Élet-Stílus

Teszt: Audi TT dízel és TTS – sporolóknak és sportolóknak

Sokan a dízelt még mindig teherautó motornak tarják, de itt az első sportkocsi, amibe gázolaj kell. Csajokat meghódítani a dízel TT-vel is lehet, de a haveroknál inkább a 272 lóerős TTS-sel próbálkozzunk.

Már az első TT teszt során látszott, hogy remek sportkocsi mivolta ellenére a mindennapokban is remekül használható. A futómű nem idegesítően kemény, kényelmesen elférni benne és a csomagokat sem kell otthon hagyni. Simán versenyképes akár egy A4-essel szemben is, ha azt nem családi autónak vették, hanem egy üzletember, üzletasszony használja.

Most még inkább igaz ez az állítás, mert dízelmotorral is elérhető a TT. Persze nem ez az egyetlen újdonság a TT háza táján, hiszen a minapi sajtóbemutatón összesen nyolc új változatot ismerhettünk meg. Ami igazából négyszer kettő, hiszen a TT kupé és roadster kivitelben is készül.

TT sportolóknak

A fő attrakció az S kivitel, vagy teljes nevén TTS megjelenése jelenti. A különösen sportos beállítottságú vevőknek szánt járgányba a 2005 óta immár harmadik alkalommal “Az Év Motorjának” is megválasztott kétliteres négyhengeres kerül.

Ebben a változatában a turbófeltöltős motor az S3-asénál is erősebb, maximálisan 272 lóerős teljesítményre képes, mialatt nyomatékból is bőven jut, pontosan 350 Nm. Ennek hatására a TT úgy megy, ahogy kinéz: remekül! A 200 szolid utazó tempó, innen még könnyedén gyorsul a kocsi, akár 250-ig is, ahol csak az elektronika parancsol megálljt. A tempós bemutató mellé pedig kellően vérpezsdítő hang is párosul.

Ám nemcsak az autópályán van elemében a TTS, kedveli a kanyargós utakat is. Közvetlen kormányzása és sportos felfüggesztése izgalmas percekkel örvendeztetett meg minket az Ingolstadt környéki utakon. Negtívumként maximum a kissé alulkormányzott viselkedést lehet felróni neki.

Több az alumínium a TTS belsejében

Persze ez nem véletlen, hiszen a TTS-hez jár az Audi “magnetic ride” adaptív lengéscsillapítása, amely önműködően illeszkedik a pillanatnyi szituációhoz, ráadásul “Sport” fokozatban feszesebbre vált illetve a karosszériát 10 milliméterrel mélyebbre süllyeszti.

Az eddigi legerősebb TT - Képgaléria

Az eddigi legerősebb TT – Képgaléria

Ennél is izgalmasabb az új kétfokozatú ESP. A beépített sport-módnál ugyanis a rendszer némi kipörgést is megenged, csak később avatkozik be. A TTS csak négykerék-hajtással készül, viszont a hatfokozatú manuális helyett kérhető ugyanilyen duplakuplungos automata is.

Míg a kibővített TT-kínálat teljesítménycsúcsán a TTS áll, addig az alsó határt a jövőben már nem 200 lóerős 2.0 TFSI jelenti, az új belépő modell 1,8-as. A Skoda és SEAT típusokban is alkalmazott blokk 160 lóerős teljesítménye egy sportkocsihoz nem túl sok, de még ezzel is viszonylag jól hajtható a TT, főként miután a turbó áldásos tevékenységével széles tartományban elegendő nyomaték áll rendelkezésre.

Szériában 18-as felnikkel

Ha pedig valaki mindenképpen a 2.0 TFSI-re vágyott, de eddig csak azért nem vette meg, mert csak elsőkerék-hajtással készült, örülhet. Ingolstadtban meghallották a vevői igényt, a jövőben quattro kivitel is készül belőle. Ez válaszható a 2+2 személyes kupéhoz ugyanúgy, mint a kétüléses vászontetős roadsterhez is.

Ezzel szemben a TDI változat csakis összkerékhajtással rendelhető meg. Nehezen érthető, hogy miért, hiszen nem nehezebb annyival (+10kg) a dízel a benzines változatokhoz képest, hogy szükség lenne, a quatto-hajtásra az egyensúlyhoz. Így könnyedén elképzelhető, hogy később lesz fronthajtásos is, ami jót tehet az árnak.

Luxus belső

Hajtás ide, quattro oda, a TDI sem hoz szégyent a TT-re. Az immár közös nyomócsöves motor 350 newtonméteres nyomatéka kiváló rugalmassággal vértezi fel a gépet. A német autópályán 100-190 km/órás sebesség között hajtottunk, anélkül, hogy hozzányúltunk volna a hatodikba kapcsolt váltóhoz.

Ha visszaváltogatunk, még sportosnak is mondhatjuk az összhatást. Ebben a kivitelben a TT komfortosabb hangolású kormánnyal és futóművel készül. Bár benzinesek izgalmas motorhangjáról le kell mondani, nem zavaró a dízelblokk sem. Nem kerreg, hanem mélytónusú orgánummal hívja fel magára a figyelmet. Miközben a 226 km/órás végsebességre is képes a dízel TT, normál használattal hozható a hat literes átlagfogyasztás, ami egy ilyen külsővel, igazán meglepő.

Aki TTS-t szeretne nem is kell várni, az autó Magyarországon már megrendelhető 12,9 millió forinttól, ami azt jelenti, hogy bár ez a legerősebb TT, de mégsem a csúcsváltozat. A 3,2-es V6-os 14,1 millióval jócskán ráver. A TT TDI illetve az 1.8 TFSI motorral szerelt TT-nek egyelőre nincs még hazai ára, néhány héten belül várható a beárazás, valószínűleg júniustól lesz megvásárolható az autó.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik