Élet-Stílus

Közlekedjen tehénmeghajtással!

Tehenet az üzemanyagtartályba! – ezzel a szlogennel állt elő egy kanadai gyár a globális felmelegedés miatt aggódó, környezettudatos autósok számára.

A Montrealhoz közeli, 14 millió kanadai dollárért épült, alig két hete üzemelő gyár biodízelt állít elő haszonállatok, csirkék, marhák vagy disznók csontjaiból, beleiből, és egyéb olyan testrészekből, amelyeket a kanadaiak nem fogyasztanak el.

“Állati eredetű melléktermékeket használunk az üvegházhatású gázok kibocsátását csökkentendő” – nyilatkozta a megnyitón Ron Wardrop, a Rothsay értékesítési igazgatója. “Több hasonlóra lenne szükség” – mondta az üzemről, amely a Montrealhoz közeli Szent Lőrinc-folyó partján található, azaz abban a városban, ahol 189 nemzet képviselője épp a klímaváltozás hatásainak lehetséges csökkentéséről tanácskozott.

A Rothsay, amely a Maple Leaf Foods Inc. leányvállalata, biodízelt gyárt továbbá a gyorséttermekből újrahasznosított olajból; többek között a hasábburgonya elkészítéséhez használt olajból is.

Biodízel készülhet mezőgazdasági termékekből, például szójából, repcéből is. Érdekesség, hogy Rudolf Diesel német feltaláló, a később róla elnevezett motor építője 1890-ben még úgy tervezte, hogy motorjait földimogyoró olajjal tankolja meg.

A Rothsay üzeme a harmadik ilyen típusú gyár a világon: van már Németországban és az Egyesült Államokban, Kentuckyban is. Számos országban a biodízelt tankoló autósok adókedvezményben, illetve állami támogatásban részesülnek.

Csepp a tengerben

A biodízel sokkal kevesebb szmogot bocsát ki a hagyományos benzinnél vagy gázolajnál, és szinte egyet se azok közül az üvegházhatású gázok közül, amelyek a legtöbb tudós szerint hozzájárulnak a hőmérsékletemelkedéshez, a gyakori árvizekhez, viharokhoz, és a tengerszint emelkedéséhez.

A Rothsay teljese kapacitása 35 millió liter biodízel lesz évente. Ez az üvegházhatású gázok kibocsátása szempontjából azzal egyenértékű, mintha 16000 kisteherautót vagy 22000 autót távolítanának el az utakról. (Összehasonlításképpen: Kanada éves gázolaj-felhasználása 2,2 milliárd liter – a Rothsay termelése ehhez képest sajnos csak elenyésző.)

“A biodízel, az állami támogatást is beleszámolva, árban versenyképes a kőolajjal, 55 dolláros hordónkénti árat feltételezve.” – nyilatkozta a sajtónak az új gyár igazgatója. “Nem tud azonban versenyezni vele, ha az olajárak tartósan 20 dollár alá esnek például.”

Pattogatott kukorica illat az autóban

A montreáli gyárba az állati maradványok és a zsír kellemetlen szagú, sűrű, barna folyadék formájában érkezik be egy feldolgozó üzemből. A gyárból azonban már szagtalan, sárgás üzemanyag formájában távozik.

A biodízel készítésekor a természetes olajokat vagy zsírokat egyesítik különféle alkoholokkal, például metanollal és etanollal. Az eljárás során biodízel és glicerin keletkezik. A biodízelt használó autósok beszámolói szerint előfordul, hogy pattogatott kukorica vagy hasábburgonya szag csapja meg orrukat vezetés közben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik