Gazdaság

Kicsi a kocsi

Az elmúlt év utolsó két hónapjában a vevők szinte megrohamozták az autókereskedőket, akik az éves forgalom egyharmadát a november-decemberi boom idején bonyolították le. Januártól ugyanis sokkal előnytelenebb lett a "kamatmentes" részletkonstrukció. Mi jöhet ezután? A gyártók és a kereskedők a csábítás újabb trükkjeit próbálgatják.

Az 1996-ra szóló autópiaci prognózis rossz volt. Szerencsére. Az egyesületbe tömörült gépjármű-importőrök legfeljebb 55-56 ezer új autó eladására készültek, de a kamatmentes részletfizetési (lízing) konstrukciók eredményeként ennél négy-ötezerrel több kocsi kelt el. (Az egyesületbe nem tartozó Suzuki csaknem tizennégyezres forgalmával együtt 1996-ban összesen csaknem 72 ezer új autó talált gazdára.) A roham még december utolsó munkanapján is tartott, mert a vevők féltek az előre beharangozott adómódosítástól. (Az idén januártól a részlet-, lízingkonstrukcióban vásárolt autóknál az átvételkor kell kifizetni az áfát.) Az autókereskedők attól félnek, hogy a tavalyi konjunktúra árát az idén fogják megfizetni, hiszen sokan az eredetileg későbbre tervezett vásárlásukat hozták előre.

A külső szemlélő számára másként fest a kép. Az idei első negyedévben hat százalékkal több kocsit adtak el, mint az előző év azonos időszakában. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint azonban – a tavalyinál nem kedvezőbb feltételek mellett – az év valamennyi hónapjában nagyobb forgalmat kellene elérni ahhoz, hogy meglegyen a tavalyi átlag. Győző szerint a legjobb esetben is csak megismétlődhet a tavalyi forgalom annál nagyobbra semmiképpen sem számít. Suzukiék optimista terveit kivéve általában a népszerűbb márkák nagy forgalmazói is ugyanígy vélekednek. A külföldi piacelemzések viszont a közép- és kelet-európai országokban már az idei évtől ugrásszerű forgalomnövekedéssel számolnak, amit a lengyel kép igazol is.

Az év vége felé persze itthon is valamelyest nagyobb kereslet várható: egyebek között az őszi autószalon hatására, illetve azért, mert a vásárlók nyilván tartanak majd a jövőre tovább emelkedő áraktól. A szakemberek bíznak a vámpótlék július 1-jei megszüntetésének jótékony hatásában is. Így ugyanis az árak a forintleértékelés üteménél kisebb mértékben emelkednek majd.

Az első negyedév tapasztalatai szerint az áremelkedéssel együtt az autópiac szerkezete is változik. Elsősorban az olcsóbb kis-, illetve alsó-középkategória között látványos az átrendeződés, miközben e két osztály együttes súlya nem növekedett. A szakemberek szerint az Aleko és a Tavria visszavonulását a Lada (1996. első negyedév: 787, 1997. első negyedév: 136 gépkocsi) is követi. (A magyarországi importőr, a HungaroLada nem kap elég befecskendezős Szamarát a gyártól. A “kocka” Ladákat pedig új, 1,7 literes motorral akarja szállítani a gyártó, ami a felmérések szerint nem találkozna a magyar vevő igényével.) A Lada helyét egyre inkább a Suzuki veszi át.

Az alsó-közép piaci részesedése számottevően lecsökkent ( 63,5-ről 48,5 százalékra), és ugyanennyivel (19,8-ről 34,2 százalékra) növekedett a kiskategória aránya. A vevőkört szűkíti a botrányos méreteket öltő autólopás. Akiktől ellopják, azok nagy része már nem tud új autót venni, mert a biztosító csak az új ár bizonyos hányadát fizeti, amit az ügyfelek nem tudnak kipótolni.

A márkakereskedők persze mindent megtesznek majd azért, hogy a tavalyival talán azonos méretű autópiacból minél nagyobb részt hasítsanak ki maguknak. Ebben az eladói hókuszpókusznál nagyobb szerepe lesz az árnak: a kényszerű áremelkedésnek vagy az árengedményeknek (emellett persze a kocsi fenntartási költségeinek: fogyasztásnak, biztosításnak). Annak tehát, hogy a gyártók, az importőrök és a márkakereskedők közül ki mennyit képes engedni saját jövedelméből, jutalékából, hajlandó-e teljesen lemondani a nyereségről a későbbi siker érdekében.

Az ár után fontos szempont, hogy milyen (költséges) fizetési formában: részletre, hitelre kínálják a kocsikat. Mivel a finanszírozás nem teljesen legális, rejtett kiskapuit erre az évre már bezárták a jogalkotók, az infláció és a pénzpiacon diktált kamatok az autófinanszírozásban is a mérvadóak. Előny viszont, hogy a kuncsaftra éhes pénzintézetek egyre inkább hajlanak arra, hogy a hitel fedezeteként elfogadják a gépkocsit.

Valamennyivel kényelmesebbé teszi az autócserét az is, hogy a szakma nyomására ismét lehetővé vált a használt kocsi beszámítása az új árába. Ez a használt autók forgalmára is hatással van, részben emiatt alaposan visszaesett a nem új kocsik magánimportja. (Elsősorban a lopott kocsik legalizálásához hasznos törött autók behozatala erősödött az első negyedévben… ) Maga a használtautó-piac is csöndesebbé vált az első négy hónapban, bár abban megoszlik a szakemberek véleménye, hogy a szabályozók változása, az ukrán-román vásárlók eltűnése vagy egyszerűen a sokáig tartó hideg idő miatt volt így.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik