A Lufthansa új csapáson próbál erősíteni. Business class szolgáltatásait kívánja javítani: új szolgáltatásokat vezet be, és exkluzív terminálokat épít
igényes utasai számára. A légitársaságok válságának idején merész vállalkozásnak tűnik a jegyek árának növelése. A legtöbb piaci szakértő a személyszállítás nyereségességét a légitársaságok által kötött szövetségekben és az alacsony árakban látja.
A Lufthansa új igazgatója, Wolfgang Mayrhuber exkluzív szolgáltatásokkal szeretné a társaságot fellendíteni. Becslések szerint az utasok 18 százalékát kitevő high-class utazók költéseiből származik a forgalom 60 százaléka.
Más és más kínálat
Komoly kihívásokkal néz szembe a Lufthansa, mivel a luxusutazást előnyben részesítő fizetőképes vevőkör már nemcsak a hagyományos légitársaságokkal repül, hanem speciális charter szolgáltatásokra fizet be egy-egy magántársaságnál. Ez Magyarországon még nem lehetséges. Azaz, ha valaki luxusrepülőn VIP szolgáltatást szeretne igénybe venni, az elegendő pénz birtokában sem teheti, mivel ezek a Malévnál csak a kormányrepülésekhez biztosítottak. Az üzleti repülés piaca évek óta növekszik – elsősorban Amerikában. Az utóbbi időben azonban Európában is nagy lehetőségekkel kecsegtet a korántsem fapados repülés.
A Lufthansa egyik vállalata, a Luftahnsa Techink AG jó példája annak, hogy a leggazdagabbak igényeiben még mindig lehet bízni. A VIP repülésre szakosodott vállalat igyekszik vevőinek minden óhaját kielégíteni – és ezúttal nemcsak egy üzleti szlogenről van szó. Nem egy kiadósabb vacsorára vagy finomabb borokra kell gondolni, hanem olyan repülőgépekre, amelyekbe a vállalat mérnökei igény szerint akár úszómedencét vagy kandallót is beépíthetnek, „ha a kedves vevő úgy kívánja”.
A Saschen tartományban működő Lufthansa Technik AG privát gépek belső berendezésére szakosodott, és büszkén hirdeti, hogy forgalmát még a szeptember 11-i események sem vetették vissza. „A cég fő megrendelői közé kelet-közép-európai kormányok és magánszemélyek tartoznak” – árulta el a szóvivő, de több részletet nem mondott.
Lovasszobor a fedélzeten
A német Manager Magazin cikkéből az is kiderül, hogy a Lufthansa Technik AG évente 4-7 gépet öltöztet fel. Nem is akárhogyan! Fedélzetükön házimozi, konyha, társalgó, fitness-terem, tárgyaló is található.
Egy megrendelő aranyozott fürdőszobát kért a tervezőktől, akik hibátlanul valóra is váltották ezt a nem mindennapi igényt. Sőt egy műkedvelő jetes
kedvenc lovasszobrában szeretett volna gyönyörködni az utazások ideje alatt. A cég mérnökei kénytelenek voltak a bronz alkotást 1000 darabra szétszedni, majd a gépen újra összerakni és „láthatatlan” zsinórok segítségével a gépmadár falaihoz rögzíteni.
Nem a tömegtermelés a cél
A vállalat hangárjában jelenleg is három repülő várja, hogy tulajdonosa által megálmodott berendezéssel gurulhasson a kifutóra. A Lufthansa Technik AG 550 alkalmazottal dolgozik, de egy-egy gépálom realizálása még így is akár fél évbe telhet. „Minden darab külön egyéniség” – vallja a cég vezetője. Nem is akármilyen egyéniség, ha figyelembe vesszük, hogy a magánrepülő speciális berendezéle akár 60 millió dollárt, azaz valamivel több mint 13 milliárd forintot is felemészthet.
Csak a legmerészebb elemzők gondolják úgy, hogy ez a trend kiutat jelenthet a légitársaságok jelenlegi nehéz helyzetéből. A Luftahnsa piaci politikáját Magyarországon pedig gyakorlatilag lehetetlen lenne nyereségessé tenni, hiszen a trendekből egyértelműen látszik, hogy mi még inkább olcsóbb szárnyakon szállunk.