Élet-Stílus

Ellophatatlan bringákat vesz a kormány

A jövőben a fővárosi kerékpározás versenyképessé válik az autóval: a kormány több mint ezer kerékpárral épít ki kölcsönzőrendszert. A bringások szerint a gyenge infrastruktúra miatt még korai ennyi új kerékpárt az utakra szabadítani. A kölcsönbringákat egyébként nem lehet majd ellopni, még alkatrésznek sem – videó.

2010 végéig teljes egészében megújulhat Budapest kerékpáros közlekedése: a kormány kiemelt projektté nyilvánította a budapesti közösségi kerékpáros közlekedési rendszer kialakítását – jelentette be a kancelláriaminiszter. Egy olyan rendszer támogatásáról döntöttünk, amellyel a közösségi közlekedés háztól-házig szolgáltatássá válik, így versenyre kelhet a személygépkocsival is – fogalmazott Molnár Csaba.

A több mint 1,3 milliárd forintból megvalósuló fejlesztés eredményeként a belváros frekventált pontjain 73 gyűjtőállomás és több mint ezer kerékpár segíti majd a közlekedést. Ez lenne az alapja a kerékpárflottát és dokkoló-állomásokat is magába foglaló, ügyfél-regisztrációs, karbantartási, logisztikai és információs szolgáltatásokat is nyújtó közösségi kerékpáros közlekedési rendszernek.

A projekt a Margit híd és a Petőfi híd közötti – körülbelül 5,3 négyzetkilométernyi – területet fedi le: a pesti oldalon a Nagykörút-Duna, a budai oldalon a Duna-part és a Margit körút, illetve a Bartók Béla út által határolt területen. A miniszter szerint a „kölcsönkerékpárokat” nem éri majd meg ellopni, mert annyira egyedi a külsejük, hogy sehol nem használhatók feltűnés nélkül. Külön az alkatrészek sem használhatók, ugyanis tudatosan úgy alakították ki őket, hogy más kerékpárba egyiket sem lehet beszerelni.

A keddi Critical Mass demonstráción ugyanakkor Kürti Gábor szervező azt mondta az FN.hu-nak, hogy a jelenlegi infrastruktúra mellett a tervezett több mint ezer bringa csak még kaotikusabbá teszi a krékpáros közlekedést. Felborult az eddigi rendszer, a bringások mára tömeget alkotnak, de nincs helyük sem a járdán, sem az úttesten, mennek amerre tudnak. Holtponton vagyunk, amikor már tömeges az igény a kerékpáros infrastruktúra kiépítésére, de az illetékesek még mindig ott tartanak, kitől vegyenek el területet a bringások miatt. Erre azonban nincs szükség. A politikának gyorsan kell lépnie: ha kiépítik a kerékpárkölcsönző rendszert, hol fog közlekedni az az 1300 újabb bringa?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik