A debreceni Sztálin-szobor Mikus Sándor 1956-ban Budapesten ledöntött közismert alkotásának a rekonstrukciója – mondta Gulyás Gábor, a Modem igazgatója.
A szocreál kiállítás kapcsán megjegyezte: tizennyolc évvel a rendszerváltás után eljött az idő, hogy végre a szélesebb közönség és a szakma szembenézhessen a Rákosi-kor kísérteteivel, az ötvenes évek sztálinista képzőművészetével.
Gulyás Gábor szerint ez lesz a szocreál képzőművészet első nagy történeti seregszemléje, “lefújva a port az ötvenes évek rég elfeledett műalkotásairól”.
Büszkén feszítő Sztálin-arcmások, munkásokkal parolázó Rákosik, széles mosolyú dolgozók, boldog parasztok, épülő szocializmus és kiránduló kisúttörők – a plakátszerű idillbe merevített szocialista realizmus ismét teljes fényében tündököl majd a Modemben, hogy az utókor ítéletet mondhasson róla – tette hozzá.
A kiállításon – amelynek kurátora Rieder Gábor művészettörténész -, több mint száz nagyméretű, 1950 és 1956 között készült festményt, és néhány emblematikus szobrot tekinthet meg a közönség.