Élet-Stílus

Robbanásban a kelet-európai PC-forgalmazás

Az IDC vizsgálatai szerint a kelet- és közép-európai országok számítógép-ellátottsága jelentősen bővült az elmúlt években. A laptopok elterjedése pedig szinte robbanásszerű a régióban.

A 2004-ben közreadott IDC adatok szerint a vizsgált piac 27,2 százalékkal nőtt, amely mintegy 10,28 millió eladott számítógépet jelent. Az aktuális jelentések szerint az asztali gépek a laptopok áresése miatt a piac 32,4 százalékkal növekedett, úgy, hogy a hordozható gépek forgalma mintegy 87,5 százalékos részarányt mutat az eladásokból.

A 2005-ös hatalmas növekedés ellenére 2006-ra az elemzők a folyamat lassulását várják.

A felzárkózás a növekedés motorja

A legnagyobb növekedést természetesen azok az országok mutatják, ahol a népesség számítógép ellátottsága alacsony szinten volt. A bővülés fele az orosz piacról származik, így Oroszország  megelőzte a régióban a 13 százalékos növekedést mutató Lengyelországot, valamint Ukrajnát, amely mintegy 8,3 százalékos bővüléssel az előkelő harmadik helyet foglalja el.

Az orosz piac bővülésének nemcsak a korábbi alacsony ellátottság, hanem a növekvő gazdaság dinamizmusa az oka. Darian Bird, az IDC vezető elemzője szerint Csehország, Szlovákia, és Szlovénia inkább a régi gépek cseréje miatt mutatott növekedést, míg az uniós belépésre pályázó Románia és Bulgária IT-beruházásokkal is igyekszik behozni lemaradását.

Az újonnan belépett EU-országokban tavaly jelentősen növekedett a laptopok eladási aránya, Csehországban ez a szám eléri a 30,7 százalékot, Magyarországon 26,1 százalék és Szlovákiában mintegy 22,4 százalék. Igazán meglepő növekedést azonban az orosz piac ért el 2004-ben, amikor mintegy 184,1 százalékos növekedést regisztráltak a laptop eladások területén.

Mi a helyzet itthon?

A KSH adatai azt mutatják, hogy míg 2003-ban hazai háztartások 29,3 százaléka rendelkezett személyi számítógéppel, addig 2004-ben már ez a szám elérte a 33,3 százalékot. Továbbá érdekes az is, hogy ezen PC-k internetre kapcsolódása 11 százalékról 14 százalékra növekedett.

Az IDC adatai szerint 2004-ben körülbelül 380 ezer PC-t adtak el Magyarországon, ez éves növekedés szintjén mintegy 19,2 százalék volt 2003-hoz képest. Az összes PC eladásból közel 100 ezer darab volt notebook, mely majdnem 44 százalékos növekedést képviselt 2003-hoz képest. (Az IDC definícója szerint a teljes PC piac a desktopokat, a notebookokat és az x86-os szervereket foglalja magában.)

Kérdésünkre Deme Csaba, az Albacomp kereskedelmi és marketing vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy saját adataik alapján az asztali számítógépek forgalma az idén 2004 hasonló időszakához viszonyítva kisebb visszaesést mutat. Véleménye szerint a laptopok piacán igazán nagy növekedést a 2004-es év mutatott, ehhez viszonyítva az idei évre mintegy 30 százalékos bővüléssel számolnak.

A hazai összeszerelésű PC-kről úgy nyilatkozott, hogy Magyarországon ez a szegmens viszonylag alacsony, mintegy 30 százalékos részesedéssel van jelen az összforgalomban. Lengyelország és Csehország tekintetében ez a szám meghaladja az 50 százalékot is. Az úgymond “márkás” PC-k aránya ezekben az országokban ennek megfelelően alacsonyabb.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik