Gazdaság

SUMMIT-CSOPORT – Marketing csomagterv

Öt éven belül már nem az autóeladás, hanem a szolgáltatások hozzák a nyereség zömét a Nissan autókat importáló Summit-csoportnak.

Szívéhez kapott több autóimportőr, amiikor a Summit Motors tavaly januárban a szokásos 1-3 év helyett 5 éves (vagy 100 ezer kilométeres) garanciával kezdte árulni a Nissan személygépkocsikat Magyarországon. Ráadásul a cég úgy tört borsot a konkurensek orra alá, hogy maga is a zsebébe nyúlt, hiszen az 5 évből az utolsó kettőt az importőr a saját kockázatára vállalta. A hadicsellel felérő marketingfogás azonban csupán egy a sok közül a fél évtizede a piacon lévő, s árbevételével immár itthon a Daewoot és a Mercedest is lepipáló – a Figyelő legutóbbi, 1999-es adatokra épülő TOP 200 listáján a 146. helyet elfoglaló -, erős csoporttá szerveződött Summit repertoárjából.

VÁLTÁS. Nem festettek ilyen derűsen a márka magyarországi kilátásai 1994-ben, amikor Japán legnagyobb kereskedőháza, a Sumitomo Corporation – a cseh, a török, a román, a szlovák képviselet mellé – elvállalta a magyarországi importőrséget. A Nissan 1991-ben jelent meg Magyarországon, de az első importőrrel, a Nissan Hungaryvel 1994-ben felbontotta a szerződést. Egy ilyen váltás pedig nem tesz jót egyetlen márkának sem, az itteni Nissan-eladások az 1993-as 1800 darabról két év alatt 300-ra csökkentek.

Az elbizonytalanodott Nissan márkakereskedőket a közös üzleti érdekeikért kiálló győri díler, Erdélyi Péter fogta össze. A márkaképviseleti koncepcióját elfogadta a Sumitomo igazgatósága, így ő lett az 1995 augusztustól piacra lépő új generálimportőr, a Summit Motors vezérigazgatója.

A cég eleve unikumnak számít a hazai autóimportőrök között, hiszen nem a gyártó, hanem egy kereskedőcég, a Sumitomo 100 százalékos tulajdona, megtámogatva a márkahasználatot lehetővé tévő franchise joggal. A Summit az újonnan kiépített országos márkakereskedői hálózattal felfuttatta az eladást, de a pénzügyi eredményre rányomta a bélyegét, hogy a finanszírozott autóeladásoknál nem a kedvezményeket adó importőr és márkakereskedő jár jól, hanem a bank. A felismerés eredményeként 100 millió forintos alaptőkével 1997 végén megalakult az így csoporttá vált Summit autósbankja: a Summit Pénzügyi Rt.

A szakosított pénzintézettel a Bokros-csomag után nehéz időket átélő hazai autópiacon megszületett a növekedést ígérő cégfilozófia is, stílszerűen a “csomagterv”. Erdélyi Péter szerint ugyanis akkora lett a kínálat a piacon, hogy a hagyományos technikákkal sokkal több autót eladni, piaci részesedést növelni már nem lehet. A jövő az, ha a vevő valamennyi autóvásárlással kapcsolatos igényét kiszolgálják, azaz integrált szolgáltatási csomagban értékesítenek. Erdélyi megfogalmazásában: “az autó körül mindent mi intézünk”.

EGY ASZTALNÁL. A gyakorlatban ez például azt jelenti, hogy a márkakereskedőhöz betoppanó vevőt nem adja kézről kézre az autóértékesítő, a finanszírozást szervező, majd a biztosítási ügynök, hanem mindent egy személy intéz. Ráadásul úgy, hogy alig egy óra alatt túl vannak az egész papírmunkán, szerződéskötéseken. Szerencsés esetben az ügyfél egy-két nap múlva már át is veheti a kocsiját. Az üzletfilozófia gyümölcse a referencia értékű, nyáron átadott saját központi márkakereskedés (Summit Autó) és a Summit Biztosítás Kft. A Summit Leasing pedig lízingre, kölcsönzésre, flottakezelésre, továbbá használtautó-értékesítésre jött létre.

“Először beindítjuk, kipróbáljuk az autóforgalmazáshoz kapcsolódó új profilt, s ha már megáll a maga lábán, külön cégbe visszük” – magyarázza Erdélyi Péter. A autóeladáshoz való kapcsolódást azonban tágan kell értelmezni. A csoport egy szolnoki szoftverfejlesztő céggel közös vállalatot hoz létre, amely januártól 16 programozóval kezdi a működést, ez a Summit Xform Kft. A házon belüli szoftverfejlesztés révén olyan szakosított programokkal gyarapodnak, mint a Dealer Management System (DMS), amelyet a Sumitomo angol, francia, svéd márkakereskedéseinek is felkínál majd, de emellett a szabadpiacon is értékesít. A szoftverkereskedelemre egyébként szintén külön céget hoznak létre, Summit Solutions néven.

A kiszélesített profilnak köszönhetően dinamikus növekedésre számítanak a csoportnál. Az eredetileg autóimportra alakult Summit Motorsból sarjadt holding tavaly 17,5 milliárd forintos árbevételével és 392 millió forintos mérleg szerinti nyereségével szemben a csoport középtávú terveiben (öt éven belül) már 45-50 milliárd forintos árbevétel és hasonló arányban növekvő profit szerepel. Az autóértékesítésben dinamikusan bővülő piacon a tavalyi 5 ezer darab után 2005-re 15 ezer darabos forgalmat, s ekként 5 százalékra növekvő piaci részesedést irányoznak elő.

Az nem titok, hogy ugyan az árbevétel döntő részét öt év után is az autóeladás hozza majd, de a nyereség zömét már a szolgáltatásoktól várja Erdélyi Péter.

FÜGGETLENÜL. Kérdés, mennyit változtat ezeken a terveken a tavaly megkötött Nissan-Renault házasság (Figyelő, 2000/45. szám). A megafúzió eredményeként 2010-re évi 8 millió darabos kapacitású, s a világpiacon 12 százalékos részesedésű lesz az autóbirodalom, amely a cél érdekében gazdaságossági megfontolásokból átszervezi logisztikai és gyártórendszerét. Ez azonban egyelőre nem érinti a független Sumitomót és a magyarországi importőr Summit-csoportot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik