Élet-Stílus

Ezermérföldes majális autócsodákkal

Ötven éve csapta meg a benzinszag az orromat, és csak most értettem meg, hogy a mai autókban miért nem szeretem az alábbi műszaki megoldásokat: viscokuplung, tolatóradar, kipörgésgátló, sebességtartó automatika. Ezektől közönséges használati tárgyakká váltak.

Ez tudatosult bennem Ferrarában az elmúlt hétvégén, amely a hagyományosan Bresciából induló Mille Miglia nevű veteránautó-verseny első napi célállomása volt: az itt induló autók nem hétköznapi használati tárgyak!

A Mille Miglia (ezer mérföld) a világ legszebb veteránautó-versenye, 1927 óta rendezik meg minden év májusában. Az 1600 km-es táv állomásai: Brescia, Ferrara, Róma, Brescia. Ferrara egyébként azért is nevezetes pontja a Mille Miglianak, mert a város egyik patinás épületében alkotta meg Ettore Bugatti 1900-ban első autója terveit, ezt emléktábla örökíti meg az épület bejárata mellett.

A versenyen többek között olyan márkák mérték össze tudásukat és szépségüket, amelyek emblémájában koronás kígyó, fekete ágaskodó lovacska, lándzsa, szigony, vicsorgó jaguár, háromszög alakú csillagocska vagy éppen nemes egyszerűséggel a Bugatti vagy az Aston Martin szavak szerepeltek.

A szigorú zsűri komoly feltételeket (műszaki állapot, eredetiség, ritkaság, stb.) támaszt az induló autók számára. Ez évben is 370 autó indulását engedélyezték, és mintegy 50 autó volt még a várakozó listán.

Képgaléria az oldtimerfesztiválról (fotó: dr. Palla Gábor)

Képgaléria az oldtimerfesztiválról (fotó: dr. Palla Gábor)

Hagyományosan az évjáratok és a márkák határozzák meg a rajtszámot. Ez alapján a nagyérdemű közönség számára fenséges és látványos kép tárul fel: a mezőnyt idén is az 1927-es versenyt megnyerő, azóta már a Fiatba beolvadt OM 665-ös vezette, majd jöttek az Alfák, 8 Bugatti, Lanciák, Fiatok, Maseratik, Ferrarik, BMW-k, Mercedesek, az angolok Aston Martinokkal, Austinokkal, MG-kkel vonultak fel. Még sokáig sorolhatnánk az eltűnt vagy a még ma is élő legendás autómárkákat.

Öröm volt látni, hogy a közönség és a versenyzők szinte barátként üdvözölték egymást, fütty és ováció kísért egy-egy kövérebb Bugatti- vagy Maserati-gázfröccsöt. A gyönyörű autók igazi majálist varázsoltak Ferrarába: többezernyi autós zarándokolt el az éjféltől kezdődő verseny fogadására és a másnap kora reggeli indulás helyszínére.

Elsősorban a Bugattik varázsoltak el: egyrészt azért, mert Ettore Bugatti bámulatos sportautókat gyártott, és ő volt az első, aki a hengerenkénti többszelepes megoldást már 90 évvel ezelőtt sorozatgyártásban is alkalmazta. Valamint azért, mert szerencsém volt az elzászi Mulhouse városában a világ legnagyobb, 113 darabos Bugatti-gyűjteményét megcsodálni. Minden, kicsit is benzinszaggal megfertőzött autósnak egyszer látnia kell a Mille Migliat és a mulhouse-i autómúzeumot is. A feledhetetlen élmény garantált!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik