Élet-Stílus

Teszt: Kia Soul – a laza koreai

Anno kiöregedett Mazda, Mitsubishi és Opel modellek klónjaival lépett piacra nálunk a koreai autóipar. Megbízható, gazdaságos, de sivárságával riasztó autók voltak. Most léptek egy merészet és a Soul divat autó lett.

A Cee’d és az i30 a legjobbakhoz mérhető a kategóriában, az i10 Németország legkedveltebb minije volt novemberben. Az autóvásárlók honorálják a színvonalat, a megbízhatóságot és a jó ár/érték arányt. A Kia eladásai október végéig Európában 4,7, globálisan 10 százalék felett bővültek, ezzel az eredménnyel nőtt a piaci részesedésük is. Ideje volt azokat is megfogni, akik érzelmi alapon, divatos, ötletes járgányokért adnak pénzt.

A kész autó nagyon hasonlít a 2006-os detroiti show-n látott tanulmányhoz. Megmaradt a MINI-t idéző meredek szélvédő, a hátrafelé lejtő tető és az egyediséget kiemelő sok kiegészítő.

A Soul eleve feltűnő autó, de ha ez kevés, rikító narancssárga fényezéssel, 18 colos felnikkel, hátsó légterelővel vagy szemöldökkel is feldobható. Van hozzá sárkányos és talán tyúklábmintásnak hívott dekoráció, a belső tér választható többféle üléshuzattal és színes műszerfallal.

Képgaléria a laza modellekről (vezess.hu)

Képgaléria a laza modellekről (vezess.hu)

Wolfgang Sailer, az autó termékmenedzsere szerint a Soul annyira eredeti, hogy nincs is közvetlen vetélytársa. Azért mondunk párat: a Scion xB, a Daihatsu Materia, a Toyota Urban Crusier, a Citroën C3 Picasso és a Nissan Cube (képek a galériában). Nem ennyire vagány, de SUV-stílusú városi autóként az SX4 kihagyhatatlan.

A Soulban elég magasan ülünk, ami a korosabbak számára is érdekesé teheti az autót a könnyű ki- és beszállás miatt. A tulajdonosok zöme azonban 25 és 44 év közötti lesz a gyáriak szerint, akik kettesben mennek hosszú utakra.Ez azért lényeges, mert a kocsinak alaphelyzetben alig van csomagtere. 222 liter papíron és élőben is nagyon kevés egy 4,1 méteres autótól, amin a padló alatt lévő 100 liternyi hely javít valamelyest.

Nagy lábtér, kis csomagtartó

Az utastér és a csomagtér közötti osztozkodásban a lábtér győzött. A Soulban tényleg elférne egy jeti is a saját magának beállított ülés mögött, nagyon sok hely van benne. Sajnos nem állítható hosszirányban a hátsó ülés, csak a szokásos támladöntögetésre számíthatunk. Variálni majd a Soul vadonatúj padlólemezét átvevő egyterűt lehet, amely a Meriva vetélytársa lesz 2009 végétől.

Feketében komor a belső tér, de a kipróbált autó részben piros műszerfala, ülései és ajtókárpitjai feldobták az enteriőrt. Az anyagminőség közepes, de a hangulatos utastér okosan végiggondolt apróságokat tartogat.

Jó nagy a kesztyűtartó, könnyű elhelyezni a telefont és a pénztárcát a sok rakodóhelyen, a hátsó ajtózsebekben is kialakított helye van a palackoknak. Az első ülés támláját borító műanyagot könnyű letörölni, ha a gyermekek összekoszolják, és jó hogy mindenféle hordozható zenelejátszóval összebarátkozik a felárért nyolchangszórós, mélynyomós, 315 wattos hifirendszer.

Hangulatos és vidám belül

Egyedül a bőrborítású kormányba köthetünk bele. Az anyaga a kosárlabda rücskös gumijához hasonlít, ha ezt tényleg egy állat hordta, akkor elég riasztó szerzet lehet. A tengelyirányú kormányállítást a Kia kispórolta, ennek ellenére kényelmes volt a vezetés.

Két 1,6-os motor szerepel a kínálatban. A Cee’d nagyon jó dízeljéből 90, 115 és 128 lóerős verzió készül, hozzánk a legerősebb jön, mert alig kerül többe a gyengébbeknél. A rugalmas, vérbő és takarékos motor gyári átlagfogyasztása 5,2 liter.

124 lóerejével a változó szelepvezérléses benzines is jól áll papíron, de hiába húzattuk, nem volt átütő formában. A kis autóban nagy fordulaton többet reméltünk a sok lóerőtől. A Soul nem enervált vele, de csak közepes lendülettel ment.

A magas, kicsit szabadidőautós külsőből kinéznénk a négykerék-hajtást, de ilyen nem lesz, 1,4-es benzines viszont jövő év őszétől igen. Szintén 2009-től a Kia a Picantótól a Cee’dig az összes városi és kompakt autóját felszereli Idle Start & Go, azaz ISG-rendszerrel. Az ISG megálláskor magától leállítja, induláskor újraindítja a motort, amivel a városi fogyasztást lehet csökkenteni.

A futómű, és ha minden jól megy, szériában ESP-s fékrendszer nagyobb teljesítményt is könnyen elbírna. Európai exportra gáztöltésű lengéscsillapítókkal és a koreai vagy amerikai felfüggesztésnél sportosabb hangolással készül a Kia.

A fiatal/fiatalos embereknek szól

Nincs billegés, a Soul rendesen ott van az úton, már amennyire a kanyarszegény útvonalon ezt ki tudtuk próbálni. Valencia környékén a 18-s kerekek és a peres gumik ellenére sem rázta ki a lelkünket, ami itthon a rosszabb utak miatt másként lehet.

A februárban érkező autót kicsivel a Cee’d alá árazza az importőr, de ezt összehasonlítható motor és felszereltség esetére kell érteni, nem a 2 999 000 forintos kiindulási alapra. A kompakt autó árai alapján mi 3,7-3,8 millió forintos vételárat tippelünk az ESP-vel, hat légzsákkal, légkondicionálóval és más extrákkal alapáron ellátott 1,6-os benzinesre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik