Élet-Stílus

Hatszorosan díjazott tudósjelölt

Egy amerikai innovációs versenyen a magyar induló, a 14 kategóriából hatban első helyezést ért el. Rátai Dániel a közönséges személyi számítógépet háromdimenziós készülékké, s egyben érintőképernyős PC-vé képes változtatni.

A versenyen a többszörös előzsűrizést követően a felkért szervezetek nevében több mint 50 ország fiatal tudósjelöltjei vehettek részt. Ebben az évben hazánkat a Magyar Innovációs Szövetség által szervezett 2004. évi Országos Ifjúsági Tudományos és Innovációs Verseny egyik győztese, Rátai Dániel képviselte egy olyan találmánnyal, amely minimális ráfordítással a közönséges személyi számítógépet háromdimenziós készülékké, s egyben érintőképernyős PC-vé képes változtatni.

A tudományos-fantasztikus filmekbe illő teljesítményt a nemzetközi zsűri számunkra példa nélküli elismerésben részesítette: összesen hat első díjat ítélt oda a huszadik életévét e hónap végén betöltő feltalálónak.

“A jelenlegi 3D technikák vagy nagyon korlátozott képességekkel bírnak, vagy nagyon sok pénzbe kerülnek, és ezért nem terjedhetnek el a széles közönség előtt. A Leonar3Do megteremtésénél az volt a célom, hogy átlépjem ezt a határvonalat, és olyan technikát fejlesszek ki, amely képes végre a széles közönség elé tárni a háromdimenziós személyi számítógépet.”- írja pályázati anyagában az ifjú feltaláló.

A Leonar3Do technikai részletei

A Leonar3Do a térbeli helyzetbemérést és -követést a sztereo képek háromdimenziós rekonstrukciójának elvén végzi. A két képet egy-egy, a kereskedelmi forgalomban kapható legolcsóbb kategóriájú webkamera produkálja. A rendszer, egy eljárásnak köszönhetően, 17’’-os képernyő esetében 1/6-1/8 mm-es érzékenységre képes, még világos szobában is.
A Leonar3Do a térhatás eléréséhez redőny 3D szemüveget használ, melynek pozícióját fényforrások segítségével képes követni, így folyamatosan a szemekhez igazított torzulás mentes illúzió valósulhat meg.

A térben a Leonar3Do egy speciális, fényforrással felszerelt, ceruzával képes műveleteket végrehajtani, egyszerűsítve, mintegy az érintőképernyő háromdimenziós analógiájaként.
A szemüvegben ülünk a számítógép képernyője előtt, kezünkben magunk előtt tartva a ceruzát. A webkamerák két állványon helyezkednek el úgy, hogy épp-csak rálássanak a képernyőre, és minden fényforrás a látómezejükbe essen, de ne lássák egymást. Ezután már a kamerák által a számítógép meg tudja határozni a szemüveg, illetve a ceruza képernyőhöz viszonyított helyzetét.

Dániel találmánya, mely nem csupán háromdimenziós megjelenítésre, hanem játékok új generációjának létrehozására, a legkülönbözőbb tervező, modellező, animációs, képességfejlesztő és egyéb műveletek térbeli elvégzésére is alkalmas.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik