Az autózás jóval összetettebb annál, hogy kapásból rávágjuk, mibe is kerül valójában. Talán jobb is így. Most mégis megpróbáljuk kiszámolni az újautó-tulajdonosok éves költségvetését.
A bonyolult matematikai műveletek elvégzését egy gondos gazda segítségével tudjuk véghezvinni, aki pontosan jegyzetelt az elmúlt 4,5 évre visszamenően, amikor 1,6-os, benzines Renault Cliója még vadonatúj volt.
Kérésünkre előkereste a vásárlás óta felmerülő költségek számláit, és hosszú napok fárasztó munkája árán összeszámolta a papírfecniken néhol már elhalványult számokat, hogy rémisztő tapasztalatait most rajtunk keresztül megoszthassa olvasóinkkal.
1. év – A legolcsóbb
Az éves ráfordításokat tekintve az első esztendő lehetne az összes közül a legkedvezőbb, ha nem számítanánk ide a 3,2 milliós vételárat, amit akkoriban az 1,6-os, 110 lóerős Clióért kértek.
A beszerzés évében a jószág még további 850 ezer forintot húzott ki az a tulajdonos zsebéből, ami már önmagában is riasztó. Ebből 4 téli gumit vásárolt acélfelnivel, átesett az első olajcserén, és a nehézkes légzés orvoslására egy mosható sportlégszűrőt kapott.
A ráfordított összeg majdnem felét (megközelítőleg 400 ezer forintot) a tankolás emésztette fel a megtett 20 ezer kilométer alatt, de az akkoriban 23 év körüli férfi tulajdonosra kiszabott 85 ezer forintos éves kötelező biztosítás se kutya. További 206 ezer forintot emésztett fel a casco, ezt a kötélidegzetűek esetleg megspórolhatják. A 8 ezer forint alatti súlyadó szinte említésre sem méltó.
1. év
Vételár 3 200 000 Ft
Éves ráfordítás 846 552 Ft
Havi átlagos ráfordítás 70 000 Ft
Göngyöleg 4 046 552 Ft
2. év – 620 ezer benzinre
Mozgalmas második év, az első után, év végére 31 ezerrel mutatott többet a számláló, mint 12 hónappal korábban. Ilyen futásteljesítmény mellett őrülten magas, 620 ezer forintos benzinszámla jött ki, és két újabb olajcserét is meg kellett ejteni.
Drágaság (vezess.hu)
A szervizköltséget még az első fékbetétek és a revízió ára dobta meg, de a végösszeg még így is 100 ezer alatt maradt, kereken kettőezer forinttal. Pont ennyire kúszott fel a kötelező ára is, a cascóra viszont ebben az évben 30 ezerrel több ment el, mint egy évvel korábban. Az összes költség 1 milliót és 60 ezret tett ki.
Eddigi költség 4 046 552 Ft
Éves ráfordítás 1 061 769 Ft
Havi átlagos ráfordítás 88 500 Ft
Göngyöleg 5 108 321 Ft
3. év – 334 ezer szervizre
A harmadik évig meglepően jól tartotta magát a Clio, beindult amikor kellett, soha nem hagyta cserben az alapos tulajdonost. Ebben az évben járt le a garancia, és a gondos mérnöki tervezésnek köszönhetően pont ezután kezdte magát megmakacsolni a szerkezet, csak hogy a szervizben is örüljenek.
Az eddig 100 ezer forint körüli szervizköltség hirtelen felugrott 334 ezerre, miközben többször is előjött egy bosszantó hiba, amit a felsőholtpont-jeladó cseréjével sikerült hosszabb-rövidebb időre orvosolni. A 36. hónap végére már 76 ezer km volt az autóban, ami magával vonzott két újabb olajcserét, és több kopó alkatrész cseréjét is. Új első/hátsó fékbetétek, ékszíj, gyertyák, ablaktörlők kerültek a helyükre, de a belső hőmérséklet-érzékelő is cserére szorult.
A hírhedt magyar útminőség ebben az évben a felnik görgőzését és a hátsó lengéscsillapító cseréjét csikarta ki a tulajból, de a futómű többi része a következő években terhelte csak igazán a pénztárcát. Benzinből ebben az évben is több mint 500 ezer forintnyi égett el a motorban, a súlyadó maradt, a kötelező csökkent valamicskét, a casco megint emelkedett.
—-4. év – még drágább—-
A korábban is felmerülő indítási problémák újra előjöttek, így erre a következő évben is kellett költeni. Újabb felsőholtpont-jeladó csere, de ezúttal a hozzátartozó vezetékek is megújultak. A gyújtással is adódott egy kis probléma, ezt új gyújtótekercsek beépítésével gyógyították.
Megvolt a két elmaradhatatlan olajcsere is, elöl a betétek mellett a féktárcsák is elkoptak, hátul ebben az évben elég volt egy kis zsírozás, tisztítás. A futómű vadiúj gömbfejekkel és axiálcsuklókkal gazdagodott.
Mivel a súlyadó teljesítményalapúra váltott, erre idén 14 ezret kellett félretenni, igaz az éves 1,2 millióhoz képest ez még mindig nulla. Egy okos váltással a kötelezőt viszont sikerült 92-ről 54 ezerre leszorítani, míg a casco továbbra is 260 ezret vitt el a kasszából. Üzemanyagra ebben az évben is irtózatos pénzt ment el, a 28 ezer kilométert nagyjából 600 ezer forintból lehetett megtenni.
Eddigi költség 6 338 803 Ft
Éves ráfordítás 1 275 980 Ft
Havi átlagos ráfordítás 106 331 Ft
Göngyöleg 7 614 783 Ft
5. év – a csúcs
Ugyan a cikk születésekor ötödik életévének még csak a felénél járt az autó, de az már jól látszott, hogy ez az év minden eddigit felülmúl majd. Az eltelt néhány hónap alatt a szervizben már 337 ezer magyar forintot kellett otthagyni.
Eljött az ideje a vezérműszíjcserének, a kuplung is frissítésre szorult, a vízpumpa sem működött rendesen, továbbá a kerékcsapágy és a féltengely is zúgott már. Esedékes lett a műszaki vizsga, és egy újabb olajcsere is. Mivel a benzin ára sem változott kedvező irányba, arra is elment negyedmillió. Ez a biztosításokkal, adókkal együtt már 740 ezer felé közelít (egészen pontosan 738 343 forint). Ennyi történt eddig.
Összesítés
Összes ráfordítás 5 153 126 Ft
Vételár 3 200 000 Ft
Összesen 8 353 126 Ft
