Gazdaság

A kicsik éve

Még nem jutott el növekedésének felső határáig a magyar személyautó-piac. A 25 százalékos bővüléssel elért 130 ezer darabos tavalyi abszolút rekord után, már szelídebb tempóban ugyan, de tovább emelkedik az értékesítés. A karácsonyi “rohammal” együtt az idén már 150 ezer autó eladására lehet számítani, 2005 táján pedig 200-220 ezer új személykocsi felszívására is képes lehet a magyar piac.

Az első félévben 52,7 ezer külföldről behozott autót adtak el az MGE összegzése szerint. A Suzuki nem tagja az egyesületnek, így az itthon gazdára talált 13,7 ezer “mi autónkat” hozzáadva 66,4 ezer darabot kapunk, ami újabb csúcsot jelent. Az abszolút számok tekintetében piacvezető Suzuki az első félévben azonban rontotta a növekedési dinamikát, hiszen míg az importautók forgalma 16,5 százalékkal gyarapodott, az összevont növekmény már csak 9,2 százalékos, s ezzel a növekedés kevesebb mint a felére csökkent a tavalyinak. Nagyot lépett viszont előre a második helyezett Opel, amely 17,3 százalékkal, 10,2 ezer darabra növelte az értékesítését. A hat havi teljesítmény alapján (5,5 ezer darabos eladás, 7,6 százalékos növekmény) továbbra is dobogós helyen van a Volkswagen. Amúgy, a Suzukikkal együtt, változatlanul az 58,2 ezer darab kisebb kocsi adta a féléves értékesítés túlnyomó részét.

Győző Gábor, az MGE ügyvezető elnöke szerint az idei első nyolc hónapot tekintve tovább nőtt az autóeladás és folytatódott a piac átalakulása. Az értékesítésben rossznak bizonyult július-augusztus 11,8 százalékosra rontotta a júliusig még 16,5 százalékos importautó-növekedési ütemet. A szabadságolások miatti álmos forgalom azonban szokásos nyári jelenség, a második félév viszont rendre 15-20 százalékkal jobb szokott lenni az elsőnél, így az elnök bizakodik. Szerinte 2000 egészére továbbra is reális 115-120 ezer eladott import személyautóval, illetve az egyesületben nem tag Suzukival együtt összesen 150 ezer kocsival számolni.

Augusztus végéig tovább növelték piaci részesedésüket a kisautók. Az egyesületi tagok által eladott kocsik között (tehát a Suzuki nélkül) 36 százalékra emelkedett a kicsik aránya a hat évvel ezelőtti 20 százalékról. (Az első nyolc hónap során 17,7 ezer Suzukit értékesítettek, közülük 2,5 ezer volt az új kedvenc, a Wagon R+.) Hat éve – még tartott a Lada-korszak – 68 százalék volt az alsó-középkategória aránya, amelynek részesedése ez év augusztusának végére már 48 százalékig csúszott vissza (ezek az arányok továbbra is a Suzuki nélkül értendők). Eközben az egyesületi számok szerint a középkategória 1998-as 14,8 százalékos aránya mára 8,8 százalékra olvadt. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik