– Mivel indokolta Merényi Éva, hogy nem indul újra a Maksz elnöki posztjáért?
– A leköszönő beszédében azt mondta, hogy szeretné átadni a stafétát a fiatalabb, de a kihívásokhoz már felnőtt generációnak.
– Te, aki egyben a Media¬edge:cia ügyvezető igazgatója is vagy, miért jelentkeztél erre a posztra?
– Eleve a Maksz médiaszekciójának egyik alapítója vagyok…
– Ezt továbbra is vezeted?
– Persze, de kell is. A szekciók vezetői kerülnek az elnökségbe, és közülük lehet elnököt választani… Tehát alapító tag vagyok és Macher Szabolcs tavalyi távozása óta a médiaszekció elnöke is. Havi rendszerességgel ülésezünk, munkacsoportokat szervezünk, kutatói fórum indult, tehát nagyon jól működik a szekciónk.
– A többi szekció nem ilyen?
– Ennyire még nem látok bele a részletekbe, de úgy tudom, hogy máshol inkább ad hoc a munka. Szerintem a többi szekcióba is át lehetne ültetni ezt a lelkesedést. Egyébként az elnökség összetétele is megváltozott, a régiek közül csak Gábor Iván és Mondok Árpád maradt.
– A többieket leváltották?
– Valaki nem indult, vannak, akiknem kaptak elég szavazatot. Szemléletváltásra van szükség a Makszon belül, és ehhez új, aktív, magukban és a szakmában hívő emberek kellenek.
Simon Zsolt kedvencei
Tévé: Magyar Televízió
Újság: Világgazdaság
Rádió: Roxy Rádió
Netes portál: Index, TripAdvisor
Könyv: Világatlasz
Film: Bábel
Zene: stílusban a house, előadóban a Faithless
Hobbi: család, budakeszi lokálpatrióta
– Nem okoz gondot, hogy a kommunikációs szakmának rengeteg érdek-képviseleti szervezete van?
– Ez probléma, és nagyon fontos lenne elérni, hogy a szervezetek között legyen kommunikáció, mert különben egymás ellen dolgozunk, bármennyire is közösek a célok. Például a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) médiapiaci becslésével nem ért egyet a Maksz.
– Miért?
– Mert sem a módszertanát, sem a számaikat nem tartjuk elfogadhatónak. Egyszer megállapítottak egy számsort, amit azóta bázisszemlélettel évről évre újrabecsülnek. A sajtóban például szerintünk nincsen annyi pénz, amenynyi ott megjelenik. Mi más számoknál lyukadtunk ki, ezért nem jutottunk dűlőre az MRSZ-szel, de tavaly már elkezdődött egy konzultáció közöttünk.
– Január elején a Maksz médiaszekciója közleményt adott ki arról, hogy nem ért egyet az RTL Klub és a Tv 2 szerződéses feltételeivel. Ezzel miért a sajtót, és miért nem az érintetteket kerestétek meg?
– A televízióknak is elküldtük.
– Utólag, és csak a sajtóközleményt kapták meg.
– Egy időben, de ebben volt némi tudatosság. A tévék szerződéses feltételeiben sok olyan pont van, amelyek korlátozzák az ügynökségek tervezési lehetőségeit. Ezt mi többször nehezményeztük, de az ügynökségi próbálkozások esetében ezzel kapcsolatban nem volt túl sok nyitottság a részükről.
– Akkor ez lényegében nyomásgyakorlás volt?
– Igen, de valóban diplomatikusabb lett volna előbb jelezni a tévék felé az iparági törekvésünket.
– Mire jutottatok?
– Felállt egy munkacsoport, és megkezdődtek a tárgyalások.
– A hirdetői piac szempontjából milyennek ígérkezik az idei év?
– Sokkal kevésbé pesszimisták a hirdetők, mint tavaly. Szolid növekedésre lehet számítani. 2007 elején még nagy büdzsévágások voltak. Tavaly ilyenkor az RTL Klub ötmilliárd forinttal csökkentette is az éves tervét, de aztán az utolsó negyedévben belehúztak a hirdetők.
– Mi volt ennek az oka?
– Nem túl szakmai a magyarázat. Nem szívesen beszélnek erről, de sok, főleg multinacionális hirdető attól félt, hogy ha nem költik el a pénzüket, akkor a jövő évben erről a bázisról kell indulniuk, tehát az idén elbukták volna amit tavaly megspóroltak.