A klasszikus mozifilmek kópiái igen könnyen sérülnek, karcolódnak, gyakran zsugorodnak és fakulnak, sokféle módon romlik a minőségük az idők során. A megőrzésük komoly feladat az olyan hollywoodi stúdióknak, mint a Warner Bros. A HP kutatói, együttműködve a Warner Bros. Motion Picture Imagingel, egy olyan megoldást dolgoztak ki, amely a restaurálási folyamat nagy részét automatizálja, a képfeldolgozó technikai lépéseket egyetlen egységbe, mozgókép-feldolgozó folyamatba fogja össze.
Automatikus tisztítás
A régebbi filmek, amelyeket átvittek videóra, a nagy felbontású televíziós formátumra való átvitelre nem alkalmasak. Megoldásként a stúdiók nagyon nagy felbontással digitális formátumra viszik át az általuk őrzött sok filmnek minden egyes kockáját. Csakhogy speciális képfeldolgozás nélkül a szennyeződések, karcolások és minden más, az eredeti képkockákon lévő hiba is átkerül a digitális másolatra, valamennyi szintén nagy felbontással. Eddig az egyetlen lehetőség, hogy megszabaduljunk tőlük, az volt, hogy valaki ült a számítógép monitorja előtt, és fárasztó módon az egérrel kattintgatva tüntette el őket.
Egyedi azonosítók
Bár a HP Labs korábban sohasem foglalkozott filmrestaurálással, a kutatóinak bőséges tapasztalatuk volt a fényképekkel és a magánvideókkal való munkában. A színérzékelők technológiájának korábbi kutatásában tanultakból sok mindent alkalmazni tudtak a kutatók a régi színes filmek képein lévő hibák felderítéséhez. Az olyan egyobjektíves kamerák kifejlesztéséből, amelyek a színes területeken lévő képhibák megszüntetéséhez felhasználják a képen a szín más előfordulási helyéről szerzett információt.
Hogyan működik?
Az automatizált restauráló folyamat a következőképpen dolgozik: Minden egyes filmrészlet először egy olyan algoritmuskészleten fut át, amely kiválasztja azokat a kockákat, amelyeken valószínűleg képhiba van. A második menetben a hibák közül már sokat javítani lehet. Például, amikor a porszemcsék fényes vörös, zöld vagy kék pontokként jelennek meg a képkockán, a kutatók szoftvere a környezetükből nyert színinformáció alapján tölti ki a helyüket. Jóllehet néhány különösen bonyolult képkockát még kézzel is restaurálni kell, az automatizált javítás lényegesen csökkenti a szükséges kézi munka mennyiségét.
Különböző fajtájú filmek, különböző feladatok
Mivel a fekete-fehér mozifilmek digitalizált képkockái kevesebb információt tartalmaznak, így a karcolások, pornyomok és az egyéb hibák felismerése nehezebb. A korai fekete-fehér filmek ezenkívül hajlamosak a szemcsézettségre és a vibrálásra, az utóbbi a korai kamerák redőnyzárjának gyenge vezérlése miatt lép fel, ennek következtében minden egyes képkocka némileg eltérő expozícióval készült.
Nem csak Hollywood használja
Nem Hollywood az egyetlen, amely kihasználhatja a videofeldolgozó rendszer mögött álló fejlesztések előnyeit. Többek között jelentős színházi filmarchívum van Indiában és Hongkongban, és nagy kutatható filmvagyon van a nyilvános gyűjteményekben, így például az Amerikai Kongresszusi Könyvtárban.