Gazdaság

KONCESSZIÓS MÉRLEG – Minősített mutatók

Helyi közcélú távbeszélő szolgáltatásban a Matávval együtt összesen 14 koncessziós társaság vesz részt. A tevékenységük alapjául szolgáló szerződésekben előírt mennyiségi (új fővonalak, illetve nyilvános távbeszélő készülékek száma) és minőségi követelményeinek betartását a Hif és a szaktárca felügyeli. Az általuk közzétett értékelés szerint az előfizetői fővonalak száma tavaly – az előirányzott 298 ezerhez képest – csaknem 470 ezerrel nőtt (lásd a táblázatot). Ezzel az országban működő fővonalak száma 1997. év végén meghaladta a 3,1 milliót, a 100 lakosra jutó vonalszám 30 fölé emelkedett.

A szolgáltatók többsége túlteljesítette tavalyi vállalását; elmaradást csak a Kelet-Nógrád Comnál tapasztaltak. A salgótarjáni szolgáltató a tervezett 17 ezer fővonal helyett alig több mint 15 ezret kötött be; az elmaradás miatt a főfelügyelet nem egészen félmillió forint kötbér megfizetésére kötelezte a társaságot. (További 5 primer körzetben is mutatkozott elmaradás, ezeket azonban az elégtelen fizetőképes kereslet indokolta.)

A nyilvános állomások telepítésére vonatkozó elvárásokat egyik társaság sem teljesítette maradéktalanul, minek következtében ezen állomások száma az ország helységeinek 13 százalékában elmarad az előirányzattól. Összességében 42 ezer ilyen állomás működik, sűrűségük a Matáv szolgáltatási területén a legmagasabb (0,46 százalék) és a Dunatel esetében a legalacsonyabb (0,17 százalék).

A helyi szolgáltatások koncessziós szerződésben előírt minőségi mutatóinak (a sikertelen hívások, a meghibásodások, a számlapanaszok és a 24 órán belül elhárított hibák aránya; új előfizetői igények teljesítésének átlagos ideje; éves üzemidő-kiesés; nyilvános állomások üzemkészsége; közönségszolgálati munkahelyek 30 másodpercen belüli bejelentkezési aránya) elégtelen teljesítése miatt a Hif a Bakonytelt, a Déltávot, a Dunatelt és a budapesti Matávot marasztalta el, s együttesen 130 millió forintnyi minőségi kötbér megfizetésére kötelezte azokat.

Az országos mobilszolgáltatók 1997-ben is lendületesen fejlődtek: a Pannon GSM Rt., a Westel 900 Rt. és a Westel Rádiótelefon Kft. szolgáltatásainak az 1996-os 437 ezer után a múlt év végén már 705 ezer előfizetője volt, a 100 lakosra jutó mobiltelefonok száma pedig 6,9-re emelkedett. E készülékek európai áltagot meghaladó, magas aránya egyrészt azzal magyarázható, hogy egyes területeken a hagyományos távbeszélő hálózatban – a gyors fejlődés ellenére – még mindig nagy elmaradások vannak, másrészt pedig azzal, hogy a kisvállalkozók és üzletemberek körében egyre népszerűbb a mozgás, utazás közbeni telefonhasználat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik