Gazdaság

Mégsem folyt vér a taxis egyeztetésen

Tarlós berendelte az érintetteket, lehet, hogy haladékot kapnak a taxisok az arannyá válásra.

Jövő héten kedden újra a fővárosi közgyűlés elé kerülhet a taxirendelet, miután ma lezajlott az utolsó egyeztetés a taxiszervezőkkel és a versenyjogi szakemberekkel – tudta meg a Hír24. Információink szerint a társaságok mára nagyjából belenyugodtak abba, hogy lesz rendelet, lesz változás, s többen is egyetértenek azzal, hogy a taxisoktól sok beruházást igénylő új szabályok alapvetően már középtávon a taxistársadalom egészének az érdekeit szolgálják.

Ölre mentek egymással

A taxistársadalom az elmúlt években alapvetően kettészakadt: vannak a drágább, megbízhatóbb működést hangsúlyozó taxicégek, amelyek egy kiszámíthatóbb, magasabb tarifájú, de jogszerűen működő rendszert szeretnének, ahol a verseny alapja a minőség. A másik oldalon az árversenyben előnyt élvező olcsójánosok állnak, akik szerint az árversenyből alapvetően az utas profitál, s inkább az ellenőrzésekkel kellene elérni azt, hogy ne adócsalással vagy az utasok átvágásával igyekezzenek a szerződött taxisok „kiegészíteni” a profitjukat.


Fotó: Kummer János

„Többen arra számítottak, hogy itt szélsőséges összecsapás lesz a felek között, ezért alapvetően meglepődtünk, hogy szakmai egyeztetés volt” – fogalmazott lapunknak egy neve elhallgatását kérő, változáspárti taxisvezér. Ebben egyetértett vele egy – a másik elgondolást képviselő – taxicég-tulajdonos is: „Nagyon jó, hogy meghallgattak minket, és tényleg hajlandók engedni bizonyos kérdésekben, még ha nem is mindenben.”

Marad az arany

Tarlós István főpolgármester például nem volt hajlandó tapodtat sem engedni az arany színből, amely a taxikat jelzi majd. Az ülésről szerzett beszámolók szerint nem győzték meg azok az érvek, miszerint ez sokba kerül, elrejti a hiénákat a rendes céges taxik között, s pár év alatt gyorsan kopott külsőt ad majd az autóknak. Jelen állás szerint valószínűleg a legtöbb taxis fehér autót matricáz majd aranyra, mert az a legolcsóbb, ám a forgalomban a matrica sérülhet majd.

Ugyanakkor könnyen lehet, hogy mégis elfogadják majd a 60 kW-nál alacsonyabb teljesítményű motorokat, s 48 kW lesz az új határ. (Eszerint már akár a kisebb, körülbelül 1000 köbcentis motorú autókkal is lehetne taxizni Budapesten.) Emellett a csomagtartó méretében is engedékenynek tűnt a főpolgármester – tette hozzá egyik forrásunk. Kevésbé ismert tény, hogy az új rendelet a taxisok számára a reklámfeliratok elhelyezését is megtiltaná – a hátsó lökhárító kivételével. „Nagyon nagy változásokról nem esett szó” – összegezte egyik forrásunk.

Haladékra várnak

Azt, hogy mikor lép majd végül is életbe az új jogszabály, még nem lehet tudni. Az egyik taxivezér szerint az sem kizárt, hogy csak másfél év múlva, felkészülési időt hagyva a taxisoknak. A másik vezér inkább azt hangsúlyozta: már így is 2,5 éve zajlik a rendeletalkotás, s már minden fél mindent tud. A mai érvelési partit figyelembe véve, a főpolgármesteri hivatal a héten tervez még egy szűkebb körű megbeszélést, valószínűleg ott dőlhet el a bevezetés dátuma is. Ezután pedig 9-én kerülhet újra a közgyűlés elé a rendelet, kiegészítve a módosításokkal – vélték forrásaink.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik