„A ferihegyi gyorsforgalmi úton a dugóban araszolva született az ötlet, hogy jó lenne tudni, vajon a párhuzamos út járható-e, érdemes-e arra menekülni” – emlékezett vissza Molnár Miklós, a GeoX Kft. navigációs rendszerének projektvezetője. Az ötlet 6-7 éve még a „butatelefonok” világában született. 2 éve viszont már valósággá vált, és a piaci óriások mögött Magyarország harmadik legnépszerűbb ingyenes közösségi navigációja lett. A társaság külföld felé is nyit. Júniustól már Romániában is jelen lesznek, majd a tervek szerint Ausztria felé veszik az irányt.
Az Egérút okostelefonos applikáció egyik legnagyobb újítása, hogy az útvonaltervezés nem a felhasználónál lévő eszközön, hanem egy központi szerveren történik az éppen aktuális közlekedési információk alapján. Az adatok (GPS-koordináták, forgalmi statisztikák) anonim módon a felhasználók telefonjáról érkeznek be. A rendszer automatizált, de lehetőség van operátori beavatkozásra is, aki a váratlan események, például baleset, útfelújítás, rendezvény vagy jelenleg az árvíz miatt bármely útszakaszt virtuálisan lezárhatja.
Fotó: MTI / Lakatos Péter
Így lehet a jó ötlet piacképes
A szakember szerint hiába divatos ma az applikációfejlesztés, önmagában (főleg az ingyenes alkalmazásoknál) nem biztos, hogy megéri a cégeknek. Az alkalmazásboltokban ugyanis hatalmas a nemzetközi verseny, és maga a fejlesztés is sokszor rendkívül forrásigényes. Épp ezért érdemes a jó ötlethez plusztermékeket csatolni. Esetükben a forgalomfigyelés mellett a felhasználók készülékéről (szintén anonim módon) térerősségadatokat is gyűjtenek a mobilszolgáltatók számára. Emellett a telefonokba épített gyorsulásmérővel az autók rázkódását, így az útminőséget és a kátyúkat is figyelik.
Egyetlen percre sem állhatnak le
A szolgáltatás legfontosabb tényezői az állandó elérhetőség, a gyorsaság és a folyamatos informatikai rendelkezésre állás. Mindig megbízhatóan, egyszerre akár több tízezer felhasználó számára kell pontosan és gyorsan adatokat küldenie. Ez az egyik leglényegesebb elvárás a közösségi navigáció során. Ha viszont negatív a tapasztalat, akkor az autósok könnyen elpártolnak, csökken a felhasználók száma, és ezzel a rendszer hatékonysága is. Mindehhez rendkívül magas szintű informatikai hátteret kell kiépíteni, és egyebek közt 7/24-es felügyeletet, áramellátást és hűtést kell biztosítani a szerverek számára. A GeoX ennek egyik legbiztosabb és legköltséghatékonyabb módját választotta: az Invitel professzionális szervertermeiben helyezték el a navigáció lelkét jelentő központi gépeket.