A Honvédelmi Minisztérium és a fővárosi önkormányzat szakemberei a tervezett pontonhíd helyszínén, a Széchenyi rakparton, a Parlament közelében tartottak szemlét kedden. Nyers József ezredes, a szentesi műszaki zászlóalj parancsnoka hangsúlyozta, hogy a honvédség képes a pontonhidat megépíteni a Dunán, ehhez megvan a technikai felszereltsége és tapasztalata.
A hídnak egy évig kellene működnie – amíg a Margit híd felújítása befejeződik. A Margit híd teljes lezárására az augusztus 20-ai ünnepségek után kerül sor. A következő naptól már csak tömegközlekedési járművek használhatják a hidat a rekonstrukció ideje alatt. A városvezetés korábban ismertetett elképzelései szerint a jövő év szeptemberétől ismét megindulhatna a közúti forgalom a hídon.
Egy óra alatt 600-800 autót “bírna el”
A szentesi műszaki zászlóalj parancsnoka szerint a pontonhídon csak egyirányú forgalom valósulhatna meg és a közvilágítás hiánya miatt csak nappal lehetne használni. A hídon egy óra alatt egy irányba mintegy 600-800 autó kelhetne át. A szerkezeten legfeljebb 30 kilométer per órával lehetne áthajtani, 20-30 méteres követési távolsággal.
A híd teljes szélessége mintegy 8 méter, amiből a pályaszélesség 6,5 méter, a hossza 360 méter és 60 tonna a teherbírása – részletezte a szakember.
A működtetésénél számos veszéllyel is számolni kell, ilyen például áradáskor a hordalék, vagy télen a jégzajlás, de a vízszint változása is problémás lehet például a le- és felhajtó miatt. Ezzel kapcsolatban az ezredes elmondta, hogy az eddigi tapasztalatok szerint a hidat időnként meg kell nyitni, hogy a hordalékot elengedjék, a le- és felhajtót pedig úgy oldanák meg, hogy nem közvetlenül, hanem egy uszályról építenék ki a hídra vezető rámpát.
Horváth Csaba főhadnagy, a II. Hídépítő Század parancsnok- helyettese lézeres távmérővel nézi a budai oldalt a Magyar Honvédség műszaki szakembereinek helyszíni szemléjén a Duna-parton. (MTI)
Az ideiglenes Kossuth híd helyére épülne?
Az egykori Kossuth híd (forrás: Retronom.hu)
A hajók átkelésekor a hidat 1-1 órára zárnák le, vagyis 1 órába kerül, amíg megnyitják, s újabb 1 órába, amíg összecsukják.
A híd helyét még pontosítani kell, de valószínűleg a Lánchíd és a Margit híd között helyezhetnék el – hangoztatta az ezredes.
Becker László fővárosi főmérnök kifogásolta az újságírók jelenlétét a helyszíni szemlén, mint elmondta, ő szakmai egyeztetésre jött, s nem sajtótájékoztatóra, majd a honvédelem szakembereit a saját irodájába invitálta, és távozott a helyszínről.
Szeredi Péter, a minisztérium kabinetfőnöke az MTI-nek elmondta, hogy a katonák felkeresik a főmérnököt, hogy egyeztessenek vele a pontonhídról.
Ideiglenes hidak Budapesten
Budapest történetében több átmeneti hidat is létrehoztak – derül ki a Wikipediaából. Az első ilyen nevezetes összekötő szerkezet a Manci hídnak nevezett pontonhíd volt. Erre azért volt szükség, mert a németek 1944. november 4-én a szombati csúcsforgalomban felrobbantották a Margit híd Pestről a Margitszigetig terjedő hídszakaszát, majd 1945. január 18-án hajnalban pedig a megmaradt budai részt is. A Mancit a Margit híd helyére építették 1946 májusában. Ezt a pontonhidat váltotta ki a Kossuth híd, amely a Kossuth és Batthyány terek közötti úgynevezett félállandó híd volt. Mistéth Endre tervezte és több pilléren fekvő acélszerkezettel épült. A kivitelezéshez szükséges vasat a háborús törmelékekből válogatták össze, és mindössze hét hónap alatt építették meg. A hidat 10 éves élettartamra tervezték. 1957-ben forgalmon kívül helyezték, majd 1960-ban lebontották.
20 millió forintba kerülne naponta
A Honvédelmi Minisztérium korábban azt közölte, hogy naponta legalább 20 millió forintba kerülne egy pontonhíd a Dunán. A tárca ezzel Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes azon kezdeményezésére reagált, hogy a Margit híd felújítása alatt egy alkalmi átkelővel lehetne segíteni a főváros közlekedésén.
A tárca közleménye szerint a 20 millió forintos összeg még nem tartalmazza az eszközök karbantartásának és évszaki felkészítésének költségeit.
A minisztérium szerint azt a szempontot is figyelembe kell venni, hogy egy ilyen jellegű híd üzemeltetéséhez állandó, kiképzett személyzetre van szükség – amellyel kizárólag a Magyar Honvédség rendelkezik -, ami azt jelenti, hogy a váltásokkal együtt minimum 480 emberre van szükség a híd működtetéséhez.