Gazdaság

Acélbolt

Hazánkban egyre nagyobb üzletnek tűnik az acélkereskedelem. A Dunaferr 1,5 milliárdos saját tőkével hozta létre kereskedelmi hálózatát; a cseh Nova Hut is több milliárdos forgalmat remél itteni cégétől; s decemberben elkelt a Ferroglobus is.

Valamennyi piaci szereplő számára hasznos lehet a hazai acélkereskedelem sokszínűvé válása – fejtette ki a szereplők egyike. A Dutrade Acéltermékfeldolgozó és Kereskedelmi Rt. fogja össze a Dunaferr-csoport eladói hálózatát, az egész országot lefedő úgynevezett centereket. A forgalom folyamatosan nő, az 1994-es 3,6 milliárd forintról 1997-re elérte a 10 milliárd forintot. Ma 30-50 százalékosra becsülhető a cég által forgalmazott termékek piaci aránya; a cél az 50-55 százalék elérése.

A Ferroglobus Rt. a magyar vaskohászati piac másik nagy kereskedelmi vállalata, mely évente mintegy 140 ezer tonna terméket értékesít. A társaság 14 százalékra becsült részesedésével, s 12,5 milliárd forint körüli tavalyi forgalmával még mindig meghatározó a hazai vaskereskedelemben. Évek óta nyilvánvaló azonban, hogy piaci pozícióját csak tőkebevonással, raktárbázisának fejlesztésével és vidéki hálózatának bővítésével lesz képes megtartani. Ezt tartotta szem előtt a fő tulajdonos ÁPV Rt. is; a privatizáció végül – kétszeri nekifutásra – tavaly decemberben sikerrel járt. Az ÁPV Rt. a 2,94 milliárd forint jegyzett tőkéjű cég részvényeinek 78,58 százalékát kínálta fel a győztes német Thyssen Schulte GmbH-nak, amely nemrégiben 3,24 milliárd forintra emelte a Ferroglobus tőkéjét.

Az acélkereskedelem legújabb szereplője a tavaly nyáron alapított Nová Hut Hungária Rt. a közeli jövőben 3-5 milliárdos forgalom elérését tervezi. Guba György vezérigazgató szerint a társaságot elsősorban azért hívták életre, mert korábban sokszor megtörtént, hogy olyan áru került nálunk forgalomba a Nová Hut bizonylatával, amelyet az anyavállalat nem is gyárt; főleg szlovák vállalatok hoztak Magyarországra különböző kiskapukon át ismeretlen eredetű termékeket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik