A brit vásárlók várhatóan 15 százalékkal költenek majd többet a világhálón 2008 utolsó negyedében, mint egy éve – derül ki az IMRG és a Capgemini által végzett felmérésből. Bár ez a növekedés valószínűleg messze túlszárnyalja majd a hagyományos – offline – kiskereskedelmi forgalom bővülését, a válság az interneten is érezteti hatását. A tanulmány szerint ugyanis 2007 karácsonya előtt a szigetországi netezők még 54 százalékkal költöttek többet a weben, mint 2006 hasonló időszakában. A mostani előrejelzésben 13,16 milliárd fontos utolsó negyedéves költéssel kalkulálnak.
Lényegesen kedvezőbb helyzetet vázol egy másik piackutató, a Verdict prognózisa. A társaság szerint csak karácsonyi ajándékokra hétmilliárd fontot költenek majd a britek a karácsony előtti hetekben, ez 2007 hasonló időszakához képest közel 40 százalékos növekedést jelent.
Kevésbé optimisták az amerikai online kiskereskedelmi piac elemzői, akik tíz százalék körüli bővülést várnak a karácsonyi forgalomban. A Forrester Research szakértői szerint 44 milliárd dollárt költenek el az amerikaiak a világhálón novemberben és decemberben, ami ugyan 12 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest, de a fejlődés itt is jóval visszafogottabb lesz, mint a korábbi években. Még kevésbé optimista az eMarketer. A piackutató úgy látja, hogy az amerikai webáruházak üzemeltetői 32 milliárd dolláros forgalomra számíthatnak az év utolsó két hónapjában, amely a fent említettekhez képest kevesebb, tízszázalékos bővülést jelent a társaság által a múlt évben mért adatokhoz képest.
Az eMarketer szakértői szerint az ajándékokat vásárlók számára minden korábbinál fontosabb szempont lesz, hogy a világhálón olcsóbban juthatnak hozzá a termékekhez. Emellett a felhasználók a neten keresnek ajándékötleteket, illetve azokat az áruházakat is a világhálón kutatják fel, ahol beszerezhetik a kiválasztott ajándékokat. Az idei karácsonyi szezon igazi nyertesei azok a webáruházak lehetnek, amelyek kedvező ajánlatokkal a kevéssé árérzékeny klikkelőket igyekszenek majd megnyerni.
Persze a potenciális vásárlókhoz el is kell juttatni a webáruház létezésének hírét. A legutóbbi felmérésekből kiderül az amerikai netboltok üzemeltetői a komoly sikerekkel kecsegtető új csatornát, a közösségi oldalakon való megjelenést találták ki erre a célra. A Shop.org felmérése szerint az online üzletek negyede hozott létre saját profilt az egyik legnépszerűbb ilyen típusú oldalon, a Facebookon, hogy így növelje ismertségét. Nem feledkeznek meg arról sem, hogy minél vonzóbbá tegyék a netboltok oldalait. A tanulmány szerint a megkérdezett üzletek 43 százaléka tölt fel videót termékekről, míg 33 százalékuk a korábbi vásárlók tapasztalatait is közzéteszi a döntés megkönnyítése érdekében.
Az elmúlt évekhez képest visszafogottabb bővülést várnak a legnagyobb hazai webáruházak is. A tavaly 930 millió forintos bevételt elérő szórakoztatóelektronikai, számítástechnikai és egyéb műszaki cikkeket forgalmazó eBoltnál erre az évre további 20 százalékos bevételnövekedést terveznek. A G’Roby Netshop Kft. tavaly az egymilliárd forintos határ elérését tűzte ki célul, amit sikerült is teljesíteni, hiszen végül 1,1 milliárd forint lett a bevétel. Az idén 1,4 milliárdos forgalmat terveznek, amely az év eddigi adatai szerint reálisnak tűnik.