Hazai viszonyok
Itthon is csillagászati összegeket költhetünk álomautókra. Jelenleg a Ferrari F430 Coupé a “legolcsóbb” Ferrari. A 125 200 eurós nettó alapárból számításaink szerint 41,8 millió forint lesz, mire a sportautót leparkolhatjuk a garázsba. A Ferrari kínálatból a limitált sorozatú Superamerica kerül a legtöbbe, róla szőtt álmainkat 67 754 300 forintért valósíthatjuk meg.
Ettől az összegtől alig marad el a 612 lóerős csúcs Mercedes-ek listaára. A V12-es CL 65 AMG és az SL 65 AMG is kicsivel többe kerül 62 millió forintnál. A BMW árlista sokkal hamarabb véget ér. A 760Li-re már 34 166 000 forinttal a zsebünkben jók vagyunk. A Jaguarnál 30 152 500 forint a leggazdagabb felszereltségű hosszított XJ alapára V8-as motorral.
Hazai gyűjtésünk legdrágább autójával a Lamborghininél találkoztunk. Az 500 lóerős Gallardo 44 221 000 forintért lehet a miénk. Ennél is értékesebb autó a Murciélago Roadster 72 615 600 forintért.
Nehéz meghúzni a határt, mi számít sorozatgyártású autónak. A Bugattit például az autókatalógus az egzotikus járművek között hozza, de mégis szériaautó, bár nem áll raktáron akciós téli gumival. A szériaautót elsősorban arra értjük, hogy nem utólag nemesített autókat szedtünk össze a 100 milliósok elit klubjába. A mai autóipar csúcsát talán a 16 hengeres Bugatti Veyron képviseli. A többször elhalasztott piacra lépés az egyik legnagyobb blamázs az újkori autótörténelemben, de végre itt az autó és tényleg lenyűgöző, amit tud. Minden számadata káprázatos. Végsebessége 407 km/óra, teljesítménye 1001 lóerő, nyomatéka 1250 Nm, DSG váltója hétfokozatú. Van benne rajtprogram, hogy mind a négy kerékkel szép csíkokat égethessünk az aszfaltra, miközben 2,5 másodperc alatt 100-ra, vagy 16,7 másodperc alatt 300-ra gyorsulunk. Olcsóbb luxus is létezik Ehhez képest az 550 lóerős Maybach 62-be bagóért beülhetünk, a hosszított luxuslimuzin listaára 436 392 euró. Ezt persze sokkal feljebb tornászhatjuk, ha króm helyett valódi arany díszítéseket szeretnénk és a sofőrt az utasoktól 8,5 millió forintért elválasztó fal sincs benne a 109,6 millió forintos alapárban. Angliában több olyan autógyártó is létezik, amely magyar szemmel nézve irreális árcédulákat akaszt különleges sportautóira. Az Invicta S1-ben nem találni fineszes motortechnikát, a Fordtól átvett, 4,6 literes motor 320 lóerős. A szénszál erősítésű műanyag karosszéria már érdekesebb, de a legnagyobb ámulatot az ár kelti. Az Invicta S1 430 000 eurós árából (108 millió forint) simán kijön három Lamborghini Gallardo.
Bugatti Veyron
A nettó egymillió eurós (251 millió forint) alapárra mindenhol rárakódnak a helyi adók. A német ár 1,16 millió euró, aki viszont Ausztriában szeretne magáénak tudni egy Veyront, annak rögtön 1,4 millió eurója bánja a dolgot. Itthon se volna olcsó a Veyron. A 251 milliós alapárra rájön a regisztrációs adó (áfástul 2 362 500 forint). Ha a 253 milliós árhoz még hozzácsapunk 25 százalék áfát, máris leparkolhatjuk házunk elé a törvényesen forgalomba helyezett Veyront. A számla végösszege 316 millió forint.
Tömött pénztárcával sportkocsikra vadászva, megakadhat a szemünk az olasz Bizzarrini feltámadását ígérő GTS 4.1 V-n. A 4,1 literes motor V8-as, 550 lóerős és egzotikus fordulatszámokon jár. Maximális teljesítményét 10 000-nél, 470 Nm-es forgatónyomatékát 7500-as percenkénti fordulaton éri el.
A Bizzarrini sportkupé 3,8 másodpercen belül gyorsul százra gyári adatok szerint és végsebessége is meghökkentő: a gyár több mint 360 km/órát ígér. A válogatásba nem a menetteljesítmények, vagy a 20 colos kerekek miatt jutott be, hanem horribilis árával. Körülbelül 500 000 euróba (125,5 millió forint) kerül.
Angol és svéd ajánlatok
Svédországból hasonló összegért miénk lehet a Koenigsegg CC8S, amely mégiscsak 655 lóerős. Az igazi csúcs a kompresszoros Koenigsegg CCR, egészen durva 806 lóerővel. Ez az autó az egyik leggyorsabb közúton is használható vadászbombázó. A gyár csak annyit mond a csúcssebességről, hogy 395 km/h felett van, a százra gyorsulás 3,2 másodpercig tart.
A Koenigsegg és a Bugatti kategóriájában egy Pagani Zonda F-re is elcsábulhatunk, ha nem hoz zavarba bennünket az 540 000 eurós listaár. 135,5 millió forintért többek között egy AMG tuningos Mercedes motort kapunk.
A 7,3 literes motor helyből 602 lóerős, de az autó annyira ultra, hogy nehéz eldönteni, melyik paraméterétől essünk hanyatt először. Például a gyorsulás 200-ra 9,8 másodperc. A teljes fékerőt csak szilárdan rögzített belső szervekkel érdemes megkockáztatni.
A 10 legdrágább szériaautó
1. Bugatti 16.4 Veyron, 1 160 000 euró
2. Pagani Zonda F, 540 000
3. Bizzarrini GTS 4.1 V, 500 000
4. Koenigsegg CCR, (nincs adat, érzésre a CCS 425 000 eurója alapján)
5. Porsche Carrera GT, 452 690
6 Maybach 62, 436 392
7. Mercedes SLR McLaren, 435 000
8. Invicta S1, 430 000
9. Rolls-Royce Phantom, 391 732
10. Bristol Fighter S, 374 936
(Felmérésünkhöz a 2006-os auto motor und sport autókatalógust használtuk, az eredeti német kiadásban Az árak a katalógusban szereplő németországi listaárak. A Bristol árát angol fontról számoltuk át.)
A témáról bővebben a vezess.hu oldalain olvashat.