A hagyományos üzletekben nehezen beszerezhető tárgyak is fellelhetők, olcsóbb árak érhetők el – ezeket az előnyöket említik a leggyakrabban az online aukciós portálok szolgáltatásait igénybe vevő internetezők a Gremius Hungary Kft. piackutató cég felmérése szerint.
Tücsköt, repülőt
A legnagyobb hazai netes aukciós oldalak üzemeltetőinek tapasztalatai szerint időnként valóban különleges termékkörök is megjelennek a kínálatban, olyanok, amelyekkel kapcsolatban kevesen gondolnák, hogy a világhálón keresztül is lehet árulni. Így például a Vatera.hu-n tavaly helikoptert árultak, hamarosan pedig már repülőgép-alkatrészeket, sőt akár repülőgépeket is lehet majd vásárolni a legnagyobb hazai online aukciós piactéren – mondta el Csupor Erik, a portált üzemeltető Vatera.hu Kft. ügyvezető igazgatója. Az oldal legnépszerűbb termékcsoportjai a számítástechnikai, elektronikai eszközök, antik tárgyak, gyűjtemények, de egyre nagyobb forgalmat bonyolítanak az ékszereket, órákat kínáló felhasználók is. A múlt évben megjelentek teljesen új termékkörök is, egyik például egy nagy piaci szereplő belépésének köszönhetően a háziállattartással kapcsolatos – közölte az ügyvezető igazgató. Az érdeklődők kétmillió termék közül válogathatnak, az oldalra naponta átlagban több mint 120 ezer árut töltenek fel, 22 fő kategóriában.
A másik nagy hazai online aukciós portálon, a TeszVesz.hu-n jelenleg 17 fő-, és számos alkategória van, ezeken belül több mint egymillió terméket kínálnak eladásra. A legnépszerűbbek a ruházati cikkek, az ékszerek, a kozmetikumok, a mobilkommunikációs és számítástechnikai eszközök – számolt be a tapasztalatokról Dobra Péter, a TeszVesz.hu igazgatója.
További bővülés
A Gremius adatai szerint a hazai internetezők többsége egyelőre előnyben részesíti az online üzleteket az aukciókkal szemben. Míg az előbbiekben a vásárlók mintegy 92 százaléka költött már pénzt korábban, addig az aukciós oldalakon csak 24 százalékuk vett valamit.
Kedvezményekre várva
A magyarországi internetezőknek közel fele (45 százalékuk) vásárolt már online. A felhasználók internetes vásárlásra való ösztönzése érdekében az eladóknak különleges figyelmet kellene szentelniük árpolitikájuknak – derül ki a Gremius tanulmányából. A kutatás eredménye szerint, a válaszadók gyakrabban vásárolnának, ha különleges kedvezményekkel vagy alacsonyabb árakkal találkoznának. Mivel az internetfelhasználók több mint harmada (36 százalékuk) hallott már valaha az online vásárlás lehetőségéről, ám kockázatosnak ítéli meg azt, a tranzakciók biztonságának növelése valószínűleg újabb ügyfeleket hozhatna.
Ennek ellenére a legnagyobb hazai online piacterek üzemeltetői nem panaszkodhatnak a tavalyi évre, hiszen mind a Vatera, mind a TeszVesz jelentős forgalom- és felhasználóiszám-növekedést ért el. A Vatera.hu átmenő forgalma 2006-hoz képest 41 százalékkal nőtt, elérve a 6,9 milliárd forintot. A portál napi egyedi látogatóinak száma tartósan százezer felett van, a napi oldalletöltések száma megközelíti az ötmilliót, s ez alapján a tíz legnagyobb magyar weboldal között van. Regisztrált felhasználóik száma meghaladja a 470 ezret, az egyedi aukciók száma pedig a 950 ezret.
A TeszVesz.hu-n tavaly kétmilliárd forintért vásároltak a felhasználók, míg 2006-ban 820 millió forint volt ez az érték. A portál regisztrált felhasználóinak száma egy év alatt megduplázódott, január végén 410 ezer körül volt.
A felhasználók megtartására, illetve számuk további növelésére mindkét portál üzemeltetői folyamatosan fejlesztenek. A Vatera.hu számos olyan újdonsággal készül erre az évre, amelyek elsősorban a felhasználói élményt fokozzák – mondta el Csupor Erik. Javítják az eladói hatékonyságot, könnyebb lesz az oldalon való tájékozódás, előrelépést terveznek a kezelhetőségben. A második negyedévtől fokozatosan jelennek majd meg a portálon az újítások, amelyek közül több a felhasználók visszajelzései alapján valósul meg – tette hozzá. A további fejlődést szolgálja a február közepén bejelentett együttműködés az Oracle-lel is, amelynek értelmében a Vatera.hu adatbázis-kezelő licenceket vásárol a szoftverfejlesztő cégtől, amelyekkel a jelentősen megnövekedett adatbázisukat biztonságosan ki tudják szolgálni.
Sikeres segéd
Tudta-e?
A TeszVesz.hu-t üzemeltető Sanoma Payback Kommunikációs Kft.-ben 51 százalékos részesedésű Payback csoportnak Európa számos országában vannak online aukciós portáljai. Övék a tízmillió felhasználót magáénak tudó lengyel Allegro.pl, szlovák, orosz, ukrán portáljaik is vannak, illetve a múlt évben megjelentek Romániában és Bulgáriában is.
A Sanoma Payback Kommunikációs Kft. által üzemeltetett TeszVesz.hu-nál a tranzakciók lebonyolításában volt nagy előrelépés tavaly, Dobra Péter elmondása szerint töredékére csökkent az idő, amelyet az eladónak erre kell szánnia. A TeszVesz Segéd névre hallgató alkalmazás rendszerezi az eladott termékeket aszerint, hogy a vevő hogyan szeretne fizetni, hogyan kívánja átvenni a terméket; fizetett-e már, illetve hogy elküldték-e már az árut. Az adásvétel státusa nemcsak az eladó, de a vevő számára is nyomon követhető, hiszen minden egyes állapotváltozáskor (például, ha a vevő fizetett), a TeszVesz Segéd e-mailt küld a vevőnek a tranzakció aktuális állapotáról. Emellett az alkalmazás abban is segíti az eladók munkáját, hogy listát készít a küldendő termékekről, postakönyvet nyomtat, amivel gyorsan intézheti a postai feladásokat, illetve a küldeményekre ragasztható etiketteket is elkészíti egyetlen gombnyomásra. A felhasználói visszajelzések nagyon kedvezők, akik sok terméket árulnak, és igénybe veszik ezt a szolgáltatást, rengeteg időt megtakarítanak – számolt be a tapasztalatokról Dobra Péter. A TeszVesz Segéd lehetőségeit az oldalon eladni kívánó cégek is kiaknázhatják, hiszen ők többnyire sok terméket árulnak, így nekik ez a szolgáltatás kifejezetten hasznos lehet.
Bár még nem nevezhető elterjedtnek, hogy vállalkozások is megjelenjenek kínálatukkal az internetes aukciós portálokon, azért egyre több cég ismeri fel a megoldásban rejlő lehetőségeket – vázolta a helyzetet a TeszVesz.hu igazgatója. Hogy ez miért előnyös konstrukció nekik? Kész webáruházat kapnak, így megspórolják a fejlesztési költségeket, emellett azonnal többszázezres felhasználói körhöz jutnak el, nem kell „bevezetniük” az oldalukat – sorolja az előnyöket a TeszVesz.hu vezetője. Egyelőre ugyanazt a felületet használják az egyéni és a céges felhasználók, de ha a vállalkozások jelenléte olyan mértékűvé válik, hogy az valamilyen ok miatt hátrányos lenne a magánszemélyek számára, létrehoznak egy külön felületet számukra – tette hozzá Dobra Péter.
Hogy mit hoz a jövő az aukciós portálok számára? Az üzemeltetők optimisták, a tavalyihoz hasonlóan gyors növekedést várnak, de a konkrét számokról egyelőre nem szívesen nyilatkoznak. A Vatera.hu-nál komoly előrelépést jelenthet, hogy megjelentek külföldön, február elején elindították szlovákiai oldalukat.