A Jato Dynamics autóipari piaci intelligencia és adatszolgáltatójának legfrissebb, 2009. májusi összefoglalója szerint egyes európai piacokon már észlelhetők a krízisből kilábalás első jelei. A teljes európai újautó-piac 13,1 százalékkal gyengébb számokat produkált az év első 5 hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest, ezzel 2,4 százalékot javítva a múlt hónapban mért számokon.
Továbbra is a Volkswagen Golf uralja a toplistát, májusban 32,1 százalékkal megnövelve eladásait a 2008 májusi számaihoz képest. A sokat emlegetett roncs-programok már számos európai piacon bizonyítottak. Különösen azokban az országokban érezhető már számszerű hatásuk, ahol a program huzamosabb ideje fut.
26 ország adatai (forrás: Jato)
A német újautó-eladások lenyűgöző mértékben, 39,7 százalékkal növekedtek 2008 májusához képest, 20,3 százalékkal pedig a múlt hónaphoz viszonyítva. A franciáknál is látványosan beindult a piac májusban. Áprilisban még 7,1 százalékos volt a tavaly áprilishoz mért visszaesésük, májusra ez a szám azonban már 11, 8 százalékos pluszt mutat 2008 májusához képest.
Modellek
A domináns Golfot leszámítva azt látjuk, hogy a kis autók profitálnak a legtöbbet a különböző inszentív programokból a jelen gazdasági környezetben. Továbbra is erős a Fiesta (+56% májusban), továbbá a Fiat Puntónak, a Pandának, valamint a Volkswagen Polónak egyaránt sikerült megnövelniük eladási számaikat idén májusban a tavalyi év azonos hónapjához képest.
Érdekes visszamenni és belenézni a 2007-es top 10-es modell-listába – mondja David Di Girolamo. „Akkor három középkategóriás C-szegmensű modell és két felső középkategóriás D szegmensű modell (a 3-mas BMW, valamint a VW Passat) is helyet kapott a top 10-es listán. Mára a felső középkategória jelentős piaci részesedését elveszítette a kisebb modellek javára, mely trendet a roncsakciók csak tovább erősítenek.
Márkák
Májusban ismét a Volkswagen lett Európa legnagyobb darabszámban eladott autója, 9,3 százalékot javítva a tavaly májusi értékesítési számaihoz képest, viszont éves szinten még mindig 2 százalék az elmaradása a márkának a tavalyi év első 5 hónapjához képest. A Fordé lett a második hely, az Opel/Vauxhall pedig visszaszerezte harmadik helyét a Fiattól. Ötödikként a Peugeot került fel az ötös tabellára.
Magyarországon a legnépszerűbb márka májusban is a Suzuki volt, 782 eladott gépkocsival a piac 17,07 százalékát tudhatta magáénak, noha a havi értékesítés 66 százalékkal esett az egy évvel korábbihoz képest.
A legnépszerűbb modellnek pedig a Suzuki Splash bizonyult, 298 darab értékesítésével, amely 32 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy éve. A legnagyobb visszaesést a Chevrolet, a Skoda és az Opel szenvedte el, 75,8, 75,7, illetve 74,11 százalékos csökkenéssel. Piaci részesdését tekintve második helyen áll a Ford 12,7 százalékkal, harmadikon az Opel 8 százalékkal. Májusban valamennyi autómárka eladása csökkent a tavaly májusihoz viszonyítva.