Gazdaság

Ne lepődjünk meg a sofőr nélküli autókon

Spanyolországban például egy ilyen karaván tett meg 200 kilométert.

A három személyautóból és egy teherautóból álló Volvo-karaván tagjai vezeték nélküli kapcsolatban álltak egymással, egy vezérautót követek, amelyet egy profi sofőr irányított. A „road-trainnek” nevezett szerelvényben bízik megálmodója a Volvo, amely szerint hamarosan igen elterjedt lehet ez a fajta közlekedés.

A sofőrök ennek a rendszernek köszönhetően – a  Volvo reményei szerint – a jövőben sokkal kipihentebben tehetnek meg nagy távolságokat vagy szórakozhatnak menet közben.

Az autók felszereltsége természetesen jelentősen eltér egy hagyományos autóétól. Rengeteg kamerát, radart és lézerszenzort szereltek rájuk. Ezekkel az érzékeny műszerekkel válik lehetővé, hogy az egyes autók minden pillanatban képesek legyenek követni a vezérautó bármilyen manőverét.

Az autók a szabályoknak megfelelően 85 kilométeres sebességgel haladtak, és a járművek közt alig 6 méteres követési távot hagytak. A három éve indult Volvo-projekt részeként az autók, már több mint 10 ezer kilométer tesztutat teljesítettek, mindez idáig zárt pályán.

A Volvo végcélja, hogy rengeteg ilyen autót egybekötve, azok a vezérautót követve végtelen szerelvényként tegyenek meg nagy távokat.

De nem csak a Volvo, hanem a Google is fantázát lát az automatizált közlekedésben. Amerikában még előrébb tartanak, és a nagyrészt sivatagos, leginkább Las Vegasról ismert Nevada államban még februárban engedtek a technológiai nyomásának, és engedélyezték az önműködő járműveket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik