Gazdaság

NISSAN-ÁTALAKÍTÁS – Renault módra

Pár éve még elképzelhetetlennek tűnt volna, most viszont valósággá vált, hogy egy japán iparvállalat európai segédlettel hajtson végre drasztikus szerkezetátalakítást. A Nissanban ez év májusában 5,4 milliárd dollárért 36,8 százalékos érdekeltséget, valamint operatív irányítást szerző Renault nyilvánosságra hozta azt a programot, amelynek keretében a következő három év alatt összesen 9,48 milliárd dollárral kívánja csökkenteni a japán autógyár működési költségeit.

A terveket a Renault termelési igazgatója, Carlos Ghosn dolgozta ki, aki az elmúlt évek során a francia cég nagyszabású racionalizálási programját vezényelte, s akit most a Nissan talpra állításával bíztak meg. A költségcsökkentés érdekében a Japánban lévő négy összeszerelő üzemből egyet bezárnak, ezenkívül a leányvállalatok telephelyei közül is legalább kettő megszűnik. Az alkalmazotti létszám a három év során – pontosabban a 2002 márciusában záruló pénzügyi év végéig – 14 százalékkal, 21 ezer fővel csökken, amit a rendes és a korkedvezményes nyugdíjazásokon túl a részmunkaidős foglalkoztatás révén kívánnak elérni.

A kapacitásszűkítés nyomán a beszerzési költségek 20 százalékkal mérséklődnek, a beszállítók száma pedig a mostaninak alig a felére, 600-ra csökken. Ghosn tervei szerint a 2003 márciusában véget érő pénzügyi évben a Nissan üzeminyereség-rátáját 4,5 százalékra kell feltornázni; 1998/1999-ben ez a mutató 1,7 százalék volt. A költségcsökkentés már 2000/2001-ben azt eredményezheti, hogy az eltelt évtizedben többnyire veszteséges Nissan már nettó profitot ér el. A Renault idei nyereségéből 297 millió eurót visz el a szerkezetátalakítás. Erre a párizsi tőzsde kisebb árfolyameséssel reagált ugyan, az elemzők viszont összességében nagyra értékelik Ghosn programját, amelybe beletartozik az is, hogy a három év alatt a felére csökkenjen a Nissan 1,4 ezer milliárd jenes adósságállománya.

A jelenlegi 4,8 millió darabos éves termelésével a világ negyedik legnagyobb járműgyártójának számító Renault-Nissan páros a megtakarítások érdekében közös alvázakkal, motorokkal és erőátviteli rendszerekkel gyártja majd bizonyos modelljeit, ezen belül néhány típus esetében a francia, illetve a japán márkanéven teljesen megegyező járművet forgalmaznak majd. Emellett részben egyesítik az Európában és Japánban működő eladói hálózatokat. A távlati tervek szerint a racionalizálási program lefutása után 2005-től kezdődően éves szinten legalább 3 milliárd dolláros megtakarítás érhető el a szinergiák révén. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik