Gazdaság

A SPORTRENDEZVÉNYEK HATÁSA A FOGYASZTÁSRA – Az olimpia oldalvizén

A világ nagy sportrendezvényei jelentősen megnövelik bizonyos termékek forgalmát, a jövő héten kezdődő olimpia azonban az időeltolódás miatt nálunk kakukktojásnak ígérkezik.

Már az év elején kalkuláltunk a labdarúgó Európa-bajnoksággal és az olimpiával, s nagyobb mennyiséget kötöttünk le, de később is több készüléket rendeltünk a szokásosnál – mondja Lukácsy Aletta, a Murányi Kereskedőház kommunikációs vezetője. A cég az említett kontinensviadal hatására 20 százalékkal több tévékészüléket adott el az esemény előtti időszakban. Reményeik szerint az olimpia, az időeltolódás miatt, az eladott videók mennyiségét is megemeli majd. A cég reklámmal is erősített: mindkét sportesemény idején óriásplakátokon hirdette, illetve hirdeti termékeit.

ALKALMI ÁRAK. Egyetért kolléganőjével Gál Attila, a Keravill marketingigazgatója is. Elmondása szerint, a megjelent olimpiai prospektusuk hatására már az esemény előtt néhány héttel erősödött a televíziók és a videók forgalma, szeptember elején pedig további felfutást regisztráltak. Erre részben a gyártókkal közösen segítettek rá, de tőlük függetlenül hirdetett akciókkal is próbálkoznak, jelentős kedvezményeket, “olimpiai árakat” kínálva. A felmérések szerint mindkét idei sportrendezvény idején jellemző volt, hogy az úgynevezett másodkészülékek iránt nőtt meg elsősorban az igény.

Paradox módon a sportszergyártók hazai forgalmára a világversenyek nincsenek különösebb hatással. Miközben a világon kialakult ennek a hagyománya, s félelmetes mennyiség fogyott például a két évvel ezelőtti labdarúgó-vb vagy a mostani Eb emblémájával ellátott termékekből, s egymást taposták az emberek a Roland Garros alatt a verseny emblémájával díszített teniszingekért, nálunk más a helyzet. “Tapasztalataink alapján e rendezvények idején igen csekély mértékben hoztunk be ilyen felszereléseket, s számításunk be is igazolódott” – mondja Császári Attila, az Adidas Budapest Kft. marketingmenedzsere.

Tavaly, amikor a Bayern München megnyerte a német bajnokságot, félmillió Bayern-mezt vettek meg a szurkolók, idehaza viszont talán csak az FTC címerével kapható csapatmez. Ezek után az sem csoda, hogy az Adidas csupán egy kisebb mennyiséget forgalmaz az olimpia alatt a magyar csapat felszereléséből, lényegében tesztelve a publikum igényét. Az Adidas pedig elkötelezett az olimpia iránt, 1968-tól, amióta textíliát is gyárt, megszakítás nélkül támogatja a magyar olimpiai csapatot.

A Chio-Wolf Kft.-nél nem számítanak kiugró forgalomnövekedésre az olimpia idején. Annak ellenére sem, hogy a chipsek, sóspálcikák fogyasztását vizsgáló kutatások szerint e termékek rágcsálásának egyik legkedveltebb helyszíne a tévéfotel. Ám egyes kimutatások szerint, a nagy időeltolódás miatt, ennek az olimpiának a nézettsége nálunk elmarad majd a korábban megszokottól.

Jól jött az is, hogy a szeptember különben a hazai chipsfogyasztás szempontjából nem igazán extra hónap, idehaza ugyanis a fő turisztikai szezonban, júliusban és augusztusban fogy a legtöbb termék. A Chio-Wolfnál a foci Eb azonban jól hozott a konyhára, hiszen akkor 16 százalékkal emelkedett az értékesítésük az előző esztendő azonos időszakához képest. A képet azonban árnyalja, hogy a “rágicsák” fogyasztása évről évre emelkedik.

SÖRCSEND. Hektoliterszám gördült le a sör az ország torkán az idei foci Eb alatt; László Attila, a Brau Union Hungária Sörgyárak Rt. vezérigazgató-helyettese azonban az olimpia idején nem vár különösebb emelkedést a sörfogyasztásban. “Az esetleg kedvezőtlenebb időjárás negatív hatását kiegyenlíthetik az ötkarikás játékok, de zárt térben, az időeltolódás miatt éjszaka, az emberek nem fogják a szokásosnál jobban kívánni a sört.” Az olimpia ráadásul jóval nagyobb arányban érdekli a folyékony kenyeret kevésbé kedvelő nőket, szemben a futballal, amely kifejezetten “férfias” sportág.

A Brau Union a múlt év azonos időszakához képest az Eb idején 10 százalékkal több megrendelést kapott, s akadtak olyan napok, amikor ez az érték 15 százalékot is elérte. Igaz, a hőség is növelte a sörfogyasztást, de László Attila szerint nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk: fele-fele arányban írható az időjárás és a futball számlájára a megemelkedett fogyasztás. Az idei kontinensviadal jócskán felülmúlta a korábbiak színvonalát. Így azok közül is sokan megnézték a mérkőzéseket, el-elfogyasztva egy-egy üveg sört, akik nem kemény focirajongók.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik