Élet-Stílus

Téligumik – amit tudni érdemes

Leesett az első hó. Nincs előírva, mégis erősen ajánlott téli gumira cserélnünk nyári abroncsainkat a hideg beálltával.

A kocsira is figyeljünk!

A hideg időszak nem csak minket visel meg jobban, de az autók is több odafigyelést igényelnek. Kis törődéssel könnyebben átvészelhetjük a telet.
A tél beálltával ellenőrizzük akkumulátorunkat, töltsük fel folyadékkal, ha szükséges. Vigyünk magunkkal bikakábelt, így egy segítőkész autós társunk könnyen kimenthet minket a bajból, ha mégis feladná az aksi. Ellenőrizzük a fagyállót: adagoljunk fagyállót a hűtőfolyadékhoz, és használjunk fagyálló ablakmosó folyadékot. Nagy mínuszokban előfordul, hogy befagy a zár: hordjunk a zsebünkben/táskánkban jégoldó zárolajzót, ami egy fújással megoldja a befagyott zár problémáját.

Ez október–november környékén minden évben téma autósberkekben, bár idén az enyhe időjárás miatt november előtt valószínűleg csak keveseknek jutott eszébe, hogy téli gumit rakassanak fel autójukra. Lássuk, mit érdemes tudni a témában!

Ősszel olcsóbb

Magyarországon a gumis műhelyek tapasztalata szerint a magánvásárlók az utolsó pillanatig várnak a téli gumi felszereltetésével, általában csak az első hó lehullta után áldoznak időt a műveletre. Ekkor már számolni kell a hosszabb várokozási idővel, és amit kevesen tudnak, az abroncsok magasabb árával is. A szezon elején ugyanis jelentősen több akcióval találkozhat, ha pedig már leesett a hó, árkedvezmény nélkül is viszik a gumikat. A tavalyihoz képest nagyjából azonos árakkal számolhatunk a szakemberek elemzései alapján.

Mikor váltsunk?

A bűvös szám a hetes. Minden évben azt halljuk, hogy 7 fok alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből, bár ezzel az állásponttal közel sem mindenki ért egyet.

A téli gumi előnye a speciális szilika-gumi keverékből adódik, ami a hidegben sem keményedik meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosít. Nincs igazán egyetértés abban – sőt általánosítani sem lehet az eltérő abroncsok miatt –, hogy hol az a határ, ahol a téli gumi már feltétlenül biztonságosabb a nyárinál. Egyesek szerint száraz időben nincs is szükség váltani, amíg pluszt mutat a hőmérő. Havas, latyakos, illetve jeges útfelületen már teljesen egyértelmű a téli gumi előnye, ekkor már nem érdemes hazardírozni nyári abroncsainkkal, amelyek ilyenkor jóval kisebb tapadást biztosítanak.

Meddig jó a téli gumi?

A téli abroncsok esetében különösen fontos a megfelelő profilmagasság. A minimális 1,6 milliméteres mélységgel semmiképpen se kockáztassunk. A szakemberek téli gumik esetében 4 milliméter alatti futómélység elérésekor már javasolják a cserét.

A hazai időjárási körülmények általánosságban 2-3 szezont tesznek lehetővé a téli abroncsoknak, persze ez erősen használatfüggő. A téli gumikat az aszfalt koptatja leginkább, ha azokat kizárólag havon használnánk, akár az elöregedésig is megfelelő magasságúak lennének, kb. 10 év után is.


Téligumik – amit tudni érdemes 1

Fotó: Vezess.hu

Melyik kerékre?

Fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs, nem elég csak a hajtott kereken cserélni. Ilyen esetben egy elsőkerék-hajtású autónál kiszámíthatatlanul viselkedik az autó hátulja.

Pótkerékre itthon nem jellemző, hogy téli gumit vásárolnak az autósok, bár lehet, hogy ésszerűbb egy téli gumit tartani egész évben azon is. A defektek nagy százaléka úgyis a nagy hidegben, vagy ahhoz közeli időpontban történik, miután az utak szétfagytak, és hatalmas kátyúk keletkeztek rajta.

Milyet vegyünk?

Számtalan gumiteszt méri a különböző márkájú és fajtájú abroncsok képességeit.

Az ADAC legújabb tesztjén a 175/65 R14-es méretben a Goodyear Ultra Grip 7-es vitte a prímet, de az olcsóbb Barum, Matador vagy Hankook típusú abroncsok is megfeleltek az elvárásoknak.


Téligumik – amit tudni érdemes 2

Fotó: Vezess.hu

Négy évszakos gumi

Viszonylag kevés egész évben használatos gumi van forgalomban, a tesztek sem igen foglalkoznak velük. Legfőbb előnyük, hogy a 2 garnitúra helyett elég egyet megvennünk, viszont sem a nyári, se a téli abroncsok tudásával nem rendelkeznek.

Főként havon teljesítenek gyengén, így inkább ott alkalmazzuk őket, ahol a hideggel nem jár együtt a havazás. A négy évszakos gumik sebességindexe csak ritkán enged 190 km/óránál nagyobb sebességet, erre is érdemes odafigyelni. Főként keveset használt kisautókra javasolják a szakemberek, amelyeket hóban nem használunk. Ha mégis utóbbi mellett döntünk, feltétlenül szerezzünk be hóláncot!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik