Élet-Stílus

Teszt: Ssangyong Actyon Sports – ronda, de finom

Elsőként egy régi csokoládéreklám ugrik be a kocsiról. Ronda, de finom. Aztán rövid barátkozás után a rondaság sem annyira egyértelmű. Sőt, néhány piszkálódó megjegyzés után már inkább reflexből védhető az autó. Csak szokni kell.

Néhány éve még a SsangYongok ritkák voltak, mint a fehér holló. Mára azonban változott a helyzet, legutóbb épp a Toyota Land Cruiser bemutatóján láthattunk olyan statisztikát, amely a terepjáró eladásokat elemezte. Eszerint a SsangYong különböző modelljei sorban az ötödik, hatodik és hetedik helyen állnak a rangsorban és olyan patinás márkát is megelőznek, mint a Land Rover.

Tehát a vásárlókat nem lehetett elijeszteni a márka egyedi fizimiskájával sem, győzött az ár-értékarány. Ebben a tekintetben az Actyon Sports különösen erős, hiszen haszonjárműnek vizsgáztatva – persze némi adminisztrációs kényelmetlenséggel megspékelve – tetemes összeget spórolhatunk vele.

Miért Sports?

Vajon kikre gondoltak a tervezők, amikor megálmodták ezt a platós modellt. A plató egyet jelent a kőműves brigáddal, vagy a tujatelepítő szakemberrel. Ez az autó azonban vélhetően nem nekik készült, ha hihetünk a két négyzetméternyi platóajtó sarkában virító Sports feliratnak. Helyette inkább aktív életet élő vásárlókra, különböző sporteszközök szállításáról álmodozhattak a tervezők, amikor összehozták a kocsit. Hátra a biciklitől a kisebb quadig bármi felpakolható.

Motorja meglepő módon cseppet sem lármás. Emellett a kétliteres, Mercedes-alapú dízelmotor 140 lóereje meggyőzően mozgatja termetes testet. Erre alkalmas úton a 150-es tempót vidáman hozza, sőt menne ez többet is, ha hagynánk. Emellett a SsangYongnál a 4×4-eseknél gyors tempónál jelentkező permanens halálfélelem is elmaradt. Kár, hogy a kilométeróra bő egy tízessel többet mutat a valóságnál, de erre még időben rájöttünk. Az étvágyára sem panaszkodhatunk, a 11 literes átlagban szinte kizárólag városi és autópályás menet volt, egy kevés tereppel, nem a legtakarékosabb vezetési stílus mellett.

Odabent

Miután a sofőr felmászik a pilótaülésbe, előre tekint, kicsit csalódottá válhat. Elöl, ugyanis nem uralja a horizontot a hasonló kategóriájú autóknál megszokott pingpong-asztalnyi gépháztető. Az elmaradt látványért cserébe viszont remekül rálátni az útra, ami terepen különösen hasznos dolog. A felhasznált anyagokkal többnyire nincs probléma, néhol csak olcsó, rideg műanyagokkal találkozunk, de egy terep-tehertől még így is kicsit strébernek hat az összkép.

Egy bosszantó apróságért viszont kár, terepjáróhoz mérten rettentő kicsi az ablakmosótartálya, így nem árt, ha van nálunk pár palacknyi tartalék is, a nehezebb napokra.

Teszt: Ssangyong Actyon Sports – ronda, de finom 1

Egy kicsit talán morcos (Képek)

Az Actyon Sports-ban a motor alapból a hátsó kerekeket hajtja. Ez különösen vidám egy üres platós járgánynál, különösen így télen, az ónos eső és a jeges utak idején. Szerencsére, ha meguntuk a gyakori keresztbe állást, akkor bevonhatjuk a munkába az eddig lógó elsőket is. Ha pedig már tényleg nagy a baj, akkor ott a felező, amit ugyanazzal a forgókapcsolóval aktiválhatunk, mint a négykerék-hajtást.

Kisebb nagyobb úthibákon imponáló magabiztossággal halad át, az óriásiaknál a merev kasztni megrázza magát, de ekkor is inkább az az érzésünk támad, hogy a kontinentális talapzat húzza a rövidebbet és nem az autó. Kényelmes darab, egyáltalán nem olyan, mint a laprugós társai.

Tesztautónkban négyfokozatú automatikus váltó dolgozott. A váltókar készségszintű használatát szokni kell egy darabig, a girbegurba váltókulisszában könnyű túlhúzni a az előre kinézett fokozaton. A téli utakon a kar melletti apró kapcsoló állítgatásával kérhetünk további segítséget a váltótól, de ugyanezzel a “power” üzemmódot is aktiválhatjuk.

Aki praktikus, terepen is jól használható gazdagon felszerelt platós járgányra vágyik, az jól jár vele. Az egyedi formát pedig hamar meg lehet szokni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik