A kocsira is figyeljünk!
A hideg időszak nem csak minket visel meg jobban, de az autók is több odafigyelést igényelnek. Kis törődéssel könnyebben átvészelhetjük a telet.
A tél beálltával ellenőrizzük akkumulátorunkat, töltsük fel folyadékkal, ha szükséges. Vigyünk magunkkal bikakábelt, így egy segítőkész autós társunk könnyen kimenthet minket a bajból, ha mégis feladná az aksi. Ellenőrizzük a fagyállót: adagoljunk fagyállót a hűtőfolyadékhoz, és használjunk fagyálló ablakmosó folyadékot. Nagy mínuszokban előfordul, hogy befagy a zár: hordjunk a zsebünkben/táskánkban jégoldó zárolajzót, ami egy fújással megoldja a befagyott zár problémáját.
Ősszel olcsóbb
Magyarországon a gumis műhelyek tapasztalata szerint a magánvásárlók az utolsó pillanatig várnak a téli gumi felszereltetésével, általában csak az első hó lehullta után áldoznak időt a műveletre. Ekkor már számolni kell a hosszabb várokozási idővel, és amit kevesen tudnak, az abroncsok magasabb árával is. A szezon elején ugyanis jelentősen több akcióval találkozhat, ha pedig már leesett a hó, árkedvezmény nélkül is viszik a gumikat. A tavalyihoz képest nagyjából azonos árakkal számolhatunk a szakemberek elemzései alapján.
Mikor váltsunk?
A bűvös szám a hetes. Minden évben azt halljuk, hogy 7 fok alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből, bár ezzel az állásponttal közel sem mindenki ért egyet.
A téli gumi előnye a speciális szilika-gumi keverékből adódik, ami a hidegben sem keményedik meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosít. Nincs igazán egyetértés abban – sőt általánosítani sem lehet az eltérő abroncsok miatt –, hogy hol az a határ, ahol a téli gumi már feltétlenül biztonságosabb a nyárinál. Egyesek szerint száraz időben nincs is szükség váltani, amíg pluszt mutat a hőmérő. Havas, latyakos, illetve jeges útfelületen már teljesen egyértelmű a téli gumi előnye, ekkor már nem érdemes hazardírozni nyári abroncsainkkal, amelyek ilyenkor jóval kisebb tapadást biztosítanak.
Meddig jó a téli gumi?
A téli abroncsok esetében különösen fontos a megfelelő profilmagasság. A minimális 1,6 milliméteres mélységgel semmiképpen se kockáztassunk. A szakemberek téli gumik esetében 4 milliméter alatti futómélység elérésekor már javasolják a cserét.
A hazai időjárási körülmények általánosságban 2-3 szezont tesznek lehetővé a téli abroncsoknak, persze ez erősen használatfüggő. A téli gumikat az aszfalt koptatja leginkább, ha azokat kizárólag havon használnánk, akár az elöregedésig is megfelelő magasságúak lennének, kb. 10 év után is.
Melyik kerékre?
Fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs, nem elég csak a hajtott kereken cserélni. Ilyen esetben egy elsőkerék-hajtású autónál kiszámíthatatlanul viselkedik az autó hátulja.
Pótkerékre itthon nem jellemző, hogy téli gumit vásárolnak az autósok, bár lehet, hogy ésszerűbb egy téli gumit tartani egész évben azon is. A defektek nagy százaléka úgyis a nagy hidegben, vagy ahhoz közeli időpontban történik, miután az utak szétfagytak, és hatalmas kátyúk keletkeztek rajta.
Milyet vegyünk?
Számtalan gumiteszt méri a különböző márkájú és fajtájú abroncsok képességeit.
Az ADAC legújabb tesztjén a 175/65 R14-es méretben a Goodyear Ultra Grip 7-es vitte a prímet, de az olcsóbb Barum, Matador vagy Hankook típusú abroncsok is megfeleltek az elvárásoknak.
Négy évszakos gumi
Viszonylag kevés egész évben használatos gumi van forgalomban, a tesztek sem igen foglalkoznak velük. Legfőbb előnyük, hogy a 2 garnitúra helyett elég egyet megvennünk, viszont sem a nyári, se a téli abroncsok tudásával nem rendelkeznek.
Főként havon teljesítenek gyengén, így inkább ott alkalmazzuk őket, ahol a hideggel nem jár együtt a havazás. A négy évszakos gumik sebességindexe csak ritkán enged 190 km/óránál nagyobb sebességet, erre is érdemes odafigyelni. Főként keveset használt kisautókra javasolják a szakemberek, amelyeket hóban nem használunk. Ha mégis utóbbi mellett döntünk, feltétlenül szerezzünk be hóláncot!