Gazdaság

HÁTTÉRIPAR – A beszállítók beszállítói

A neves autógyártók holdudvarába tartozó beszállítók közül egyre több követi Magyarországra is nagy megrendelőjét. Ez azt is jelenti, hogy a magyar cégeknek igazi világversenyben kell nyerni ahhoz, hogy szállítási szerződést köthessenek az autógyárakkal. Éppen e versenyhátrány leküzdésére hirdette meg az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium (IKIM) a beszállítói célprogramot, amellyel a hazai vállalkozások integrálódását támogatja.

Némi konzervativizmus érhető tetten a nagy autógyártók beszállítói üzletpolitikájában. A bejáratott partnerektől akkor is nehezen válnak meg a márkák, ha a piaci nyomás miatt termelésüket kihelyezik például a keleti régióba. Ennek következtében feltűnően alacsony a Magyarországra települt autó-, autómotor-gyártók beszállítói között a helyi vállalkozások aránya. A magyar „alvállalkozókat” foglalkoztató cégek között toronymagasan ki-emelkedik a felkelő Nap országából érkező Suzuki, amelynek a vámkedvezménnyel járó „európai gyártás” miatt kifejezetten érdeke, hogy a helyi beszállítás aránya nagy legyen. A magyar Suzukik előállításában ezért a legnagyobb, mintegy hatvan százalék az országon belülről beszállított anyagok, szolgáltatások aránya. Az Opel és a Ford magyarországi termeléséhez pedig becslések szerint mintegy 8-8 százalék, az Audi győri motorgyártásához alig egy százaléknyi alkatrésszel járulnak hozzá a hazai vállalkozások. A teljes hazai járműiparban 50-60 milliárd forint értékű a magyar beszállítás. E háttéripari termelésben 180-200 vállalkozás vesz részt.

A háttéripar látványos fejlődésében ezért elsősorban a külföldi cégek vállalnak oroszlánrészt. Például a hazai járműüveg-gyártásban. A magyarországi termelés kétharmadát adó – amerikai, Central European Glass tulajdonban lévő – Salgglas tavaly másfél milliárd forintos árbevételt ért el ötvenmillió forintos nyereséggel. A Magyar Suzuki nagy beszállítójának az idei tervszámaiban már kétmilliárd forintos forgalom szerepel. A cég a hónap végén négy nagy beruházásba kezd. Egyebek között új edzőkemencét vásárol, amely mintegy 300 millió forintos fejlesztést jelent.

Az egyébként is erős üvegpiaci kínálatban még nagyobb versenyt ígér az amerikai Guardian. A csoport újabb, kelet-európai zöldmezős beruházását a bennfentesek szerint esetleg Magyarországon kezdené. A Guardian már nem ismeretlen márka hazánkban, hiszen a Guardian Hunguard orosházi üveggyár alkalmas (lehet) autóüvegek gyártására. Az amerikai cég a tervek szerint 80-100 millió dolláros új beruházását attól tette függővé, hogy milyen iramban fejlődik a régió és hazánk autógyártása. Jelenleg egyébként a Guardian-csoport luxemburgi üzeméből szállítanak autóüvegeket Szentgotthárdra is.

Tavalyi teljesítménye alapján a kiskunfélegyházi Kunplaszt Rt. lett a Magyar Suzuki legjobb beszállítója. A 62,4 százalékban dolgozói tulajdonban lévő cég német, svájci, franciaországi autóipari megrendelésekre tavaly 660 millió forint értékben szállított műanyagalkatrészeket. A belföldi forgalmának csaknem egyharmadát pedig a Suzuki köti le. A Kunplaszt tavalyi árbevétele 1,4 milliárd forint volt, az idén 1,6 milliárd a tervezett.

Az autóüléseiről ismert kremsi Eybl cég három magyarországi üzemében – Jánosházán, Nagykanizsán és Lentiben – már napi 1300 ülést készítenek. A nagyobb megrendelők között találjuk az Audit, a BMW-t, a Mercedest, a VW-t, a cég azonban szállít a Saabnak és a Jaguárnak is, de a Suzukinak és az Opelnek nem. A BMW növekvő megrendelései miatt indították el tavaly ősszel a nagykanizsai üzemet. Az ülések nagy része már bőr bevonással készül.

Még ebben a hónapban megkezdi a munkát az autóipari alkatrészeket gyártó Magyar Alumínium Rt. és a Metallwerke Kamm közös tulajdonú inotai alumíniumöntödéje. A sikeres próbaüzem után az év végéig mintegy ötszáz tonnányi alkatrész előállítását tervezi a cég a mintegy 580 millió forintos beruházással megvalósított üzemben. Az alkatrészek megrendelői elsősorban német autógyárak lesznek.

A tervek szerint szintén már az idén termelni kezd Hatvanban a német Drahtwarke, amely járműipari vezetékeket gyárt majd.

Az autógyártók nemzetközi beszállítói minőségbiztosítási rendszerének, a QS-9000-nek is megfelel már az Ikarus Móri Alkatrészgyártó (IMAG) Kft. A cég ez év második felétől új termékekkel, a kézifékek alkatrészeivel jelenik meg a piacon – tudtuk meg Lakatos Rudolf ügyvezető igazgatótól.

A társaság, amely 1992-ben egymillió forintos alaptőkével jött létre, ma 785 millió forintos jegyzett tőkével és 1,1 milliárdos saját tőkével rendelkezik.

Az IMAG alapprofilja a járműülés. Legfőbb megrendelőjük a Magyar Suzuki és az Ikarus. A cég sok ülést szállít a vasúti és tömegközlekedési vállalatoknak, de készítenek ülőalkalmatosságokat mezőgazdasági és építőipari munkagépekbe is. Fontosabb termékeik sorába tartoznak a járműmotorok hűtővizét és kenőanyagát szállító csövek. (A kábelgyártó részleg 1996 közepén vált külön az IMAG-tól.)

A társaság tavaly az előző évi korrigált árbevételt 14,3 százalékkal meghaladó hatmilliárd forint nettó árbevételt ért el; erre az évre 6,7 milliárd forintot terveznek. Az adózás előtti eredmény tavaly 311,7 millió forint volt, az idén várhatóan 375 millióra emelkedik. A móriak gyártmányfejlesztésre 1997-ben százmillió forint fölötti összeget költöttek; ez az összeg a bővülő feladatoknak megfelelően az idén tovább nő. A cég három éve kapta meg az ISO 9001-es minősítést. A januárban kapott QS-9000-es minősítés ennél szigorúbb, s ezt félévente ellenőrzik.A dinamikusan növekvő háttéripar távlatait persze meghatározza a térség autógyártásának fejlődése. A magyarországi piac ugyanis a nagy beszállítóknak önmagában nem elég, amint ezt a nagyobb cégek nem is titkolják. Mivel szemlátomást „szalad a szekér”, a középtávú előrejelzések is rózsaszín fényben ábrázolják a régió autópiacának kilátásait, a magyar kis-, középvállalkozások okkal lehetnek optimisták. Még akkor is, ha elég tőke híján legtöbbjük csak a beszállító beszállítója lehet – egyelőre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik