Az XL, a harmadik legnagyobb brit utazási iroda, amelynek saját légitársasága, emellett több szakosított utazásszervező cége volt, pénteken közölte, hogy áthidalhatatlan pénzügyi nehézségekkel küszködik, és csődgondnokság alá helyezte magát. A vállalat, amely a külföldi üdülőhelyekre induló brit légijáratok 10 százalékát üzemeltette, 143 millió font (43 milliárd forint) adósság súlya alatt roppant össze.
90 ezren külföldön
A cég 21 saját repülőgépe a csőd bejelentése óta nem szállhat fel, és emiatt az XL nem kevesebb mint 90 ezer utasa rekedt külföldön. Brit utazási iroda ennyi utast még soha nem hagyott hátra. Ráadásul további 200 ezer azoknak a száma, akiknek jövőbeni utazásokra van foglalásuk az XL-nél, ám ők már nem számíthatnak arra, hogy eljutnak a kiválasztott üdülőhelyre.
A csőd hirtelen mivoltát jelzi, hogy az XL egyik gépét, amely 266 utassal a floridai Orlando repülőteréről szállt volna fel, a kifutópálya előtt állította meg két rendőrautó, miután a hitelezők keresetének helyt adva egy helyi bíró megtiltotta a repülőgép távozását.
Beindult a légihíd
A brit polgári repülésügyi hatóság (CAA) békeidőben példátlan méretű légihíd szervezésébe fogott a hétvégén: becslések szerint legalább 400-450 járatra lesz szükség ahhoz, hogy a külföldön rekedt utasokat a világ minden pontjáról összeszedjék.
A légihíd vasárnap már javában működött: 52 bérelt repülőgéppel aznapig 12 ezren tértek haza.
A mentőakcióban a British Airways, a Monarch, az Easyjet, a Virgin Atlantic és az Astraeus légitársaság, illetve a saját repülőgépeket üzemeltető Thomson utazási iroda vett eddig részt.
Melyik lesz a következő?
Az XL a rendkívüli üzemanyagár-emelkedés áldozata, és nem is az első. Az utóbbi néhány hónapban tönkrement a Silverjet, a Maxjet és az Eos – mindhárom cég csak üzleti osztályt kínáló járatokat üzemeltetett London és amerikai, illetve közel-keleti célállomások között -, néhány hete pedig a Zoom nevű brit-kanadai légitársaság omlott össze szintén viharos gyorsasággal.
Londoni fogadóirodák már felvették kínálatukba annak megjátszását, hogy melyik légitársaság lesz a következő. A Paddy Power, az egyik vezető fogadó hálózat a legkisebb, 6-4-es nyerőeséllyel – vagyis a csőd legnagyobb valószínűségével – az olasz Alitaliát kínálja fogadásra, utána a szlovákiai székhelyű SkyEurope következik, 5-2-es kiírással.