Mifelénk úgy tartják, hogy Nyugatra jobb Ladákat exportált a gyár, mint hozzánk. Azon ne dobjuk le a láncot, hogy Togliattihoz képest Magyarország is bőven nyugaton van, a nyugat ebben az értelemben a “tőkés országokat” jelentette: Nagy-Britanniát például, ahol a hozzánk került e-mailben terjedő katalógus eredetileg készült.
Hiába ért többet a kemény valuta, mint a rubel, a szovjet gyár még nyugati exportra sem tartogatott túl sok extrát. Az angol prospektus olyan felszerelésekkel szúrta ki az érdeklődők szemét, mint az önműködően bekapcsoló tolatólámpa vagy a szivargyújtó. Voltak azért tényleges extrák is, a szériában adott fűtőszál és a hátsó ablaktörlő-mosó valóban nagy szám volt 30 éve. Utóbbi például egy mai új Kia Picanto alapmodellből hiányzik.
1200-as
Mifelőlünk nézve az angliai Ladák csakúgy sziporkáztak felszereltségükkel. Állítható első fejtámlát az 1200-ashoz legfeljebb autósboltban kaptunk. Angliában ez nem csak az előkelőbb, négy kereklámpás Ladákban volt benne, hanem az 1200-asban is. Nálunk a kardánbox iránti igényt csak a kisipar volt képes kielégíteni, míg a szigetországban ez sem volt gond.
Vezess.hu
A katalógusban idilli családok követik egymást. A zsiráfokat talán azok a baráti afrikai országok küldték a Szovjetuniónak, ahol szintén kijutott a lakosságnak a szocializmusból. Az albioni hangulat jegyében az egyik képen még egy lószállító utánfutót is a kombi Zsiguli mögé kötöttek. Ez egy fotó erejéig nem gond, de a 600 kilós vontatható tömeggel aligha reális.
Kocka Lada
Luxust olcsón jeligével hirdetik az 1500-as Ladát. A műszerfala tényleg nagypályás alkotás. A decens népi motívumokkal megbolondított kürtlap mögött olajnyomás- és olajhőmérséklet-mérő demonstrálta a szocialista autógyártás nagyszerűségét.
Amint hátradől az ülésben, értékelni fogja az Önt körülvevő luxust – duruzsolja az ismertető. Középkonzol, fűtött hátsó ablak, szivargyújtó, ventilátoros légbefúvás – incselkedik tovább a Lada prospektus. A kiadvány szerint az autó olyan különleges felszereléseket – az eredetiben sophistacated feature – is tartogat, amilyen a kormányoszlopra szerelt ablaktörlőkar.
A biztonság akkor is fontos érv lehetett az autó mellett, ezért csak úgy záporoznak a vívmányok, mint a megerősített lemezek, a széria első biztonsági övek, a biztonsági szélvédő. A prospektus szerint a Lada a legerősebb autók egyike. Ha ezt a Mercedes-Benz és a Volvo tudta volna!
Vezess.hu
Ultramodern
A reklámkiadványból egyébként is süt a Ladák korszerűsége. “A Ladákat egy ultramodern üzemben gyártják a Szovjetunióban. Az összesen 90 mérföldes futószalagokról évente akár 660 000 Lada is legördül.” Ezen kár is lenne gúnyolódni, 1970-es avatásakor a Lada gyár valóban az űrkorszakot karcolta.
A prospektus szerint akkoriban 160 márkakereskedésben értékesítettek Ladákat Nagy-Britanniában. Amikor az Avtoexport leszállította a Zsigulikat, a britek 39 ponton ellenőrizték az autókat, hogy ne szenvedjen csorbát a nyugaton elvárt minőség. A nullrevíziós szakik nem kímélték magukat, legalábbis a prospektusban hivatkozott felmérés alapján a brit Lada tulajdonosok 93 százaléka elégedett volt autójával. Talán mégiscsak kiválogatták a nyugatra szánt Ladákat?