filmet ugyanakkor hátrahagyott, aminek az esetleges bemutatása újabb pénzeket hozhat. A fiatal színész kapcsán borítékolható, hogy néhány éven belül a Nirvana énekesének sorsára jut.

Nem így Albert Einstein, aki 2006-ban szerepelt először a rangsorban, az idén pedig még javított is korábbi ötödik helyén. A relativitáselmélet atyja valószínűleg álmában sem gondolta, hogy egy a nevével fémjelzett, gyermekek oktatását segítő eszközből utódai mesés bevételre tesznek majd szert. Pedig az Albert Einstein brand jelenlegi legfontosabb ügyfele a Disney, amely manapság a Baby Einstein készlettel hódít. De az emblematikus frizurájáról ismert fizikus képe és neve nemcsak „szellemi” termékeket népszerűsít, egy a testet üdítő japán kávémárka is vele reklámozza nedűjét.

Arctalanul

Nem járna túl nagy sikerrel az a márka, amely az ötödik helyen álló, de életében csak a színfalak mögött tevékenykedő Aaron Spellinget választaná reklámarcául. A listán először szereplő, két éve 83 évesen eltávozott producert sokan a szappanoperák királyának tartották. Olyan sikeres szériákon dolgozott, mint a Charlie angyalai, a Beverly Hills 90210 vagy a Hetedik mennyország. Hogy esetében a család még hosszú évekig komoly bevételekre számíthat, arra a Spelling Television nevű cég a garancia.

A csatorna szappanoperák és filmek jogtulajdonosa, többek között a karácsonyi tévéműsor kötelező elemének számító „Az élet csodaszép” (It’s a Wonderful Life) című örökzöld is az adóé. Szintén nem arcával hódít a túlvilágról Theodor Geisel. A sokak által inkább Dr. Seussként ismert író tavaly 12 millió dollárt keresett. A szerző számos művéből készült színpadi vagy filmes adaptáció, ezek sorában a legutóbbi a Horton. Az animációs film Theodor Geisel azonos című képregényének rajzfilmváltozata, amely ugyan némileg elmaradt a Pixar által szállított sikerektől, ám így is 300 millió dolláros bevételt hozott világszerte. Dr. Seuss művei közül idehaza a Grincs a legismertebb.

Ikonok és ideálok

A listán három olyan jól márkásított ikonikus alak is helyet kapott, akik haláluk óta évről évre ugyancsak komoly összegekhez juttatják jogutódaikat. A Beatles egykori frontembere, John Lennon tavalyi keresete csupán a hetedik helyhez volt elég, de állt már a zenész a dobogó második fokán is. Igaz, utóbbi főként a zenekar, a komputeróriás Apple, valamint a lemezkiadó EMI közötti pereskedés sikeres kimenetelének, s nem Lennonnak köszönhető.

Lennont a popkultúra képzőművészeti királya, Andy Warhol követi. Az 58 évesen elhunyt Warhol figuráit, műveit rengeteg gyártó használja világszerte, s ez az anyagi bevételek mellett tovább erősíti a művész márkaértékét. A közép-európai ősökkel rendelkező festőt ideálok sora követi. A lajstrom egyetlen hölgytagja a 20. századi nőideál, a „6,5 millió dolláros bébi”, Marilyn Monroe lett.

A díva népszerűségét jelzi, hogy alakját a mai napig használják reklámkampányokban. Legutóbb a Mercedes-Benz és az Unilever termékeit népszerűsítette a néhai szépasszony. A sort a férfiideál három különböző típusa zárja, akik kereskedelmi márkák arcaiként, illetve neveiként járulnak hozzá örököseik vagyonának gyarapításához. A hatmillió dollárt kereső Steve McQueen a Dolce & Gabbana divatmárka, a Ballantine’s whiskey és a Tag Heuer órák hirdetéseiben, míg Paul Newman egy salátaöntet népszerűsítésében vállal speciális szerepet (igaz, a Newman’s Own teljes profitját jótékony célra használják). James Dean pedig ruházati termékek mellett Marilyn Monroe oldalán a Mercedes hirdetéseiben tűnt fel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik