Az általános szabályok szerint a regisztrációs adót két táblázat alapján kell kiszámítani – olvasható a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) erről szóló előterjesztése a tárca honlapján. Az első táblázat a kocsi hengerűrtartalma – köbcenti – és a környezetvédelmi besorolása alapján fix összeget állapít meg adóként. És ezt a fix tételt kell megszorozni egy korrekciós számmal, amely attól függ, hogy menyi idős a kocsi. A szorzóval meghatározott összeget azután le kell vonni a fix adótételből.
A különös szabályok alkalmazását kezdeményező indítványban valószínűsíteni kell, hogy a gépjármű tényleges értékcsökkenése meghaladja a szorzószámmal meghatározott adótétel-csökkenést.
A valószínűsítés alapjául szolgálhat különösen: a gépjármű gyártmánya, típusa, a megtett kilométerek száma, a motor típusa, a gépjármű műszaki és általános állapota, az első forgalomba helyezés idején a referencia-gépjármű eredeti új belföldi árának és jelenlegi belföldi forgalmi értékének összevetése.
Ha a vámhatóság elfogadja az adó különös szabályok szerinti megállapítását, akkor a műszaki részletek tisztázására szakhatósági állásfoglalást kér. A GKM honlapján olvasható kormányrendelet-tervezet szerint ez a szakhatóság a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) regionális igazgatósága lesz.
A törvény szerint meg kell előlegezni a különös adómegállapítás díját. A tervezethez fűzött GKM-indoklás ezt az összeget 30 ezer forintra teszi. A múlt évben 25 ezer használt kocsira kellett kivetni regisztrációs adót.