Élet-Stílus

Ha városban, ha sivatagban

Törvényszerű, hogy minden neves gyártó időről időre leporolja a már szinte elfelejtett, egykor legendás modelleket. A Yamaha is így tett a hajdan a túraendurók királyának számító Tenerével.












Ha városban, ha sivatagban 1


Ha városban, ha sivatagban 2

Ha városban, ha sivatagban 3
Ha városban, ha sivatagban 4

Az eredeti robusztus, egyhengeres Tenere három évtizede mutatkozott be a Párizs-Dakar-ralin, s egy csapásra népszerű lett. Már persze azok között, akik egy motorkerékpárban nemcsak a mutatós megjelenést keresik, hanem olyan társat is, amellyel bátran nekivághatnak Marokkó kősivatagainak vagy az orosz tajgának, de emellett a mindennapi városi használatban is megállja a helyét.

A 2008-as XT660Z éppen ezt kínálja: a négyütemű, vízhűtéses blokk már kis fordulatszám mellett is komoly nyomatékot ad le, vagyis nem kell a végtelenségig pörgetni a motort ahhoz, hogy megfelelő dinamikát csiholjunk ki belőle. Ez relaxált motorozást jelent, és viszonylag kevés sebességváltást az átlagos forgalomban, bár az ötfokozatú váltó hangolása és kezelhetősége szintén illik a napi használathoz.

Ugyanakkor a Tenere kemény terepen is megbízható. Az elöl 210, hátul 200 milliméteres rugóutak láttán e felől nem maradhat kétség, s a nagyon merev, ugyanakkor könnyű és keskeny váz is a jármű terepezőképességét fokozza.

A tank 22 literes. Ennyi el is várható egy olyan túragéptől, amelynek tulajdonosa jó eséllyel motorozik majd olyan helyeken, ahol csak hírből ismerik a benzinkutat. Egy ekkora tank már kedvezőtlen hatással lehet a súlyelosztásra, de a Yamaha mérnökei az üzemanyagtartály egy részét az ülés alá rejtették, így nem került túlságosan előre és magasra a súlypont.

Az új modell formaterve is jól sikerült, ráadásul sikerült összhangba hozni a praktikus szempontokkal. A fejidom és a szögletes tank szépen harmonizál egymással, s a gép oldalát és a blokkot védő idomok szerencsésen egészítik ki a jármű összképét. A szélterelő plexi éppen akkora, amekkora átlagos sebességnél szükséges ahhoz, hogy megóvja a motorost a zavaró légáramlatoktól. A Tenere vezetője – ahogy ebben a kategóriában ez megszokott – kényelmesen, egyenes derékkal ül a hosszú, kettős osztatú nyeregben. Az ülés ugyan meglehetősen magas (895 mm), de a mindössze 185 kilós gép így is stabilan kézben tartható.

A 2008-as modellévben a Tenere a Yamaha klasszikus fehér-piros fényezésével lesz kapható, de akinek ez nem tetszik, az megrendelheti a motort fekete színben, illetve a japán gyár speciális, extrém sivatagi színvilágával is.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik