Az FIA Motorsport Világtanácsa monacói meghallgatásán úgy döntött, hogy bár a Renault bűnös a sportszabályzat 151 c. pontjában, tisztességtelen viselkedés miatt, de büntetést nem szab ki a csapatra.
A testület az ítélet teljes szövegét pénteken hozta nyilvánosságra. A szövegből kiderül, hogy a McLarentől a Renault-hoz átszerződött mérnök, Phil Mackereth jelentős mennyiségű adatot vitt magával 2006 végén, de ezek többsége nem került a Renault birtokába, ami pedig mégis, az nem hajtott hasznot a csapatnak.
Félreértették az adatokat
A vizsgálat kiderítette, hogy Mackereth mindössze négy darab műszaki rajzot mutatott meg renault-s kollégáinak, ezek az üzemanyag-rendszert, a sebességváltót és a wokingiak ellensúlyos lengéscsillapítóját ábrázolták.

Bûnösek, de nem eléggé (vezess.hu)
Az FIA szerint ezekből a dokumentumokból a Renault semmilyen hasznot nem húzott, bár az utolsóként említett tervrajzot felhasználták arra, hogy előkészítsenek egy beadványt az FIA felé, amelyben az ilyen lengéscsillapító szabályosságát szerették volna kideríteni. A McLaren ún. J-lengéscsillapítójának a Renault birtokába jutott leírása azonban nem volt elég részletes, ezért annak működését félreértették a csapatnál, így ez sem jelentett számukra semmilyen előnyt a világbajnoki küzdelem szempontjából.
A McLarenre szeptemberben kiszabott büntetés – a bajnokságból való kizárás és a 100 millió dolláros pénzbüntetés -, és a mostani ügy összevetésével kapcsolatban az FIA felhívta a figyelmet a különbségekre.
Együttműködtek
„A Renault-hoz egy mérnök átszerződésével kerültek a bizalmas McLaren-információk. Nem ‘élő’ adatokról volt szó, azaz semmi sem mutat arra, hogy a két csapat között folyamatos információáramlás történt volna. A McLarentől való távozása után Mackerethnek nem volt hozzáférése további adatokhoz, és arra sincs bizonyíték, hogy a Renault ilyesmire bátorította volna” – áll az ítéletben.
Az FIA azonban felhívta a figyelmet arra is, hogy a Renault-nál az érintettek nem tették meg a kívánatos lépéseket, nem jelentették az ügyet időben a felügyelő szervezetnek. Az ítélet azonban kiemeli azt is, hogy a Renault a nyomozás során a legteljesebb mértékben együttműködött, és a tények nyilvánosságra kerülése óta megtette a szükséges óvintézkedéseket a további hasonló esetek elkerülésére.
Még megbüntethetik a Renault-t
„A körülmények figyelembevételével, a helyteleníthető elemek ellenére, és a szabályszegés súlyát tekintetbe véve a Motorsport Világtanács úgy találta, hogy nincs elegendő bizonyíték arra, hogy az adatokat úgy használták volna fel, hogy az hatással lehetett volna a Forma-1-es világbajnokságra” – összegezte az ítélet.
A testület – ahogy korábban a McLaren esetében is – ezúttal is fenntartotta a jogot, az ügy újratárgyalására újabb bizonyítékok felbukkanása esetén.
A McLarent még vizsgálják
A McLaren szeptemberben elvesztette az összes, addig szerzett pontját az idei konstruktőri versenyben, valamint 100 millió dolláros büntetést kapott, mert Nigel Stepney, a Ferrari fejlesztésekért felelős ex-mérnöke 780 oldalas dokumentumot adott át Mike Coughlannek, a McLaren azóta már menesztett mérnökének, a wokingi csapat pedig – az FIA álláspontja szerint – felhasználta az információkat.
Az ellenőrzés ezzel együtt folytatódik, a McLaren-Mercedes 2008-as autóit is érinti. A szakemberek arra keresik a választ, hogy az új fejlesztésekben felhasználtak-e valamit a Ferrari-dokumentumokból. Jól értesültek azt várták, hogy az FIA pénteken esetleg lezárja az ügyet, de a hozzá eljutott jelentés alapján ezt egyelőre nem tette meg. Sőt, arról döntött, február 14-én Párizsban összeül a szövetség motorsport világtanácsa, hogy megvitassa a jelentést.
