Élet-Stílus

Épül az új M0-s híd

Azt már tudjuk, hogy ha elkészül, nem egy amerikai komikusról nevezik majd el az új Duna-hidat, de hogy mikorra, hogyan épül fel, és legfőképpen jó lesz-e nekünk, autósoknak a 62 milliárd forintos híd, azt nem mindenki tudja.

Nemrég a körgyűrű egyik leglátványosabb pontján, az épülő M0-s hídnál jártunk, amely hamarosan Káposztásmegyer és Budakalász között rövidíti majd le az autóutat. Itthon ritkán látni ekkora volumenű munkát, és az alkalmazott technikákkal sem találkozhatunk gyakran.

Az új híd ugyan még egyáltalán nincsen kész, sőt még a leglátványosabb nagy-dunai szakaszon sem ért össze a két oldalról közeledő hatalmas acélszerkezet, de hasonlóan a kőröshegyi völgyhídhoz, itt is színes-szagos látogatóközpont várja az érdeklődőket. Itt a hídbolondok mindent megtudhatnak a készülő monstrumról, terveket nézegethetnek, technikai részleteken csemegézhetnek, és a kilátó teraszáról az építkezést is megbámulhatják.


Korábban tavaly decemberre ígérték az átadását, de a legfrissebb információk szerint idén augusztus végére várható a tényleges átadás időpontja. A késést elsősorban az engedélyeztetési problémák okozták, de a korábbi árvizek sem könnyítették a munkát.

Nyomvonal


A hídépítőknek nincs könnyű dolguk, hiszen a munkaterület a szentendrei sziget déli csücskén, a vízművek által szigorúan védett területen – itt található a budapestiek fő ivóvízforrása – vezet keresztül. A munkaterület keskeny sávját két oldalról drótkerítés szegélyezi, az építőknek apró hidakat kellett felhúzniuk a fölbe temetett 110 éves, közel két méter átmérőjű ivóvízcsatornák fölé – nehogy összeroppantsák őket a mixerkocsik – valamint a budai oldalról épített hidat is – amely a járműforgalmat biztosítja – meghatározott időre fel kell nyitni. Ez különösen sok bosszúságot okozhat, amikor a hídelemekhez gyorsan, nagy mennyiségű betonra van szükség, de a sofőrök sem boldogok, amikor órákra ottragadnak a szigeten.

Képriport (vezess.hu)

Képriport (vezess.hu)

A híd pilonjai – a függőleges, A alakú betondarabok – mellett elképesztő magasságú toronydaruk dolgoznak. Belegondolni is rossz, hogy a száz méter magas pilonoknál is termetesebb daru alig pár négyzetméteres felületen áll. Ott, ahol már nagyon túlnyúlik a gép a hídon, nem bízzák a véletlenre, a törékenynek tetsző vasszerkezetet a híd vasbeton szerkezetéhez rögzítették.

Nyomulós szerkezet

A beton hídtest szakaszos előretolással készül. Ez nagyjából annyit jelent, hogy a gyártópadon elkészítenek egy 24 méteres darabot, majd az egész szerkezetet 15 centis lépésekben betolják a folyó fölé. Az egész szerkezet teflonlapokon csúszik, a mozgatásról pedig hidraulikus emelők gondoskodnak. Ezek több ponton megemelik a hidat, arrébb kúsznak, majd leteszik terhüket, és visszamennek a starthelyre. Aztán minden kezdődik elölről.


A gyártópad – ahol a vasbeton szerkezetek készülnek – fűtött, így a nagy hidegben sem kell leállni a vasbetonból készülő szerkezetek gyártásával. Érdekes, hogy a mínuszok inkább a folyó felett átívelő acélszerkezeten dolgozó hegesztők életét nehezítik meg, ugyanis nagy fagyban nem lehet hegeszteni.

Merre tovább?


Idén nyáron várhatóan elkészül a négyes főút és az M3-as autópályát összekötő útszakasz. A többi szakaszhoz hasonlóan már ezt is át kellett volna adni, a csúszás oka itt is a területszerzési viták elhúzódása.


A legkorábban megépült, halálútnak is nevezett autópályakarikatúra-szakasz bővítése is szerepel a tervek között. Uniós támogatással az autóutat kétszer háromsávosra bővítik, és leállósávokat is terveznek rá. Ezzel várhatóan 2010-re végeznek. Idén ősszel pedig az M6-os és az M0-s találkozásánál számíthatunk látványos szalagátvágásra.

Egyelőre a valódi körgyűrű még csak álom. Vannak olyan vélemények is, amelyek szerint nem is jó álom, ugyanis az északi részre nincs is akkora szükség, bőven elég lenne, ha az M1/M7-es autópályákat kötné össze az M0-s a már szintén a budai oldalon lévő 11-es, illetve 10-es utakkal. A legnagyobb gondot okozó teherforgalom nagy része amúgy is az északnyugati és a délkeleti országrész között bonyolódik, tehát ennek terheit egy új, Budapestet teljesen elkerülő sztrádával is levehetnék a fővárosaik válláról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik